Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
<!-- Wikisidan matte3c:s gamla Huvudsida har flyttats till Wikisidan demo: http://90.224.79.92:8080/demo/index.php/Huvudsida -->
 
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
 +
<!-- == Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik == -->
 +
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
{{Not selected tab|[[Huvudsida|Start Matte 3c]]}}
+
{{Selected tab|[[Huvudsida|Start Matte 3c]]}}
{{Selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}}
 
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
 
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
Rad 10: Rad 11:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
 +
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
 +
 +
 +
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Exempel på en övning.</big>
 +
 +
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Här kan man kontrollera sitt svar.</big>
 +
 +
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Övningens fullständiga lösning med alla mellansteg.</big>
 +
 +
  </td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
 +
 +
== Att komma igång med &nbsp;<Big><b>Matte 3c</b></Big>&nbsp; i Math Online ==
 +
 +
<big>
 +
* I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan använda för att navigera genom materialet.
 +
 +
* Bland flikarna ovan finns kursens [[Matte 3c Planering|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] och [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">innehållsförteckning</span></strong>]] som följer [[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets kursplan</span></strong>]] (centralt innehåll).
 +
 +
* Matematik 3c är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal avsnitt och avslutas med (minst) ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
 +
 +
* Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen.
 +
 +
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är [[Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Polynom</span></strong>]].
 +
 +
* Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Se exemplet ovan.
 +
 +
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>]] som ska förbereda på det riktiga provet.
 +
 +
* Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
 +
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
 +
 +
* Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 +
 +
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
 +
</big>
 +
 +
 +
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
 +
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
<big><big>2. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F <span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>3. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F <span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>4. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>5. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big>
 +
 +
  </td>
 +
 +
  <td> <math> \quad </math> </td>
 +
 +
  <td>[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant som exempel för ekvationslösning </span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Översättning_till_ekvation <span style="color:blue">Översättning till ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 +
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span>]
 +
 +
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)</span>]
 +
 +
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem</span>]
 +
 +
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner</span>]
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>]
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 +
</td>
 +
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
  
  
[[Image: Planering_Ma3c_1516_58d.jpg]]
 
  
  
Rad 21: Rad 138:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Versionen från 30 april 2016 kl. 22.07


       Start Matte 3c          Planering Matte 3c          Formelsamling Matte 3          Centralt innehåll (Skolverket)          Kunskapskrav (Betygskriterier)      


Fil:Bild till vad ar math online.jpg            
        Exempel på en övning.


           
           Här kan man kontrollera sitt svar.


           
       Övningens fullständiga lösning med alla mellansteg.


Att komma igång med  Matte 3c  i Math Online

  • I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan använda för att navigera genom materialet.
  • Matematik 3c är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal avsnitt och avslutas med (minst) ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  • Varje avsnitt börjar med en Genomgång som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen.
  • Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är Potenser ett repeterande underavsnitt i avsnittet Polynom.
  • Till varje avsnitt finns det Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Se exemplet ovan.
  • När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som ska förbereda på det riktiga provet.
  • Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
  • Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
  • Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  • Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.













Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.