Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(41 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|Repetition: Ekvationer & Potenser]]}}
 
 
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.1 Fördjupning till Polynom|Fördjupning]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.1 Fördjupning till Polynom|Fördjupning]]}}
{{Not selected tab|[[1.2 Faktorisering av polynom|Nästa avsnitt -->]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.2 Faktorisering av polynom|Nästa avsnitt  >> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:#A4A4A4">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
  
  
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
 
 
Två förstagradspolynom är givna:
 
Två förstagradspolynom är givna:
  
::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math>
+
:::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math>
  
Bilda deras
+
<table>
+
<tr>
a) &nbsp; summa
+
  <td>Bilda deras
  
b) &nbsp; differens
 
  
c) &nbsp; produkt
 
  
d) &nbsp; kvot  
+
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math> a) &nbsp; summa
 +
 
 +
<math> \qquad </math> c) &nbsp; produkt
 +
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math> b) &nbsp; differens
 +
 
 +
<math> \qquad </math> d) &nbsp; kvot.
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
 
Förenkla så mycket som möjligt.
 
Förenkla så mycket som möjligt.
Rad 35: Rad 43:
  
 
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
 
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
 
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.1 Svar 1aa|Lösning 1a|1.1 Lösning 1aa|Svar 1b|1.1 Svar 1bb|Lösning 1b|1.1 Lösning 1bb|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div>
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div>
+
  
  
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
 
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
 
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
  
Rad 48: Rad 55:
  
  
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
 
Följande uttryck är givet:
 
Följande uttryck är givet:
  
::<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
+
:<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
  
 
a) &nbsp; Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
 
a) &nbsp; Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
Rad 58: Rad 65:
 
b) &nbsp; Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
 
b) &nbsp; Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
  
c) &nbsp; Bestäm alla [http://90.224.99.82/matte/index.php/1.2_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen nollställen] till <math> P(x)\, </math>.  
+
c) &nbsp; Bestäm alla [[1.1_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen.2C_.C3.A4ven_kallade_r.C3.B6tter|<b><span style="color:blue">nollställen</span></b>]] till <math> P(x)\, </math>.  
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div>
  
  
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
  
Rad 74: Rad 81:
  
  
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
  
Rad 89: Rad 96:
  
  
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
  
a) &nbsp; Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
+
a) &nbsp; Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln
 +
 
 +
:för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
  
 
b) &nbsp; Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
 
b) &nbsp; Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
Rad 107: Rad 116:
  
  
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
+
Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Chebyshevpolynom</span></b>]] är givna<span style="color:black">:</span>
Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom|<strong><span style="color:blue">Chebyshevpolynom</span></strong>]] är givna:
+
  
 
::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
 
::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
Rad 115: Rad 124:
 
::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
 
::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
  
Utveckla <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:
+
Beräkna <math> \displaystyle U_5(x) </math> utgående från <math> \, U_3(x) \, </math> och <math> \, U_4(x) \, </math> med hjälp av
 +
 
 +
Chebyshevpolynomens rekursionsformel<span style="color:black">:</span>
  
 
::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
 
::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
  
Tips: Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Exempel_på_beräkning_av_Chebyshevpolynom|<strong><span style="color:blue">Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom</span></strong>]], där <math> \, U_4(x) \, </math> beräknas utgående från <math> \, U_2(x) \, </math> och <math> \, U_3(x) \, </math> med hjälp av rekursionsformeln.
+
Tips: Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Anv.C3.A4ndning_av_rekursionsformeln|<b><span style="color:blue">Användning av rekursionsformeln</span></b>]], där <math> \, U_4(x) </math> beräknas  
 +
 
 +
utgående från <math> \, U_2(x) \, </math> och <math> \, U_3(x) \, </math> med hjälp av rekursionsformeln.
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div>
  
  
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
 
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
 
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
  
Rad 133: Rad 146:
  
  
 +
== <b>Övning 9</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> ==
 
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
  
Rad 142: Rad 155:
  
  
 +
== <b>Övning 10</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
 
Två polynom är givna:  
 
Två polynom är givna:  
  
Rad 160: Rad 173:
  
  
 +
== <b>Övning 11</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> ==
 
 
Följande 2:a gradspolynom är givet:
 
Följande 2:a gradspolynom är givet:
  
 
::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
 
::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
  
a) &nbsp; Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
+
a) &nbsp; Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>.
 +
 
 +
:Använd jämförelse av koefficienter.
  
 
b) &nbsp; Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
 
b) &nbsp; Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
Rad 175: Rad 190:
  
  
 +
== <b>Övning 12</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 12</span></b> ==
 
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
  
Rad 185: Rad 200:
 
a) &nbsp; Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s nollställen (rötter) <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
 
a) &nbsp; Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s nollställen (rötter) <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
  
b) &nbsp; Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
+
b) &nbsp; Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter.
 +
 
 +
:Ange a, b, c och d.
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}</div>
Rad 373: Rad 390:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 6 maj 2019 kl. 18.21

       Genomgång          Övningar          Formelsamling Matte 3          Fördjupning          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Två förstagradspolynom är givna:

\[ 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 \]
Bilda deras


\( \qquad \) a)   summa

\( \qquad \) c)   produkt

\( \qquad \) b)   differens

\( \qquad \) d)   kvot.

Förenkla så mycket som möjligt.

Ange varje gång om resultatet är ett polynom.

I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.


Övning 2

Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen

\[ 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x \]


Övning 3

Följande uttryck är givet:

\[ P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \]

a)   Utveckla \( P(x)\, \) till ett polynom.

b)   Använd polynomet från a) för att beräkna \( P(-1)\, \).

c)   Bestäm alla nollställen till \( P(x)\, \).


Övning 4

Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:

a)   \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)

b)   Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för \( x = -2\, \).


Övning 5

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:

\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a)   Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b)   Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.


Övning 6

Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a)   Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln

för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b)   Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c)   När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.



C-övningar: 7-10


Övning 7

Följande två Chebyshevpolynom är givna:

\[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]
\[ U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \]

Beräkna \( \displaystyle U_5(x) \) utgående från \( \, U_3(x) \, \) och \( \, U_4(x) \, \) med hjälp av

Chebyshevpolynomens rekursionsformel:

\[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]

Tips: Se Användning av rekursionsformeln, där \( \, U_4(x) \) beräknas

utgående från \( \, U_2(x) \, \) och \( \, U_3(x) \, \) med hjälp av rekursionsformeln.


Övning 8

Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:

\[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]


Övning 9

Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:

\[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]


Övning 10

Två polynom är givna:

\[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]
\[ Q(x) = 4 \cdot x - 6 \]

För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)? Använd jämförelse av koefficienter.



A-övningar: 11-12


Övning 11

Följande 2:a gradspolynom är givet:

\[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]

a)   Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \).

Använd jämförelse av koefficienter.

b)   Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]


Övning 12

Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som

\[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]

vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:

a)   Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s nollställen (rötter) \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.

b)   Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter.

Ange a, b, c och d.






Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.