Skillnad mellan versioner av "3.5 Övningar till Extremvärdesproblem"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 9) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(39 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner|< | + | {{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner| << Förra avsnitt]]}} |
{{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}} | ||
− | + | {{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 3 Användning av derivata|Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv.]]}} | |
− | + | {{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov kap 3 Användning av derivata|Lösningar till diagnosprov kap 3]]}} | |
− | + | ||
− | + | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big> | ||
− | |||
− | + | == <b>Övning 1</b> == | |
− | == Övning 1 == | + | <div class="ovnE"> |
− | <div class=" | + | |
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 27: | Rad 24: | ||
Vilken position av <math> \, P \, (x, \, y) \, </math> ger maximal area till den skuggade rektangeln? | Vilken position av <math> \, P \, (x, \, y) \, </math> ger maximal area till den skuggade rektangeln? | ||
+ | a) Vad är problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Bivillkor_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]]? | ||
− | + | b) Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#M.C3.A5lfunktion_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] som en funktion av endast en variabel. | |
− | + | ||
− | b) Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem# | + | |
c) Bestäm koordinaterna till <math> \, P \, </math> så att rektangelns area blir maximal. | c) Bestäm koordinaterna till <math> \, P \, </math> så att rektangelns area blir maximal. | ||
Rad 40: | Rad 36: | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|3.5 Svar 1a|Svar 1b|3.5 Svar 1b|Lösning 1b|3.5 Lösning 1b|Svar 1c|3.5 Svar 1c|Lösning 1c|3.5 Lösning 1c|Svar 1d|3.5 Svar 1d|Lösning 1d|3.5 Lösning 1d}}</div> | |
− | == Övning 2 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 2</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td>En rektangel har omkretsen <math> \, 12 \, {\rm cm} \, </math>. Maximera rektangelns area. | <td>En rektangel har omkretsen <math> \, 12 \, {\rm cm} \, </math>. Maximera rektangelns area. | ||
− | |||
a) Formulera problemets bivillkor. | a) Formulera problemets bivillkor. | ||
Rad 58: | Rad 54: | ||
</td> | </td> | ||
<td> [[Image: Ovn 352.gif]] | <td> [[Image: Ovn 352.gif]] | ||
− | |||
− | |||
</td> | </td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|3.5 Svar 2a|Lösning 2a|3.5 Lösning 2a|Svar 2b|3.5 Svar 2b|Lösning 2b|3.5 Lösning 2b|Svar 2c|3.5 Svar 2c|Lösning 2c|3.5 Lösning 2c|Svar 2d|3.5 Svar 2d}}</div> | |
− | == Övning 3 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 3</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td>En rektangels area är <math> \, 25 \, {\rm cm}^2 \, </math>. Minimera rektangelns omkrets. | <td>En rektangels area är <math> \, 25 \, {\rm cm}^2 \, </math>. Minimera rektangelns omkrets. | ||
− | |||
a) Formulera problemets bivillkor. | a) Formulera problemets bivillkor. | ||
Rad 81: | Rad 75: | ||
</td> | </td> | ||
<td> [[Image: Ovn 352.gif]] | <td> [[Image: Ovn 352.gif]] | ||
− | |||
− | |||
</td> | </td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.5 Svar 3a|Lösning 3a|3.5 Lösning 3a|Svar 3b|3.5 Svar 3b|Lösning 3b|3.5 Lösning 3b|Svar 3c|3.5 Svar 3c|Lösning 3c|3.5 Lösning 3c|Svar 3d|3.5 Svar 3d}}</div> | |
− | == Övning 4 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 4</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 101: | Rad 94: | ||
Vilken position av <math> \, P \, </math> ger triangeln största möjliga arean <math> \, A \, </math>? | Vilken position av <math> \, P \, </math> ger triangeln största möjliga arean <math> \, A \, </math>? | ||
− | |||
a) Ange problemets bivillkor. | a) Ange problemets bivillkor. | ||
Rad 117: | Rad 109: | ||
</table> | </table> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.5 Svar 4a|Svar 4b|3.5 Svar 4b|Lösning 4b|3.5 Lösning 4b|Svar 4c|3.5 Svar 4c|Lösning 4c|3.5 Lösning 4c|Svar 4d|3.5 Svar 4d|Lösning 4d|3.5 Lösning 4d}}</div> | |
− | == Övning 5 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 5</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td>En fårherde vill samla sina får | + | <td>En fårherde vill samla sina får vid en mur i ett rektangulärt stängsel. |
− | + | Hon/han avgränsar stängslet med ett rep och pinnar i marken enligt | |
− | + | figuren. Repet är <math> \, 9 \; {\rm m} \, </math> långt (rött). | |
− | Hur ska fårherden välja | + | Beteckna rektangelns kortare sida med <math> \, x </math>. Hur ska fårherden välja |
− | sina får? | + | stängslets mått för att få den störst möjliga arean <math> \, A \, </math> för sina får? |
− | a) | + | a) Skriv <math> \, A \, </math> som en funktion av <math> \, x </math>, problemets målfunktion <math> \, A(x) \, </math>. |
b) Ange målfunktionens definitionsmängd. | b) Ange målfunktionens definitionsmängd. | ||
− | c) Bestäm <math> \, x \, </math> så att | + | c) Bestäm <math> \, x \, </math> så att stängslets area blir maximal. |
− | d) Beräkna | + | d) Beräkna stängslets maximala area. |
e) Har problemet ett bivillkor? Om ja, ange det. | e) Har problemet ett bivillkor? Om ja, ange det. | ||
− | f) Kan du intuitivt komma på andra geometriska figurer än | + | <!-- f) Kan du intuitivt komma på andra geometriska figurer än rektan- |
− | + | ||
− | + | ||
+ | geln som skulle kunna maximera stängslets area bättre? | ||
+ | --> | ||
</td> | </td> | ||
<td> [[Image: Ovn 355_80.jpg]] | <td> [[Image: Ovn 355_80.jpg]] | ||
Rad 155: | Rad 148: | ||
</table> | </table> | ||
− | < | + | <!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e|Svar 5f|3.5 Svar 5f}}</div> --> |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e}}</div> | ||
− | |||
− | == Övning 6 == | + | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 6-7</span></Big></Big></Big> |
− | <div class=" | + | |
+ | |||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 174: | Rad 170: | ||
öppna låda? | öppna låda? | ||
− | |||
a) Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se [[3.5_Lösning_5e|<strong><span style="color:blue">Lösning 5 e)</span></strong>]]. | a) Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se [[3.5_Lösning_5e|<strong><span style="color:blue">Lösning 5 e)</span></strong>]]. | ||
Rad 197: | Rad 192: | ||
</table> | </table> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.5 Svar 6a|Lösning 6a|3.5 Lösning 6a|Svar 6b|3.5 Svar 6b|Lösning 6b|3.5 Lösning 6b|Svar 6c|3.5 Svar 6c|Lösning 6c|3.5 Lösning 6c|Svar 6d|3.5 Svar 6d|Lösning 6d|3.5 Lösning 6d|Svar 6e|3.5 Svar 6e|Lösning 6e|3.5 Lösning 6e|Svar 6f|3.5 Svar 6f|Lösning 6f|3.5 Lösning 6f}}</div> | |
− | == Övning 7 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 7</b> == |
+ | <div class="ovnC"> | ||
SJ har <math> \, 20\,000 \, </math> passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på <math> \, 200 \, </math> kr. | SJ har <math> \, 20\,000 \, </math> passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på <math> \, 200 \, </math> kr. | ||
− | En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med <math> \, 1 \, </math> kr skulle medföra en förlust av <math> \, 80 \, </math> passagerare per månad. | + | En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med <math> \, 1 \, </math> kr skulle medföra |
+ | |||
+ | en förlust av <math> \, 80 \, </math> passagerare per månad. | ||
Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad? | Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad? | ||
+ | a) Ange problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Bivillkor_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]] om | ||
− | + | <math> \qquad\;\; x \, = \, </math> Den planerade prishöjningen i kr. | |
− | + | <math> \qquad\;\; y \, = \, </math> Antalet passagerare per månad efter prishöjningen <math> \, x \, </math>. | |
− | + | b) Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#M.C3.A5lfunktion_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] <math> \, I(x) \, </math> för SJ:s intäkt per månad. | |
− | + | ||
− | b) Ställ upp problemets | + | |
c) Bestäm <math> \, x \, </math> så att intäkten <math> \, I(x) \, </math> blir så stor som möjligt. | c) Bestäm <math> \, x \, </math> så att intäkten <math> \, I(x) \, </math> blir så stor som möjligt. | ||
Rad 221: | Rad 218: | ||
e) För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset? | e) För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset? | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 7a|3.5 Svar 7a|Lösning 7a|3.5 Lösning 7a|Svar 7b|3.5 Svar 7b|Lösning 7b|3.5 Lösning 7b|Svar 7c|3.5 Svar 7c|Lösning 7c|3.5 Lösning 7c|Svar 7d|3.5 Svar 7d|Lösning 7d|3.5 Lösning 7d|Svar 7e|3.5 Svar 7e|Lösning 7e|3.5 Lösning 7e}}</div> | |
− | |||
− | == Övning 8 == | + | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 8-9</span></Big></Big></Big> |
− | <div class=" | + | |
+ | |||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 238: | Rad 237: | ||
Vilka mått på cylindern maximerar dess volym <math> \, V \, </math>? | Vilka mått på cylindern maximerar dess volym <math> \, V \, </math>? | ||
− | |||
a) Formulera problemets bivillkor. Använd den röda triangeln i figuren. | a) Formulera problemets bivillkor. Använd den röda triangeln i figuren. | ||
Rad 256: | Rad 254: | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8a|3.5 Svar 8a|Lösning 8a|3.5 Lösning 8a|Svar 8b|3.5 Svar 8b|Lösning 8b|3.5 Lösning 8b|Svar 8c|3.5 Svar 8c|Lösning 8c|3.5 Lösning 8c|Svar 8d|3.5 Svar 8d|Lösning 8d|3.5 Lösning 8d|Svar 8e|3.5 Svar 8e|Lösning 8e|3.5 Lösning 8e}}</div> | |
− | == Övning 9 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 9</b> == |
+ | <div class="ovnA"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 266: | Rad 265: | ||
plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea <math> \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, </math>. | plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea <math> \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, </math>. | ||
− | I | + | I genomgången, [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<strong><span style="color:blue">Exempel 3 Konservburk</span></strong>]], löstes denna uppgift för <math> \, A = 500 </math>. |
− | Här ska den | + | Här ska du lösa den generellt för en given konstant <math> \, A \, </math>. |
Vilka mått på konserven maximerar volymen? | Vilka mått på konserven maximerar volymen? | ||
− | |||
a) Formulera problemets bivillkor. | a) Formulera problemets bivillkor. | ||
Rad 291: | Rad 289: | ||
:::::::::<math> 2 \; r \; = \; h </math> | :::::::::<math> 2 \; r \; = \; h </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 9a|3.5 Svar 9a|Lösning 9a|3.5 Lösning 9a|Svar 9b|3.5 Svar 9b|Lösning 9b|3.5 Lösning 9b|Svar 9c|3.5 Svar 9c|Lösning 9c|3.5 Lösning 9c|Svar 9d|3.5 Svar 9d|Lösning 9d|3.5 Lösning 9d}}</div> | |
Rad 300: | Rad 298: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 24 januari 2019 kl. 10.52
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv. | Lösningar till diagnosprov kap 3 |
E-övningar: 1-5
Övning 1
I figuren till höger rör sig punkten \( \, P \, \) på den räta linje vars ekvation är:
Vilken position av \( \, P \, (x, \, y) \, \) ger maximal area till den skuggade rektangeln? a) Vad är problemets bivillkor? b) Ställ upp problemets målfunktion som en funktion av endast en variabel. c) Bestäm koordinaterna till \( \, P \, \) så att rektangelns area blir maximal. d) Beräkna rektangelns maximala area. |
![]() |
Övning 2
Övning 3
Övning 4
Övning 5
C-övningar: 6-7
Övning 6
Du ska bygga en öppen låda av en kvadratisk kartong på \( \, 10 \times 10 \; {\rm dm} \, \).
Det gör du genom att skära ut små kvadrater av längden \( \, x \, \) från karton- gens fyra hörn enligt figuren. Hur ska du välja \( \, x \, \) för att få den största möjliga volymen \( \, V \, \) för din öppna låda? a) Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se Lösning 5 e). b) Ställ upp problemets målfunktion \( \, V(x) \, \). c) Ange målfunktionens definitionsmängd. d) Bestäm \( \, x \, \) så att lådans volym \( \, V(x) \, \) blir maximal. e) Beräkna lådans maximala volym. f) Vilka mått har lådan med maximal volym? Ange dina svar med två decimaler. |
![]() |
Övning 7
SJ har \( \, 20\,000 \, \) passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på \( \, 200 \, \) kr.
En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med \( \, 1 \, \) kr skulle medföra
en förlust av \( \, 80 \, \) passagerare per månad.
Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad?
a) Ange problemets bivillkor om
\( \qquad\;\; x \, = \, \) Den planerade prishöjningen i kr.
\( \qquad\;\; y \, = \, \) Antalet passagerare per månad efter prishöjningen \( \, x \, \).
b) Ställ upp problemets målfunktion \( \, I(x) \, \) för SJ:s intäkt per månad.
c) Bestäm \( \, x \, \) så att intäkten \( \, I(x) \, \) blir så stor som möjligt.
d) Beräkna den maximala intäkten efter en biljettprishöjning på \( \, x \, \) kr.
e) För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset?
A-övningar: 8-9
Övning 8
Övning 9
För att producera en cylinderformad konservburk har man en viss mängd \( \, A \, \)
plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea \( \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, \). I genomgången, Exempel 3 Konservburk, löstes denna uppgift för \( \, A = 500 \). Här ska du lösa den generellt för en given konstant \( \, A \, \). Vilka mått på konserven maximerar volymen? a) Formulera problemets bivillkor. b) Ställ upp problemets målfunktion. c) Bestäm cylinderns radie så att burkens volym blir maximal. d) Bestäm cylinderns höjd när burkens volym maximeras och visa:
|
![]()
|
- \[ 2 \; r \; = \; h \]
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.