Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m
Rad 64: Rad 64:
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.6a Svar 3a|Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Svar 3b|1.6a Svar 3b|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Svar 3c|1.6a Svar 3c|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}
 +
 
 +
== Övning 4 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math>.
 +
 
 +
a) Rita först grafen till funktionerna  i samma koordinatsystem för
 +
 
 +
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.6a Svar 4a|Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 2b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}

Versionen från 24 juli 2014 kl. 11.39

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)

Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \) för

a) \( x = 1\, \)

b) \( x = - 1\, \)

c) \( x = 2\, \)

d) \( x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).

Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.

Övning 4

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \).

a) Rita först grafen till funktionerna i samma koordinatsystem för

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.