Skillnad mellan versioner av "2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m (Övning 4)
Rad 71: Rad 71:
  
 
::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
 
::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
 +
där <math> {\color{White} x} \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900} </math>
  
där
+
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
 
+
::<math> x =\, </math> Tiden i antal år efter 1900
+
 
+
::<math> y =\, </math> Sveriges befolkning i miljoner
+
  
 
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
 
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
Rad 93: Rad 90:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.2 Svar 4a|Lösning 4a|2.2 Lösning 4a|Svar 4b|2.2 Svar 4b|Lösning 4b|2.2 Lösning 4b|Svar 4c|2.2 Svar 4c|Lösning 4c|2.2 Lösning 4c|Svar 4d|2.2 Svar 4d|Lösning 4d|2.2 Lösning 4d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.2 Svar 4a|Lösning 4a|2.2 Lösning 4a|Svar 4b|2.2 Svar 4b|Lösning 4b|2.2 Lösning 4b|Svar 4c|2.2 Svar 4c|Lösning 4c|2.2 Lösning 4c|Svar 4d|2.2 Svar 4d|Lösning 4d|2.2 Lösning 4d}}
Alternativt:
+
<!-- Alternativt::<small><small>[[2.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.2 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.2 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.2 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.2 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.2 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small> -->
:<small><small>[[2.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.2 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.2 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.2 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.2 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.2 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small>
+
  
  
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
 
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==

Versionen från 7 augusti 2014 kl. 16.11

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Marie startar kl 10:30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15:15.

Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km.

Definiera \( x\, \) som tiden i timmar och \( y\, \) som sträckan i km. Betrakta \( y\, \) som en funkion av \( x\, \).

Vad är \( \Delta x\, \) och \( \Delta y\, \) ?

Vad är Maries genomsnittliga hastighet i hela km/h?

Uttryck ditt svar med hjälp av \({\Delta y \over \Delta x} \).

Övning 2

Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen. Svara med 6 decimaler.

a) \( {\color{White} x} y = 5\,x + 23 \) i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 3 \)

b) \( {\color{White} x} y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 \) i intervallet \( -2 \leq x \,\leq\, 2 \)

c) \( {\color{White} x} y = e\,^x \) i intervallet \( -1 \leq x \,\leq\, 1 \)

d) \( {\color{White} x} y = e\,^x \) i intervallet \( -0,1 \leq x \,\leq\, 0,1 \)

e) \( {\color{White} x} y = e\,^x \) i intervallet \( -0,01 \leq x \,\leq\, 0,01 \)

f) \( {\color{White} x} y = e\,^x \) i intervallet \( -0,001 \leq x \,\leq\, 0,001 \)

Övning 3

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y \, = \, 5,1\;x^2 \]

där \( {\color{White} x} \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.

Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( {\color{White} x} \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.

b) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.

c) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.

d) Är följande påstående sant eller falskt?

"Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.
Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."

Motivera ditt svar.


C-övningar: 5-6

Övning 5

I Exempel 3 i Teori-delen betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där

\[ x \, = \, \] Tiden i minuter
\[ y \, = \, \] Oljans volym i liter

Läs igenom lösningarna a) - d) i Exempel 3 och besvara följande fråga:

e) Bestäm \( a\, \) i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, a \) där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är \( - 260\, \), dvs där oljan läcker med 260 liter per minut.

Alternativt:

Svar 5e | Lösning 5e

Övning 6

Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2011 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:

\( x\, \) \( y\, \)
\( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,510 \)
\( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,572 \)
\( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,638 \)
\( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,700 \)
\( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,763 \)
\( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,826 \)
\( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,889 \)
\( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,952 \)
\( 24\,401-24\,600 \) \( 6\,017 \)
\( 24\,601-24\,800 \) \( 6\,080 \)

där

\[ x \, = \, \] Månadslönen i kr
\[ y \, = \, \] Skatten i kr

Åsas får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).

a) Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.

b) Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.

c) Beräkna \( \Delta y \over \Delta x \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.

Detta belopp kallas marginalskatt. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda svaret till en decimal.

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c


A-övningar: 7-8


Övning 7

Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i intervallet

\[ a \,\leq\, x \,\leq\, a+h \]


Förenkla uttrycket i \( a\, \) och \( h\, \) så långt som möjligt.

Alternativt:

Svar 7 | Lösning 7

Övning 8

Följande polynomfunktion är given:

\[ y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]

a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

b) Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \).

c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.

d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan \( y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \) i punkten \( x = 2\, \).

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d


Facit till övningar i genomsnittlig förändringshastighet

1a

\( 101\, \)

2a

\( 5\, \)

2b

\( 2\, \)

2c

\( 1,175201\, \)

2d

\( 1,001668\, \)

2e

\( 1,000017\, \)

2f

\( 1,000000\, \)

3

\( 2,55\, \) meter per sekund.

4a

\( 0,04\, \)

4b

\( 0,04\, \)

4c

\( 0,04\,\)

4d

Sant

5e

\( a = 15\, \)

6a

\( \Delta x = 1550\, \)

6b

\( \Delta y = 508\, \)

6c

\( {\Delta y \over \Delta x} = 0,3277 \)

Marginalskatt \(= 32,8\,%\)

7

\( 2\,a + h \)


Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.