Skillnad mellan versioner av "2.3 Gränsvärde"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 22: | Rad 22: | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td><div class="ovnE0"> | + | <td><div class="ovnE0"> |
− | En fallskärmshoppare faller fritt med hastigheten | + | <small> En fallskärmshoppare faller fritt med hastigheten |
<math> \qquad\quad\;\;\; </math> <div class="smallBoxVariant"><math> v(t) = 80\,(1 - 0,88\,^t) </math></div> | <math> \qquad\quad\;\;\; </math> <div class="smallBoxVariant"><math> v(t) = 80\,(1 - 0,88\,^t) </math></div> | ||
Rad 32: | Rad 32: | ||
Om ja, bestäm den. | Om ja, bestäm den. | ||
− | </div> | + | <small> </div> |
<b>Grafisk och fysikalisk tolkning:</b> | <b>Grafisk och fysikalisk tolkning:</b> |
Versionen från 21 oktober 2017 kl. 11.38
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Fördjupning | Nästa avsnitt >> |
Vårt mål i detta kapitel är att definiera begreppet derivata. Men eftersom derivata är ett gränsvärde, måste vi först veta vad gränsvärde är för något.
Förutsättning i detta avsnitt är att alla funktioner \( \, y = f(x) \, \) är kontinuerliga för alla \( \, x \, \) av det betraktade området.
Introduktion till gränsvärde
En fallskärmshoppare faller fritt med hastigheten \( \qquad\quad\;\;\; \)\( v(t) = 80\,(1 - 0,88\,^t) \)
där \( \, t = \, \) tiden i sek. Finns det en maximal hastighet \( \, v_{max} \, \) som hopparen inte kan överskrida? Om ja, bestäm den. </div> Grafisk och fysikalisk tolkning: Grafen till \( \, v(t) \, \) visar att det finns en maximal hastighet \( \, v_{max} = 80 \) m/s \( \;\; \) </td> | ![]() </tr> </table> som hopparen inte kan överskrida: \( \, v < v_{max} \). Efter ca. 40 sek är \( v \, \approx \, v_{max} \, \) då hastigheten blir konstant \( \, \approx 80 \) m/s. Enligt Newtons fösta lag är summan av alla krafter \( \, = 0 \, \) när ett föremål är i vila eller rör sig med konstant hastighet (och omvänt). Därav följer: \( \qquad \) Luftmotstånd \( \, \approx \, \) gravitation \( \qquad \) dvs \( \qquad \) rörelsen är ett fritt fall med luftmotstånd. Matematisk beskrivning: \( \)Gränsvärdet för \( \, 80\,(1 - 0,88\,^t) \, \), då \( \,t \, \) går mot \( \, \infty \; \), är \( \, 80\) .
Man skriver: \( \qquad \displaystyle {\color{Red} {\lim_{t \to \infty}}}\,{\left(80\,(1 - 0,88\,^t)\right)} {\color{Red} { \; = \; 80}} \qquad \) och läser: \( \qquad\;\; \) Limes av \( \, 80\,(1 - 0,88\,^t) \, \), då \( t \) går mot \( \infty \, \), är \( 80 \). \( {\color{Red} {\lim}} \, \) står för det latinska ordet \( \, {\color{Red} {\rm limes}} \, \) som betyder gräns. Limes kan beräknas: \( v_{max} \, = \, \displaystyle \lim_{t \to \infty}\,{(80\,(1 - 0,88\,^t))} \, = \, \lim_{t \to \infty}\,{(80 - 80\cdot0,88\,^t)} \, = \, \lim_{t \to \infty}\,{80} - \lim_{t \to \infty}\,{(80\cdot0,88\,^t)} \, = \, 80 \, - \, 0 \, = \, 80 \, \), eftersom \( \qquad\;\; \displaystyle \lim_{t \to \infty}\,{(80\cdot0,88\,^t)} \, = \, \lim_{t \to \infty}\,{80} \cdot \lim_{t \to \infty}\,{(0,88\,^t)} \, = \, 80 \cdot 0 \, = \, 0 \quad \) pga \( \quad 0,88 \, < \, 1 \; \). Gränsvärde för en funktionExempelFunktionen \( y = f(x) = \displaystyle {10 \over x\,-\,2} \) är given: \( \qquad\qquad \) Vad händer med \( \, y \, \) när \( \; x \to \infty \; \)? Analytiskt: Ekvationen \( \, \displaystyle {10 \over x\,-\,2} \, = \, 0 \, \) saknar lösning, därför att täljaren \( \, 10\, \) är en konstant som aldrig kan bli \( \, 0 \). Så kan inte heller hela uttrycket i vänsterled bli \( \, 0 \, \) oavsett \( \, x \). Nämnaren växer däremot obegränsat när \( \, x \, \) växer. Därför går hela uttrycket i vänsterled mot \( \, 0 \). Man säger: \( \; \displaystyle {10 \over x\,-\,2} \; {\rm går\;mot} \, 0 \; {\rm när} \; x \; {\rm går\;mot} \, \infty \, \), kort: \( \;\; \displaystyle {10 \over x\,-\,2} \to 0 \quad {\rm när} \quad x \to \infty \;\; \), bättre uttryckt: \( \, \boxed{ \displaystyle \lim_{x \to \infty}\,{10 \over x\,-\,2} \, = \, 0} \, \). Vad händer med \( \, y \, \) när \( \; x \to - \infty \; \)? Något liknande visas när \( \, x \, \) går mot negativa värden, dvs när \( x \to \, {\color{Red} {- \infty}} \): \( \,y\, \) mot \( \,0\, \) bara att \( \, y\, \) nu närmar sig \( \, 0 \, \) nedifrån, kort: \( \;\; y \to 0 \quad {\rm när} \quad x \to {\color{Red} {- \infty}} \; \).
Limesbegreppet är centralt inom Analys\(-\) den gren av matematiken som Newton och Leibniz på 1700-talet la grunden till, även kallad Differential- och Integralkalkyl, på engelska Calculus. Det är därför vi numera använder begreppet "analytiskt" istället för "algebraiskt". I detta kapitel kommer vi att använda limes för att definiera derivatan analytiskt som ett gränsvärde. För att kunna göra det måste vi lära oss att beräkna gränsvärden. </big>
Beräkning av gränsvärdenI princip kan limes av en funktion beräknas genom att sätta in i funktionsuttrycket det värde som \( \,x \, \) ska gå emot. Men ofta ger detta odefinierade uttryck. Därför måste man först förenkla uttrycket, ev. flera gånger. Sedan sätts in det värde som \( \,x \, \) ska gå emot, i funktionsuttrycket.
Exempel 1Bestäm \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {x^2 + 7\,x \over x} \) Lösning: För \( \, x = 0 \, \) är uttrycket \( \, \displaystyle{x^2 + 7\,x \over x} \, \) inte definierat därför att nämnaren blir \( \, 0 \). Därför måste vi förenkla uttrycket. Vi faktoriserar uttryckets täljare för att kolla om man ev. kan förkorta. Täljaren kan faktoriseras genom att bryta ut \( x \, \):
Exempel 2Bestäm \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {4\,x\,+\,5 \over x} \) Lösning: Vi förenklar uttrycket i limes genom att separera summan i uttrycket:
\( \displaystyle{5 \over x} \) går mot \( 0 \): \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {5 \over x} \, = \, 0 \) Därför kan vi bestämma limes för hela uttrycket:
Exempel 3Bestäm \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x^2\,-\,4 \over 5\,x - 10} \) Lösning: Insättningen av \( \, x = 2 \, \) i uttrycket ger det odefinierade uttrycket \( \, \displaystyle{0 \over 0} \). Vi faktoriserar både täljaren och nämnaren för att kolla om man ev. kan förkorta. Täljaren kan faktoriseras med hjälp av konjugatreglen och nämnaren genom att bryta ut:
Nu kan vi förkorta uttrycket och beräkna limes:
Exempel 4Bestäm \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {x^2 - x - 6 \over x - 3} \) Lösning: Insättningen av \( \, x = 3 \, \) i uttrycket ger det odefinierade uttrycket \( \, \displaystyle{0 \over 0} \). För att kunna se om man ev. kan förkorta uttrycket faktoriserar vi täljaren:
\(p\)-\( q\)-formeln kan användas, men enligt Vieta gäller för lösningarna \( \, x_1\,\) och \( \, x_2 \, \) (går snabbare) :
Två tal vars produkt är \( \, -6 \, \) är t.ex. \( \, 3 \, \) och \( \, -2 \). Men även deras summa är \( \, 1 \). Därför:
Täljarens faktorisering blir då:
Nu kan vi förkorta uttrycket mot nämnaren och beräkna limes:
Exempel 5Bestäm \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to \infty}\,\, {x^3\,-\,2 \over 2\,x^3\,+\,3\,x\,-\,4} \) Lösning: För att förenkla uttrycket i limes divideras uttryckets täljare och nämnare med den högsta \( \,x\)-potensen, nämligen med \( \,x^3 \):
Insatt i det sista uttrycket blir det:
Exempel 6Funktionen \( \; f(x) = x^2 \; \) är given. Bestäm gränsvärdet \( \quad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(2+h) - f(2) \over h} \; \). Lösning:
Exempel 7Funktionen \( \; f(x) = x^2 \; \) är given. Bestäm gränsvärdet \( \quad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \; \). Lösning: Eftersom uttrycket i limes involverar två variabler \( \, x \, \) och \( \, h \, \) kommer limes inte längre vara ett tal utan ett uttryck i \( \, x \). \( \displaystyle \lim_{\color{Red} {h \to 0}} \, \) innebär att gränsvärdet ska bildas för \( \, {\color{Red} {h \to 0}} \). Därför borde \( \, x\, \) under gränsprocessen anses som en konstant.
Observera att Exempel 6 ovan är ett specialfall av detta exempel för \( x = 2 \, \). Jämför även med förra avsnittets Exempel 2 Kvadratisk funktion: \( y \, = \, \boxed{2\,x} \, \) är derivatan av \( \, y \, = \, x^2 \, \), se derivatan som en ny funktion.
Internetlänkarhttps://www.youtube.com/watch?v=_oPD-c8IAzs https://www.youtube.com/watch?v=StP64lMXZjA https://www.youtube.com/watch?v=fPOX0QX8AH0
|