Skillnad mellan versioner av "1.2 Lösning 11b"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Created page with "För att beräkna uttryckets maximala värde sätter vi in <math> 1 </math> för <math> x </math> i uttrycket så att det blir: <math> { 87+13 \over (1+9)/5 } = { 100 \over 10/5...")
 
m
 
(15 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
För att beräkna uttryckets maximala värde sätter vi in <math> 1 </math> för <math> x </math> i uttrycket så att det blir:
+
<math> x=2 \, </math> och <math> x=8 \, </math> är lösningar till 2:a gradsekvationen:
  
<math> { 87+13 \over (1+9)/5 } = { 100 \over 10/5 } = { 100 \over 2 } = 50 </math>
+
::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
<b>Prövning för <math> \, x=2 </math>:</b>
 +
 
 +
VL<span style="color:black">:</span> <math> \; 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
HL<span style="color:black">:</span> <math> \; 0\, </math>
 +
 
 +
VL <math> = </math> HL <math> \quad \Rightarrow\, \quad x=2 </math> är en lösning.
 +
 
 +
<b>Prövning för <math> \, x=8 </math>:</b>
 +
 
 +
VL<span style="color:black">:</span> <math> \; 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
HL<span style="color:black">:</span> <math> \; 0\, </math>
 +
 
 +
VL <math> = </math> HL <math> \quad \Rightarrow\, \quad x=8 </math> är en lösning.

Nuvarande version från 30 april 2016 kl. 23.03

\( x=2 \, \) och \( x=8 \, \) är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]

Prövning för \( \, x=2 \):

VL: \( \; 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 \)

HL: \( \; 0\, \)

VL \( = \) HL \( \quad \Rightarrow\, \quad x=2 \) är en lösning.

Prövning för \( \, x=8 \):

VL: \( \; 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 \)

HL: \( \; 0\, \)

VL \( = \) HL \( \quad \Rightarrow\, \quad x=8 \) är en lösning.