Skillnad mellan versioner av "3.5 Övningar till Extremvärdesproblem"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 4)
m
 
(237 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner|<-- Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
{{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}}
<!-- {{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|   Nästa avsnitt]]}} -->
+
{{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 3 Användning av derivata|Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv.]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov kap 3 Användning av derivata|Lösningar till diagnosprov kap 3]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
  
  
== Övning 1 ==
+
== <b>Övning 1</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
Rad 23: Rad 24:
 
Vilken position av <math> \, P \, (x, \, y) \, </math> ger maximal area till den skuggade rektangeln?
 
Vilken position av <math> \, P \, (x, \, y) \, </math> ger maximal area till den skuggade rektangeln?
  
 +
a) &nbsp; Vad är problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Bivillkor_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]]?
  
a) &nbsp; Vad är problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]]?
+
b) &nbsp; Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#M.C3.A5lfunktion_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] som en funktion av endast en variabel.
  
b) &nbsp; Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] som en funktion av endast en variabel.
+
c) &nbsp; Bestäm koordinaterna till <math> \, P \, </math> så att rektangelns area blir maximal.
 
+
:Ange målfunktionens definitionsmängd.
+
 
+
c) &nbsp; Bestäm koordinaterna till punkten <math> \, P \, </math> så att rektangelns area blir maximal.
+
  
 
d) &nbsp; Beräkna rektangelns maximala area.
 
d) &nbsp; Beräkna rektangelns maximala area.
Rad 38: Rad 36:
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|3.5 Svar 1a|Svar 1b|3.5 Svar 1b|Lösning 1b|3.5 Lösning 1b|Svar 1c|3.5 Svar 1c|Lösning 1c|3.5 Lösning 1c|Svar 1d|3.5 Svar 1d|Lösning 1d|3.5 Lösning 1d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|3.5 Svar 1a|Svar 1b|3.5 Svar 1b|Lösning 1b|3.5 Lösning 1b|Svar 1c|3.5 Svar 1c|Lösning 1c|3.5 Lösning 1c|Svar 1d|3.5 Svar 1d|Lösning 1d|3.5 Lösning 1d}}</div>
  
== Övning 2 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 2</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
 
   <td>En rektangel har omkretsen <math> \, 12 \, {\rm  cm} \, </math>. Maximera rektangelns area.
 
   <td>En rektangel har omkretsen <math> \, 12 \, {\rm  cm} \, </math>. Maximera rektangelns area.
 
  
 
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
 
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
  
b) &nbsp; Ange problemets målfunktion samt definitionsmängd.
+
b) &nbsp; Ange problemets målfunktion.
  
 
c) &nbsp; Bestäm sidorna <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> så att rektangelns area blir maximal.
 
c) &nbsp; Bestäm sidorna <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> så att rektangelns area blir maximal.
Rad 56: Rad 54:
 
</td>
 
</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 352.gif]]
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 352.gif]]
 
 
 
</td>
 
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|3.5 Svar 2a|Svar 2b|3.5 Svar 2b|Lösning 2b|3.5 Lösning 2b|Svar 2c|3.5 Svar 2c|Lösning 2c|3.5 Lösning 2c|Svar 2d|3.5 Svar 2d|Lösning 2d|3.5 Lösning 2d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|3.5 Svar 2a|Lösning 2a|3.5 Lösning 2a|Svar 2b|3.5 Svar 2b|Lösning 2b|3.5 Lösning 2b|Svar 2c|3.5 Svar 2c|Lösning 2c|3.5 Lösning 2c|Svar 2d|3.5 Svar 2d}}</div>
 +
 
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
 
   <td>En rektangels area är <math> \, 25 \, {\rm  cm}^2 \, </math>. Minimera rektangelns omkrets.
 
   <td>En rektangels area är <math> \, 25 \, {\rm  cm}^2 \, </math>. Minimera rektangelns omkrets.
 
  
 
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
 
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
  
b) &nbsp; Ange problemets målfunktion samt definitionsmängd.
+
b) &nbsp; Ange problemets målfunktion.
  
 
c) &nbsp; Bestäm sidorna <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> så att rektangelns omkrets blir minimal.
 
c) &nbsp; Bestäm sidorna <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> så att rektangelns omkrets blir minimal.
Rad 79: Rad 75:
 
</td>
 
</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 352.gif]]
 
   <td>&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 352.gif]]
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.5 Svar 3a|Lösning 3a|3.5 Lösning 3a|Svar 3b|3.5 Svar 3b|Lösning 3b|3.5 Lösning 3b|Svar 3c|3.5 Svar 3c|Lösning 3c|3.5 Lösning 3c|Svar 3d|3.5 Svar 3d}}</div>
  
 +
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>En rätvinklig triangel är inbunden i en parabel enligt figuren:
 +
 +
Parabeln är definierad genom:
 +
 +
:::<math> y \, = \, 6 \, x \, - \, x^2 \qquad {\rm med} \qquad 0 \, \leq \, x \, \leq \, 6 </math>
 +
 +
Punkten <math> \, P\,(x,\,y) \, </math> rör sig på parabeln.
 +
 +
Vilken position av <math> \, P \, </math> ger triangeln största möjliga arean <math> \, A \, </math>?
 +
 +
a) &nbsp; Ange problemets bivillkor.
 +
 +
b) &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion som en funktion <math> \, A(x) \, </math>.
 +
 +
c) &nbsp; Bestäm koordinaterna till <math> \, P \, </math> så att triangelns area blir maximal.
 +
 +
d) &nbsp; Beräkna triangelns maximala area.
 +
</td>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 354.jpg]]
  
 
</td>
 
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.5 Svar 3a|Svar 3b|3.5 Svar 3b|Lösning 3b|3.5 Lösning 3b|Svar 3c|3.5 Svar 3c|Lösning 3c|3.5 Lösning 3c|Svar 3d|3.5 Svar 3d|Lösning 3d|3.5 Lösning 3d}}
 
  
== Övning 4 ==
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.5 Svar 4a|Svar 4b|3.5 Svar 4b|Lösning 4b|3.5 Lösning 4b|Svar 4c|3.5 Svar 4c|Lösning 4c|3.5 Lösning 4c|Svar 4d|3.5 Svar 4d|Lösning 4d|3.5 Lösning 4d}}</div>
<div class="ovning">
+
 
 +
 
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>En rätvinklig triangel är inbunden i en parabel enligt figuren:
+
   <td>En fårherde vill samla sina får vid en mur i ett rektangulärt stängsel.
  
Parabelns ekvation är given:
+
Hon/han avgränsar stängslet med ett rep och pinnar i marken enligt
  
:::<math> y \, = \, -\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5 \qquad {\rm med} \qquad y \, \geq \, 0 </math>
+
figuren. Repet är <math> \, 9 \; {\rm m} \, </math> långt (rött).
  
Punkten <math> \, (x,\,y) \, </math> rör sig på parabeln, se figuren. Placera den så
+
Beteckna rektangelns kortare sida med <math> \, x </math>. Hur ska fårherden välja
  
att triangelns area <math> \, A \, </math> blir så stor som möjligt.
+
stängslets mått för att få den störst möjliga arean <math> \, A \, </math> för sina får?
  
  
a) &nbsp; Ställ upp triangelns area som en funktion av <math> \, x \, </math> dvs <math> \, A(x) \, </math>.
+
a) &nbsp; Skriv <math> \, A \, </math> som en funktion av <math> \, x </math>, problemets målfunktion <math> \, A(x) \, </math>.
  
b) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att <math> \, A(x) \, </math> antar ett maximum.  
+
b) &nbsp; Ange målfunktionens definitionsmängd.
  
c) &nbsp; Beräkna triangelns maximala area.
+
c) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att stängslets area blir maximal.
 +
 
 +
d) &nbsp; Beräkna stängslets maximala area.
 +
 
 +
e) &nbsp; Har problemet ett bivillkor? Om ja, ange det.
 +
 
 +
<!-- f) &nbsp; Kan du intuitivt komma på andra geometriska figurer än rektan-
 +
 
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; geln som skulle kunna maximera stängslets area bättre?
 +
-->
 
</td>
 
</td>
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 354.jpg]]
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 355_80.jpg]]
  
 
</td>
 
</td>
Rad 113: Rad 148:
 
</table>
 
</table>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.5 Svar 4a|Svar 4b|3.5 Svar 4b|Svar 4c|3.5 Svar 4c|Svar 4d|3.5 Svar 4d|Svar 4e|3.5 Svar 4e|Svar 4f|3.5 Svar 4f|Lösning 4f|3.5 Lösning 4f|Svar 4g|3.5 Svar 4g|Lösning 4g|3.5 Lösning 4g}}
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e|Svar 5f|3.5 Svar 5f}}</div> -->
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e}}</div>
  
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
Följande funktion är given:
 
  
::<math> f(x) \, = \, {x^4 \over 4} \, - \, 2\,x^2 </math>
 
  
a) &nbsp; Ställ upp derivatan <math> \, f\,'(x) \, </math> och beräkna dess nollställen.
 
  
b) &nbsp; Avgör med någon av metoderna vi lärt oss, vilka av derivatans nollställen är funktionen <math> \, f(x)</math>:s maxima resp. minima.
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 6-7</span></Big></Big></Big>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ange alla maximi- och minimipunkter.
 
  
c) &nbsp; Rita graferna till funktionen <math> \, y = f(x) \, </math> och derivatan <math> \, y\,' = f\,'(x) \, </math> i två olika koordinatsystem.
+
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>Du ska bygga en öppen låda av en kvadratisk kartong på <math> \, 10 \times 10 \; {\rm dm} \, </math>.
  
:&nbsp;Vilket samband kan man konstatera mellan funktionens graf och derivatans graf?
+
Det gör du genom att skära ut små kvadrater av längden <math> \, x \, </math> från karton-
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Lösning 5b|3.5 Lösning 5b|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c}}
+
gens fyra hörn enligt figuren.
  
 +
Hur ska du välja <math> \, x \, </math> för att få den största möjliga volymen <math> \, V \, </math> för din
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 6-8</span></Big></Big></Big>
+
öppna låda?
  
 +
a) &nbsp; Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se [[3.5_Lösning_5e|<strong><span style="color:blue">Lösning 5 e)</span></strong>]].
  
== Övning 6 ==
+
b) &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion <math> \, V(x) \, </math>.
<div class="ovning">
+
Följande är grafen till derivatan <math> {\color{White} x} y' = f'(x) {\color{White} x} </math> av en funktion <math> \, y = f(x) \, </math>:
+
  
:[[Image: Ovn 3_2_6.jpg]]
+
c) &nbsp; Ange målfunktionens definitionsmängd.
  
Besvara följande frågor om funktionen <math> \, y = f(x) \, </math> genom att använda information från derivatans graf (ovan):
+
d) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> att lådans volym <math> \, V(x) \, </math> blir maximal.
  
a) &nbsp; Läs av från grafen och ange derivatans nollställe. Vad kan man säga om funktionen <math> \, y = f(x) \, </math> i derivatans nollställe?
+
e) &nbsp; Beräkna lådans maximala volym.
  
b) &nbsp; Vilket teckenbyte har derivatan kring sitt nollställe? Vad följer av detta om funktionen?
+
f) &nbsp; Vilka mått har lådan med maximal volym?
  
c) &nbsp; Rita en enkel skiss över funktionen <math> \, y = f(x)</math>.
+
Ange dina svar med två decimaler.
 +
</td>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 356 Oppen lada_1_80.jpg]]
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.5 Svar 6a|Svar 6b|3.5 Svar 6b|Lösning 6c|3.5 Lösning 6c}}
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 356 Oppen lada_2_80.jpg]]
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
== Övning 7 ==
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.5 Svar 6a|Lösning 6a|3.5 Lösning 6a|Svar 6b|3.5 Svar 6b|Lösning 6b|3.5 Lösning 6b|Svar 6c|3.5 Svar 6c|Lösning 6c|3.5 Lösning 6c|Svar 6d|3.5 Svar 6d|Lösning 6d|3.5 Lösning 6d|Svar 6e|3.5 Svar 6e|Lösning 6e|3.5 Lösning 6e|Svar 6f|3.5 Svar 6f|Lösning 6f|3.5 Lösning 6f}}</div>
<div class="ovning">
+
Följande är grafen till derivatan <math> {\color{White} x} y' = f'(x) {\color{White} x} </math> av en funktion <math> \, y = f(x) \, </math>:
+
:[[Image: Ovn 3_2_7.jpg]]
+
  
Lös följande uppgifter genom att endast använda grafen ovan:
 
  
a) &nbsp; Vilka slutsatser kan man dra om funktionen <math> \, y = f(x) \, </math> i derivatans nollställen? Motivera dina slutsatser.
+
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
SJ har <math> \, 20\,000 \, </math> passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på <math> \, 200 \, </math> kr.
  
b) &nbsp; Sammanfatta dina resultat från a) i en teckentabell och rita en enkel skiss över funktionen <math> \, y = f(x)</math>.
+
En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med <math> \, 1 \, </math> kr skulle medföra
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|3.5 Svar 7a|Lösning 7a|3.5 Lösning 7a|Lösning 7b|3.5 Lösning 7b}}
+
  
== Övning 8 ==
+
en förlust av <math> \, 80 \, </math> passagerare per månad.
<div class="ovning">
+
Följande funktion är given:
+
  
::<math> y = f(x) = {(x - 1)\,(x^2 - 11\,x + 25) \over 3} </math>
+
Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad?
  
a) &nbsp; Beräkna koordinaterna till funktionens maximi- resp. minimipunkter exakt.  
+
a) &nbsp; Ange problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Bivillkor_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]] om
  
b) &nbsp; Rita graferna till funktionen <math> \, y = f(x) \, </math> och derivatan <math> \, y\,' = f\,'(x) \, </math> i två olika koordinatsystem. Markera funktionens maximi- resp. minimipunkter och derivatans nollställen.
+
<math> \qquad\;\; x \, = \, </math> Den planerade prishöjningen i kr.
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|3.5 Svar 8|Lösning 8a|3.5 Lösning 8|Lösning 8b|3.5 Lösning 8b}}
+
  
 +
<math> \qquad\;\; y \, = \,  </math> Antalet passagerare per månad efter prishöjningen <math> \, x \, </math>.
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 9-11</span></Big></Big></Big>
+
b) &nbsp; Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#M.C3.A5lfunktion_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] <math> \, I(x) \, </math> för SJ:s intäkt per månad.
  
 +
c) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att intäkten <math> \, I(x) \, </math> blir så stor som möjligt.
  
== Övning 9 ==
+
d) &nbsp; Beräkna den maximala intäkten efter en biljettprishöjning på <math> \, x \, </math> kr.
<div class="ovning">
+
a) &nbsp; Bestäm konstanterna <math> \, a, \, b \, </math> och <math> \, c \, </math> så att funktionen
+
  
::::<math> y = f(x) = a\,x^3 + b\,x^2 + c\,x </math>
+
e) &nbsp; För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset?
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|3.5 Svar 7a|Lösning 7a|3.5 Lösning 7a|Svar 7b|3.5 Svar 7b|Lösning 7b|3.5 Lösning 7b|Svar 7c|3.5 Svar 7c|Lösning 7c|3.5 Lösning 7c|Svar 7d|3.5 Svar 7d|Lösning 7d|3.5 Lösning 7d|Svar 7e|3.5 Svar 7e|Lösning 7e|3.5 Lösning 7e}}</div>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; får ett maximum i punkten <math> \, (-1, 7) \, </math> och dessutom ett minimum för <math> \, x = 2 \, </math>.
 
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ange funktionen <math> \, y = f(x) \, </math>.
 
  
b) &nbsp; Rita graferna till funktionen <math> \, y = f(x) \, </math> och dess derivata i två olika koordinatsystem.
 
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Kontrollera om graferna visar de angivna extrema.
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 8-9</span></Big></Big></Big>
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|3.5 Svar 9a|Lösning 9a|3.5 Lösning 9a|Lösning 9b|3.5 Lösning 9b}}
+
  
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
En tomt har formen av en rätvinklig triangel med följande mått i meter:
 
  
:::[[Image: Ovn 3_2_10_40.jpg]]
+
== <b>Övning 8</b> ==
På tomten ska en rektangulär boyta väljas så att boytans area <math> \, A(x) \, </math> blir maximal.
+
<div class="ovnA">
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>En cylinder är placerad inuti en kon enligt figuren. Kons mått är givna:
  
a) &nbsp; Ställ upp ett uttryck för arean <math> \, A(x) \, </math> som endast beror av <math> \, x \, </math>
+
:::<math> R \, = \, {\rm Radien\;till\;kons\;bascirkel\;} \, = \, 15 \; {\rm cm} </math>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <b>Tips</b>: &nbsp; Kalla rektangelns andra sida för t.ex. <math> \, y \,</math>. Ställ upp ett samband mellan <math> \, y \,</math> och <math> \, x \, </math>.
+
:::<math> H \, = \, {\rm Kons\;höjd\;} \, = \, 30 \; {\rm cm} </math>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Detta samband bestäms rektangelns "fria" hörn som är bunden till triangelns hypotenusa.
+
Vilka mått på cylindern maximerar dess volym <math> \, V \, </math>?
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Inför ett koordinatsystem så att triangelns längre katet faller på <math> x</math>- och den kortare på <math> y</math>-axeln
+
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor. Använd den röda triangeln i figuren.
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; och hypotenusan blir del av en rät linje vars ekvation ger det önskade sambandet.
+
b) &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion <math> \, V(r) \, </math> där <math> r = </math> cylinderns radie.
  
b) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att funktionen <math> \, A(x) \, </math> antar sitt maximum och beräkna den maximala boytan.
+
c) &nbsp; Bestäm cylinderns radie <math> \, r \, </math> och höjd <math> \, h \, </math> så att volymen blir maximal.
  
c) &nbsp; Kontrollera dina resultat genom att rita graferna till funktionen <math> A(x) </math> och dess derivata i två olika koordinatsystem.
+
d) &nbsp; Beräkna cylinderns maximala volym.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|3.5 Svar 10a|Lösning 10a|3.5 Lösning 10a|Svar 10b|3.5 Svar 10b|Lösning 10b|3.5 Lösning 10b|Lösning 10c|3.5 Lösning 10c}}
+
e) &nbsp; Vilket förhållande råder mellan cylinderns radie <math> \, r \, </math> och dess höjd <math> \, h \, </math>
  
== Övning 11 ==
+
:när volymen maximeras?
<div class="ovning">
+
</td>
För att inte varje gång behöva räkna om övn. 10 för olika mått på tomter betraktas rätvinkliga trianglar av följande form:
+
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 358_140.jpg]]
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|3.5 Svar 8a|Lösning 8a|3.5 Lösning 8a|Svar 8b|3.5 Svar 8b|Lösning 8b|3.5 Lösning 8b|Svar 8c|3.5 Svar 8c|Lösning 8c|3.5 Lösning 8c|Svar 8d|3.5 Svar 8d|Lösning 8d|3.5 Lösning 8d|Svar 8e|3.5 Svar 8e|Lösning 8e|3.5 Lösning 8e}}</div>
  
:::[[Image: Ovn 3_2_11_40.jpg]]
 
där <math> \, a \, </math> och <math> \, b \, </math> är kateternas konstanta längder, dvs <math> \, a > 0 \, </math> och <math> \, b > 0 \, </math>.
 
  
a) &nbsp; Ställ upp ett uttryck för arean <math> \, A(x, a, b) </math>. <b>Tips</b>: se övn. 10.
+
== <b>Övning 9</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>För att producera en cylinderformad konservburk har man en viss mängd <math> \, A \, </math>
  
Behandla i fortsättningen arean som en funktion <math> \, A(x) \, </math> av endast variabeln <math> \, x \, </math>. Betrakta <math> \, a, b\, </math> som konstanter.
+
plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea <math> \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, </math>.
  
b) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att funktionen <math> \, A(x) \, </math> antar sitt maximum. Pga de obestämda konstanterna kommer <math> \, x \, </math> att vara ett uttryck i <math> \, a \, </math> resp. <math> \, b \, </math>.
+
I genomgången, [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<strong><span style="color:blue">Exempel 3 Konservburk</span></strong>]], löstes denna uppgift för <math> \, A = 500 </math>.
 +
 
 +
Här ska du lösa den generellt för en given konstant <math> \, A \, </math>.
 +
 
 +
Vilka mått på konserven maximerar volymen?
 +
 
 +
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
 +
 
 +
b) &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion.
 +
 
 +
c) &nbsp; Bestäm cylinderns radie så att burkens volym blir maximal.
 +
 
 +
d) &nbsp; Bestäm cylinderns höjd när burkens volym maximeras och visa:
 +
 
 +
:För en cylinder med maximal volym gäller för radien <math> \, r \, </math> och höjden <math> \, h \, </math>:
 +
  </td>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Konservburk_40a.jpg]]
 +
 
 +
 
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
:::::::::<math> 2 \; r \; = \; h </math>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ställ upp boytans maximala area som ett uttryck i <math> \, a \, </math> och <math> \, b \, </math>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9a|3.5 Svar 9a|Lösning 9a|3.5 Lösning 9a|Svar 9b|3.5 Svar 9b|Lösning 9b|3.5 Lösning 9b|Svar 9c|3.5 Svar 9c|Lösning 9c|3.5 Lösning 9c|Svar 9d|3.5 Svar 9d|Lösning 9d|3.5 Lösning 9d}}</div>
  
c) &nbsp; Kontrollera om du får samma resultat som i övn. 10 när du i uttrycken här sätter in värdena <math> \, a = 20 \, </math> och <math> \, b = 30 \, </math> från övn. 10.
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|3.5 Svar 11a|Lösning 11a|3.5 Lösning 11a|Svar 11b|3.5 Svar 11b|Lösning 11b|3.5 Lösning 11b|Lösning 11c|3.5 Lösning 11c}}
 
  
  
Rad 242: Rad 298:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 24 januari 2019 kl. 10.52

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv.          Lösningar till diagnosprov kap 3      


E-övningar: 1-5


Övning 1

I figuren till höger rör sig punkten \( \, P \, \) på den räta linje vars ekvation är:
\[ y = -\,{6 \over 5}\,x + 4 \]

Vilken position av \( \, P \, (x, \, y) \, \) ger maximal area till den skuggade rektangeln?

a)   Vad är problemets bivillkor?

b)   Ställ upp problemets målfunktion som en funktion av endast en variabel.

c)   Bestäm koordinaterna till \( \, P \, \) så att rektangelns area blir maximal.

d)   Beräkna rektangelns maximala area.

  Ovn 351.gif


Övning 2

En rektangel har omkretsen \( \, 12 \, {\rm cm} \, \). Maximera rektangelns area.

a)   Formulera problemets bivillkor.

b)   Ange problemets målfunktion.

c)   Bestäm sidorna \( \, x \, \) och \( \, y \, \) så att rektangelns area blir maximal.

d)   Vad blir rektangelns maximala area?

        Ovn 352.gif


Övning 3

En rektangels area är \( \, 25 \, {\rm cm}^2 \, \). Minimera rektangelns omkrets.

a)   Formulera problemets bivillkor.

b)   Ange problemets målfunktion.

c)   Bestäm sidorna \( \, x \, \) och \( \, y \, \) så att rektangelns omkrets blir minimal.

d)   Vad blir rektangelns minimala omkrets?

   Ovn 352.gif


Övning 4

En rätvinklig triangel är inbunden i en parabel enligt figuren:

Parabeln är definierad genom:

\[ y \, = \, 6 \, x \, - \, x^2 \qquad {\rm med} \qquad 0 \, \leq \, x \, \leq \, 6 \]

Punkten \( \, P\,(x,\,y) \, \) rör sig på parabeln.

Vilken position av \( \, P \, \) ger triangeln största möjliga arean \( \, A \, \)?

a)   Ange problemets bivillkor.

b)   Ställ upp problemets målfunktion som en funktion \( \, A(x) \, \).

c)   Bestäm koordinaterna till \( \, P \, \) så att triangelns area blir maximal.

d)   Beräkna triangelns maximala area.

       Ovn 354.jpg


Övning 5

En fårherde vill samla sina får vid en mur i ett rektangulärt stängsel.

Hon/han avgränsar stängslet med ett rep och pinnar i marken enligt

figuren. Repet är \( \, 9 \; {\rm m} \, \) långt (rött).

Beteckna rektangelns kortare sida med \( \, x \). Hur ska fårherden välja

stängslets mått för att få den störst möjliga arean \( \, A \, \) för sina får?


a)   Skriv \( \, A \, \) som en funktion av \( \, x \), problemets målfunktion \( \, A(x) \, \).

b)   Ange målfunktionens definitionsmängd.

c)   Bestäm \( \, x \, \) så att stängslets area blir maximal.

d)   Beräkna stängslets maximala area.

e)   Har problemet ett bivillkor? Om ja, ange det.

    Ovn 355 80.jpg



C-övningar: 6-7


Övning 6

Du ska bygga en öppen låda av en kvadratisk kartong på \( \, 10 \times 10 \; {\rm dm} \, \).

Det gör du genom att skära ut små kvadrater av längden \( \, x \, \) från karton-

gens fyra hörn enligt figuren.

Hur ska du välja \( \, x \, \) för att få den största möjliga volymen \( \, V \, \) för din

öppna låda?

a)   Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se Lösning 5 e).

b)   Ställ upp problemets målfunktion \( \, V(x) \, \).

c)   Ange målfunktionens definitionsmängd.

d)   Bestäm \( \, x \, \) så att lådans volym \( \, V(x) \, \) blir maximal.

e)   Beräkna lådans maximala volym.

f)   Vilka mått har lådan med maximal volym?

Ange dina svar med två decimaler.

       Ovn 356 Oppen lada 1 80.jpg

       Ovn 356 Oppen lada 2 80.jpg


Övning 7

SJ har \( \, 20\,000 \, \) passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på \( \, 200 \, \) kr.

En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med \( \, 1 \, \) kr skulle medföra

en förlust av \( \, 80 \, \) passagerare per månad.

Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad?

a)   Ange problemets bivillkor om

\( \qquad\;\; x \, = \, \) Den planerade prishöjningen i kr.

\( \qquad\;\; y \, = \, \) Antalet passagerare per månad efter prishöjningen \( \, x \, \).

b)   Ställ upp problemets målfunktion \( \, I(x) \, \) för SJ:s intäkt per månad.

c)   Bestäm \( \, x \, \) så att intäkten \( \, I(x) \, \) blir så stor som möjligt.

d)   Beräkna den maximala intäkten efter en biljettprishöjning på \( \, x \, \) kr.

e)   För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset?



A-övningar: 8-9


Övning 8

En cylinder är placerad inuti en kon enligt figuren. Kons mått är givna:
\[ R \, = \, {\rm Radien\;till\;kons\;bascirkel\;} \, = \, 15 \; {\rm cm} \]
\[ H \, = \, {\rm Kons\;höjd\;} \, = \, 30 \; {\rm cm} \]

Vilka mått på cylindern maximerar dess volym \( \, V \, \)?

a)   Formulera problemets bivillkor. Använd den röda triangeln i figuren.

b)   Ställ upp problemets målfunktion \( \, V(r) \, \) där \( r = \) cylinderns radie.

c)   Bestäm cylinderns radie \( \, r \, \) och höjd \( \, h \, \) så att volymen blir maximal.

d)   Beräkna cylinderns maximala volym.

e)   Vilket förhållande råder mellan cylinderns radie \( \, r \, \) och dess höjd \( \, h \, \)

när volymen maximeras?
        Ovn 358 140.jpg


Övning 9

För att producera en cylinderformad konservburk har man en viss mängd \( \, A \, \)

plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea \( \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, \).

I genomgången, Exempel 3 Konservburk, löstes denna uppgift för \( \, A = 500 \).

Här ska du lösa den generellt för en given konstant \( \, A \, \).

Vilka mått på konserven maximerar volymen?

a)   Formulera problemets bivillkor.

b)   Ställ upp problemets målfunktion.

c)   Bestäm cylinderns radie så att burkens volym blir maximal.

d)   Bestäm cylinderns höjd när burkens volym maximeras och visa:

För en cylinder med maximal volym gäller för radien \( \, r \, \) och höjden \( \, h \, \):
     Konservburk 40a.jpg


\[ 2 \; r \; = \; h \]





Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.