Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Att navigera genom demosidan) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Att navigera genom demosidan) |
||
Rad 80: | Rad 80: | ||
== <Big><b><span style="color:black">Att navigera genom demosidan</span></b></Big> == | == <Big><b><span style="color:black">Att navigera genom demosidan</span></b></Big> == | ||
− | * I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på math online:s demo. Vi har valt några delar av kursen Matematik 3c för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. | + | * I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på math online:s demo. Vi har valt några delar av kursen Matematik 3c för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast de utvalda demodelarna av kursen är samlade i vänsterspalten. [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">Innehållsförteckningen</span></strong>]] visar kursens fullständiga innehåll. |
− | * | + | * Klicka på länken [[Matte 3c Planering|<strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>]], så ser du ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod. |
− | + | * Länken [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>]] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | * | + | |
− | + | ||
− | + | ||
* Varje avsnitt har i fliken [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Teori</span></strong>]] en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar. | * Varje avsnitt har i fliken [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Teori</span></strong>]] en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar. | ||
Rad 99: | Rad 91: | ||
* Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen. | * Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen. | ||
+ | |||
+ | * Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet. | ||
* Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. | * Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. |
Versionen från 7 mars 2015 kl. 19.34
math online:s demosida \(-\) ett utdrag ur m(o)
Fil:Bild till vad ar math online.jpg |
math online erbjuder kompletta kurser i matematik för gymnasiets samtliga program. Varje kurs omfattar:
|
Exempel och försmak på math online:s pedagogik
Exempelorienterad undervisning:
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning: \( \qquad \) Problemet \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Svar \( \qquad \) Lösning
Marginalskatt som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 m som exempel för begreppet derivata
Problemet \( \qquad \) Teoretisk förklaring \( \qquad \) Praktisk förklaring
|
- I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på math online:s demo. Vi har valt några delar av kursen Matematik 3c för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast de utvalda demodelarna av kursen är samlade i vänsterspalten. Innehållsförteckningen visar kursens fullständiga innehåll.
- Klicka på länken Planering Matematik 3c, så ser du ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.
- Länken Innehållsförteckning Matematik 3c visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
- Varje avsnitt har i fliken Teori en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
- Till varje avsnitt finns det en flik Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
- Några avsnitt har en flik kallad Fördjupning som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen.
- Några avsnitt börjar med en flik kallad Repetition som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
Övning
- Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt svar till övningen ovan:
Svar
- Klicka på länken nedan för att få fram övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
Lösning
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
- När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
- Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både feedback och feed-forward för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
- På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och på det nationella provet.
- Du kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan du navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.