Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Terasspunkter"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 3) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 3) |
||
| Rad 65: | Rad 65: | ||
b) Vilken typ av kritisk punkt ser du i grafen? | b) Vilken typ av kritisk punkt ser du i grafen? | ||
| − | c) | + | c) Visa med regeln om terasspunkter med högre derivator att den kritiska punkten inte är någon terasspunkt. |
| − | d) | + | d) Avgör med en teckentabell om vilken typ av kritisk punkt det handlar om. |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|3.3 Svar 2a|Svar 2b|3.3 Svar 2b|Lösning 2b|3.3 Lösning 2b|Svar 2c|3.3 Svar 2c|Lösning 2c|3.3 Lösning 2c|Svar 2d|3.3 Svar 2d|Lösning 2d|3.3 Lösning 2d|Svar 2e|3.3 Svar 2e|Lösning 2e|3.3 Lösning 2e|Lösning 2f|3.3 Lösning 2f}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|3.3 Svar 2a|Svar 2b|3.3 Svar 2b|Lösning 2b|3.3 Lösning 2b|Svar 2c|3.3 Svar 2c|Lösning 2c|3.3 Lösning 2c|Svar 2d|3.3 Svar 2d|Lösning 2d|3.3 Lösning 2d|Svar 2e|3.3 Svar 2e|Lösning 2e|3.3 Lösning 2e|Lösning 2f|3.3 Lösning 2f}} | ||
Versionen från 8 januari 2015 kl. 13.59
| <-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | --> Nästa avsnitt |
E-övningar: 1-4
Övning 1
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, - x^3 \, + \, 1 \]
a) Derivera funktionen och bestäm derivatans nollställe.
b) Vilket tecken har derivatan till vänster om sitt nollställe?
c) Vilket tecken har derivatan till höger om sitt nollställe?
d) Har funktionen i derivatans nollställe en extrempunkt eller en terasspunkt? Motivera.
e) Sammanfatta dina resultat från a)-d) i en teckentabell.
f) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. Beskriv hur graferna bekräftar dina resultat.
Övning 2
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, 2\,x^3 \, - \, 5 \]
a) Derivera funktionen tre gånger.
b) Bestäm derivatans nollställe.
c) Vilket värde har andraderivatan i derivatans nollställe?
d) Vilket värde har tredjederivatan i derivatans nollställe?
e) Har funktionen i derivatans nollställe en terasspunkt? Motivera. Om ja, ange terasspunktens koordinater.
f) Kontrollera dina resultat från a)-d) grafiskt genom att rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
Markera den kritiska punkten.
Övning 3
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, x^4 \]
a) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
b) Vilken typ av kritisk punkt ser du i grafen?
c) Visa med regeln om terasspunkter med högre derivator att den kritiska punkten inte är någon terasspunkt.
d) Avgör med en teckentabell om vilken typ av kritisk punkt det handlar om.
Hämtar...