Skillnad mellan versioner av "2.5 Lösning 7"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med 'Att bestämma <math> C \, </math>: :<math> \begin{array}{rcl} B\,(t) & = & C \cdot e\,^{k\,t} \end{array}</math> "I början mättes <math> 150\, </math> bakterier i...')
 
m
 
(43 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
Att bestämma <math> C \, </math>:
+
Vi bestämmer <math> C \, </math>:
  
 
:<math> \begin{array}{rcl}  B\,(t) & = & C \cdot e\,^{k\,t}
 
:<math> \begin{array}{rcl}  B\,(t) & = & C \cdot e\,^{k\,t}
Rad 12: Rad 12:
 
\end{array}</math>
 
\end{array}</math>
  
Att bestämma <math> k \, </math>:
+
Vi bestämmer <math> k \, </math>:
  
 
:<math> \begin{array}{rclcl}  B\,(t) & = & 150 \cdot e\,^{k\,t}        &  &  \\
 
:<math> \begin{array}{rclcl}  B\,(t) & = & 150 \cdot e\,^{k\,t}        &  &  \\
Rad 21: Rad 21:
  
 
:<math> \begin{array}{rcrcl} B\,'(8) & = & 150 \cdot k \cdot e\,^{k\,\cdot\, 8} & = & 350 \\
 
:<math> \begin{array}{rcrcl} B\,'(8) & = & 150 \cdot k \cdot e\,^{k\,\cdot\, 8} & = & 350 \\
                                     &  & 50 \cdot k \cdot e\,^{0}           & = & 5 \\
+
                                     &  & 150 \cdot k \cdot e\,^{8\,k}         & = & 350 \\
                                     &  & 50 \cdot k \cdot 1                  & = & 5 \\
+
                                     &  & k \cdot e\,^{8\,k}                  & = & {350 \over 150} \\
                                    &  &          k                         & = & {5 \over 50} \\
+
                                     &  & k \cdot e\,^{8\,k}                  & = & {7 \over 3}
                                     &  &         k                         & = & 0,1
+
 
\end{array}</math>
 
\end{array}</math>
  
Att specificera <math> f(x) \, </math>:
+
För att lösa ekvationen ovan för <math> k\, </math> används grafräknaren. Ett startvärde för räknarens ekvationslösare erhålls genom att rita grafen till funktionen <math> y \,=\, x \cdot e\,^{8\,x} \,-\, {7 \over 3} </math> och avläsa nollstället, vilket ger närmevärdet <math> x \approx 0,3 </math> .
  
:<math> f(x) \, = \, 50 \, e\,^{0,1\,x} </math>
+
Enligt instruktionerna i [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Ekvationsl.C3.B6sning_med_minir.C3.A4knare|<strong><span style="color:blue">Ekvationslösning med miniräknare</span></strong>]] får vi med detta startvärde följande lösning till ekvationen <math> x \cdot e\,^{8\,x} \,-\, {7 \over 3} \,=\, 0 </math>:
 +
 
 +
::::::<math> x \,=\, 0,2697122\ldots \,=\, k </math>
 +
 
 +
Med detta värde för <math> k\, </math> specificerar vi vår modell för bakteriernas tillväxt:
 +
 
 +
::::::<math> B\,(t) \, = \, 150 \, e\,^{0,2697122\,t} </math>
 +
 
 +
"Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier <u>nått</u> <math> 2\,000 </math>?" innebär att lösa följande ekvation för <math> t\, </math> :
 +
 
 +
::::::<math> 150 \, e\,^{0,2697122\,t} \, = \, 2\,000 </math>
 +
 
 +
Grafräknaren används. Ett startvärde erhålls genom att rita grafen till funktionen <math> y \,=\, 150\, e\,^{0,2697122\,x} \,-\, 2\,000 </math> och avläsa nollstället, vilket ger närmevärdet <math> x \approx 10 </math>. Med detta startvärde får vi i räknarens [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Ekvationsl.C3.B6sning_med_minir.C3.A4knare|<strong><span style="color:blue">Ekvationslösning med miniräknare</span></strong>]] följande lösning till ekvationen <math> 150\, e\,^{0,2697122\,x} \,-\, 2\,000 \,=\, 0 </math>:
 +
 
 +
::::::<math> x \,=\, 9,603819\ldots </math>
 +
 
 +
"Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier <u>överstigit</u> <math> 2\,000 </math>?" innebär att ange tiden <math> t\, </math> t.ex. med
 +
 
 +
::::::<math> t \,=\, 9,60382 \;\, {\rm timmar} </math>
 +
 
 +
Den decimala bråkdelen omvandlas från timmar till minuter:
 +
 
 +
<math> t = 9,60382\;{\rm h } \;=\; 9\;{\rm h } + 0,60382\;{\rm h } \;=\; 9\;{\rm h } + 0,60382 \cdot 60 \; {\rm min } \;=\; 9\;{\rm h } + 36,23 \; {\rm min } </math>
 +
 
 +
Antalet bakterier har säkert överstigit <math> 2\,000 </math> och mjölken har blivit sur efter
 +
 
 +
::::::<math> 9\;{\rm timmar\;och\;} 37\;{\rm minuter} </math>

Nuvarande version från 30 november 2018 kl. 12.31

Vi bestämmer \( C \, \):

\[ \begin{array}{rcl} B\,(t) & = & C \cdot e\,^{k\,t} \end{array}\]

"I början mättes \( 150\, \) bakterier i mjölken" innebär:

\[ \begin{array}{rcrcl} B(0) & = & C \cdot e\,^{k\,\cdot\, 0} & = & 150 \\ & & C \cdot e\,^{0} & = & 150 \\ & & C \cdot 1 & = & 150 \\ & & C & = & 150 \end{array}\]

Vi bestämmer \( k \, \):

\[ \begin{array}{rclcl} B\,(t) & = & 150 \cdot e\,^{k\,t} & & \\ B\,'(t) & = & 150 \cdot k \cdot e\,^{k\,t} & & \\ \end{array}\]

"Efter \( 8\, \) timmar förökar sig bakterierna med \( 350\, \) i timmen" innebär:

\[ \begin{array}{rcrcl} B\,'(8) & = & 150 \cdot k \cdot e\,^{k\,\cdot\, 8} & = & 350 \\ & & 150 \cdot k \cdot e\,^{8\,k} & = & 350 \\ & & k \cdot e\,^{8\,k} & = & {350 \over 150} \\ & & k \cdot e\,^{8\,k} & = & {7 \over 3} \end{array}\]

För att lösa ekvationen ovan för \( k\, \) används grafräknaren. Ett startvärde för räknarens ekvationslösare erhålls genom att rita grafen till funktionen \( y \,=\, x \cdot e\,^{8\,x} \,-\, {7 \over 3} \) och avläsa nollstället, vilket ger närmevärdet \( x \approx 0,3 \) .

Enligt instruktionerna i Ekvationslösning med miniräknare får vi med detta startvärde följande lösning till ekvationen \( x \cdot e\,^{8\,x} \,-\, {7 \over 3} \,=\, 0 \):

\[ x \,=\, 0,2697122\ldots \,=\, k \]

Med detta värde för \( k\, \) specificerar vi vår modell för bakteriernas tillväxt:

\[ B\,(t) \, = \, 150 \, e\,^{0,2697122\,t} \]

"Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier nått \( 2\,000 \)?" innebär att lösa följande ekvation för \( t\, \) :

\[ 150 \, e\,^{0,2697122\,t} \, = \, 2\,000 \]

Grafräknaren används. Ett startvärde erhålls genom att rita grafen till funktionen \( y \,=\, 150\, e\,^{0,2697122\,x} \,-\, 2\,000 \) och avläsa nollstället, vilket ger närmevärdet \( x \approx 10 \). Med detta startvärde får vi i räknarens Ekvationslösning med miniräknare följande lösning till ekvationen \( 150\, e\,^{0,2697122\,x} \,-\, 2\,000 \,=\, 0 \):

\[ x \,=\, 9,603819\ldots \]

"Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit \( 2\,000 \)?" innebär att ange tiden \( t\, \) t.ex. med

\[ t \,=\, 9,60382 \;\, {\rm timmar} \]

Den decimala bråkdelen omvandlas från timmar till minuter\[ t = 9,60382\;{\rm h } \;=\; 9\;{\rm h } + 0,60382\;{\rm h } \;=\; 9\;{\rm h } + 0,60382 \cdot 60 \; {\rm min } \;=\; 9\;{\rm h } + 36,23 \; {\rm min } \]

Antalet bakterier har säkert överstigit \( 2\,000 \) och mjölken har blivit sur efter

\[ 9\;{\rm timmar\;och\;} 37\;{\rm minuter} \]