Skillnad mellan versioner av "2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(93 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[2.1 Vad är derivatan ?|<-- Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.1 Introduktion till derivata| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
{{Not selected tab|[[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[2.3 Gränsvärde|Nästa avsnitt -->]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.3 Gränsvärde|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
__NOTOC__
 
== G-övningar: 1-4 ==
 
  
== Övning 1 ==
+
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> <small> Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> \; \quad y \; = \; f(x)\, </math> </small> </big></big></big>
<div class="ovning">
+
Marie startar kl 10:30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15:15.
+
  
Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km.
 
  
Vad är hennes genomsnittliga hastighet i hela km/h?
+
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Marie startar kl <math> 10.30 \, </math> med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl <math> 15.15 </math>.
  
Uttryck din lösning i termer av <math> \Delta x\, </math>, <math> \Delta y\, </math> och <math> {\Delta y \over \Delta x} </math>. Definiera först <math> x\, </math> och <math> y\, </math>. Välj som vanligt <math> x\, </math> som oberoende och <math> y\, </math> som beroende variabel.
+
Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är <math> \, 478 </math> km.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1|2.2 Svar 1|Lösning 1|2.2 Lösning 1}}
+
Definiera <math> \, x \, </math> som tiden i timmar och <math> \, y \, </math> som sträckan i km. Betrakta <math> y\, </math> som en funkion av <math> x\, </math>.
Alternativt:
+
:<small><small>[[2.2 Svar 1|Svar 1]] | [[2.2 Lösning 1|Lösning 1]]</small></small>
+
  
== Övning 2 ==
+
Vad är <math> \Delta x\, </math> och <math> \Delta y\, </math> ?
<div class="ovning">
+
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen. Svara med 6 decimaler.
+
  
a) <math> y = 5\,x + 23 </math> i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 3 </math>
+
Vad är Maries genomsnittliga hastighet i hela km/h?
  
b) <math> y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 </math> i intervallet <math> -2 \leq x \,\leq\, 2 </math>
+
Uttryck ditt svar med hjälp av <math> \, \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} \, </math>.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1|2.2 Svar 1|Lösning 1|2.2 Lösning 1}}</div>
  
c) <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -1 \leq x \,\leq\, 1 </math>
 
  
d) <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -0,1 \leq x \,\leq\, 0,1 </math>
+
== <b>Övning 2</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen.
  
e) <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -0,01 \leq x \,\leq\, 0,01 </math>
+
Svara med 6 decimaler.
  
f) <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -0,001 \leq x \,\leq\, 0,001 </math>
+
a) &nbsp; <math> y = 5\,x + 23 </math> i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 3 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.2 Svar 2a|Lösning 2a|2.2 Lösning 2a|Svar 2b|2.2 Svar 2b|Lösning 2b|2.2 Lösning 2b|Svar 2c|2.2 Svar 2c|Lösning 2c|2.2 Lösning 2c|Svar 2d|2.2 Svar 2d|Lösning 2d|2.2 Lösning 2d|Svar 2e|2.2 Svar 2e|Lösning 2e|2.2 Lösning 2e|Svar 2f|2.2 Svar 2f|Lösning 2f|2.2 Lösning 2f}}
+
b) &nbsp; <math> y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 </math> i intervallet <math> -2 \leq x \,\leq\, 2 </math>
Alternativt:
+
:<small><small>[[2.2 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.2 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.2 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.2 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.2 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.2 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.2 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.2 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.2 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.2 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.2 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.2 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small>
+
  
== Övning 3 ==
+
c) &nbsp; <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -1 \leq x \,\leq\, 1 </math>
<div class="ovning">
+
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
+
  
::<math> y \, = \, 5,1\;x^2 </math>
+
d) &nbsp; <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -0,1 \leq x \,\leq\, 0,1 </math>
  
där
+
e) &nbsp; <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -0,01 \leq x \,\leq\, 0,01 </math>
 +
 
 +
f) &nbsp; <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -0,001 \leq x \,\leq\, 0,001 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.2 Svar 2a|Lösning 2a|2.2 Lösning 2a|Svar 2b|2.2 Svar 2b|Lösning 2b|2.2 Lösning 2b|Svar 2c|2.2 Svar 2c|Lösning 2c|2.2 Lösning 2c|Svar 2d|2.2 Svar 2d|Lösning 2d|2.2 Lösning 2d|Svar 2e|2.2 Svar 2e|Lösning 2e|2.2 Lösning 2e|Svar 2f|2.2 Svar 2f|Lösning 2f|2.2 Lösning 2f}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
  
::<math> x =\, </math> Tiden i sekunder
+
:::::::<math> y \, = \, 5,1\;x^2 </math>
 +
där <math> \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} </math>
  
::<math> y =\, </math> Sträckan som äpplet faller i meter
+
:::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math>
  
 
Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.
 
Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3|2.2 Svar 3|Lösning 3|2.2 Lösning 3}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|2.2 Svar 3|Lösning 3|2.2 Lösning 3}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.2 Svar 3|Svar 3]] | [[2.2 Lösning 3|Lösning 3]]</small></small>
 
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
  
::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
+
:::::::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
  
där
+
där <math> \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900} </math>
  
::<math> x =\, </math> Tiden i antal år efter 1900
+
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
  
::<math> y =\, </math> Sveriges befolkning i miljoner
+
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
  
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
+
b) &nbsp;&nbsp; Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.
  
b) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.
+
c) &nbsp;&nbsp; Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.
  
c) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.
+
d) &nbsp;&nbsp; Är följande påstående sant eller falskt?
 
+
d) Är följande påstående sant eller falskt?
+
  
 
:''"Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.''
 
:''"Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.''
Rad 87: Rad 84:
 
:''Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."''
 
:''Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."''
  
Motivera ditt svar.
+
:Motivera ditt svar.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.2 Svar 4a|Lösning 4a|2.2 Lösning 4a|Svar 4b|2.2 Svar 4b|Lösning 4b|2.2 Lösning 4b|Svar 4c|2.2 Svar 4c|Lösning 4c|2.2 Lösning 4c|Svar 4d|2.2 Svar 4d|Lösning 4d|2.2 Lösning 4d}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.2 Svar 4a|Lösning 4a|2.2 Lösning 4a|Svar 4b|2.2 Svar 4b|Lösning 4b|2.2 Lösning 4b|Svar 4c|2.2 Svar 4c|Lösning 4c|2.2 Lösning 4c|Svar 4d|2.2 Svar 4d|Lösning 4d|2.2 Lösning 4d}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.2 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.2 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.2 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.2 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.2 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small>
 
  
== VG-övningar: 5-6 ==
 
  
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
I Exempel 3 i Teori-delen betraktade vi följande problem:
 
  
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
  
:::<math> y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 </math>
 
  
där
+
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
I genomgången, Exempel 3, betraktade vi följande problem:
  
:::<math> x \, = \, </math> Tiden i minuter
+
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
  
:::<math> y \, = \, </math> Oljans volym i liter
+
:::<math> y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 </math>
 +
där <math> \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} </math>
  
Läs igenom lösningarna '''a)''' - '''d)''' i [[2.2_Genomsnittlig_förändringshastighet#Exempel_3_Oljetank | Exempel 3]] och besvara följande fråga:
+
:::<math> y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} </math>
  
'''e)''' Bestäm <math> a\, </math> i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, a </math> där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är <math> - 260\, </math>, dvs där oljan läcker med 260 liter per minut.
+
Läs igenom lösningarna '''a)''' - '''d)''' i [[2.2_Genomsnittlig_förändringshastighet#Exempel_3_Oljetank|<strong><span style="color:blue">Exempel 3</span></strong>]] och besvara följande fråga:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5e|2.2 Svar 5e|Lösning 5e|2.2 Lösning 5e}}
+
'''e)''' &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> a\, </math> i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, a </math> där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är <math> - 260\, </math>.
Alternativt:
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5e|2.2 Svar 5e|Lösning 5e|2.2 Lösning 5e}}</div>
:<small><small>[[2.2 Svar 5e|Svar 5e]] | [[2.2 Lösning 5e|Lösning 5e]]</small></small>
+
  
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
Följande utdrag ur [http://www.skatteverket.se/download/18.6fdde64a12cc4eee230800031/skatt_30_29.pdf Skatteverkets skattetabell] för 2011 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:            
 
  
:::{| class="wikitable"
+
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Följande utdrag ur [https://www.skatteverket.se/download/18.4a47257e143e26725ae1435/1391609286021/manadslon_tabell29.pdf <strong><span style="color:blue">Skatteverkets skattetabell</span></strong>] för 2014 (kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:            
 +
 
 +
::{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
 
! <math> x\, </math> || <math> y\, </math>  
 
! <math> x\, </math> || <math> y\, </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 22\,801-23\,000 </math> ||align=center| <math> 5\,510 </math>  
+
| align=center| <math> 22\,801-23\,000 </math> ||align=center| <math> 5\,302 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 23\,001-23\,200 </math> ||align=center| <math> 5\,572 </math>
+
| align=center| <math> 23\,001-23\,200 </math> ||align=center| <math> 5\,365 </math>
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 23\,201-23\,400 </math> ||align=center| <math> 5\,638 </math>
+
| align=center| <math> 23\,201-23\,400 </math> ||align=center| <math> 5\,427 </math>
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 23\,401-23\,600 </math> ||align=center| <math> 5\,700 </math>  
+
| align=center| <math> 23\,401-23\,600 </math> ||align=center| <math> 5\,490 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 23\,601-23\,800 </math> ||align=center| <math> 5\,763 </math>  
+
| align=center| <math> 23\,601-23\,800 </math> ||align=center| <math> 5\,553 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 23\,801-24\,000 </math> ||align=center| <math> 5\,826 </math>  
+
| align=center| <math> 23\,801-24\,000 </math> ||align=center| <math> 5\,616 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 24\,001-24\,200 </math> ||align=center| <math> 5\,889 </math>  
+
| align=center| <math> 24\,001-24\,200 </math> ||align=center| <math> 5\,681 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 24\,201-24\,400 </math> ||align=center| <math> 5\,952 </math>  
+
| align=center| <math> 24\,201-24\,400 </math> ||align=center| <math> 5\,744 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 24\,401-24\,600 </math> ||align=center| <math> 6\,017 </math>  
+
| align=center| <math> 24\,401-24\,600 </math> ||align=center| <math> 5\,807 </math>  
 
|-
 
|-
| align=center| <math> 24\,601-24\,800 </math> ||align=center| <math> 6\,080 </math>  
+
| align=center| <math> 24\,601-24\,800 </math> ||align=center| <math> 5\,870 </math>  
 
|}
 
|}
 +
där <math> \; \quad x \, = \, {\rm Månadslönen\;i\;kr} </math>
  
där
+
:::<math> y \, = \, {\rm Skatten\;i\;kr} </math>
  
:::<math> x \, = \, </math> Månadslönen i kr
+
Åsa får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från <math> 23\,150 </math> kr till <math> 24\,700 </math>.
  
:::<math> y \, = \, </math> Skatten i kr
+
a) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \Delta x\, </math> för Åsa.
  
Åsas får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från <math> 23\,150 </math> kr till <math> 24\,700 </math>.
+
b) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \Delta y\, </math> för Åsa.
  
a) Bestäm <math> \Delta x\, </math> för Åsa.  
+
c) &nbsp;&nbsp; Ange Åsas marginalskatt i procent.  
  
b) Bestäm <math> \Delta y\, </math> för Åsa.
+
Dvs beräkna <math> \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} </math> för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.  
  
c) Beräkna <math> \Delta y \over \Delta x </math> för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.
+
Avrunda svaret till en decimal.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.2 Svar 6a|Lösning 6a|2.2 Lösning 6a|Svar 6b|2.2 Svar 6b|Lösning 6b|2.2 Lösning 6b|Svar 6c|2.2 Svar 6c|Lösning 6c|2.2 Lösning 6c}}</div>
  
Detta belopp kallas <span style="color:red">marginalskatt</span>. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda svaret till en decimal.
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.2 Svar 6a|Lösning 6a|2.2 Lösning 6a|Svar 6b|2.2 Svar 6b|Lösning 6b|2.2 Lösning 6b|Svar 6c|2.2 Svar 6c|Lösning 6c|2.2 Lösning 6c}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.2 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.2 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.2 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.2 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.2 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.2 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
 
  
== MVG-övningar: 7-8 ==
 
  
== Övning 7 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
+
  
::<math> y \, = \, x^2 </math>
 
  
i intervallet
+
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
  
::<math> a \,\leq\, x \,\leq\, a+h </math>
+
:::::::<math> y \, = \, f\,(x) \, = \, x^2 </math>
  
 +
i intervallet <math> \; a \,\leq\, x \,\leq\, a + h </math>.
  
 
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> och <math> h\, </math> så långt som möjligt.
 
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> och <math> h\, </math> så långt som möjligt.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.2 Svar 7|Lösning 7|2.2 Lösning 7}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.2 Svar 7|Lösning 7|2.2 Lösning 7}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.2 Svar 7|Svar 7]] | [[2.2 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 
  
== Övning 8 ==
+
== <b>Övning 8</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 
Följande polynomfunktion är given:
 
Följande polynomfunktion är given:
  
::<math> y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math>
+
:<math> y \,=\, f\,(x) \,=\, 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math>
  
a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan <math> x\, </math> och <math> x + h\, </math>. Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
+
a) &nbsp;&nbsp; Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan <math> x\, </math> och <math> x + h\, </math>. Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
  
b) Låt i uttrycket från a) gå <math> h\, </math> mot 0 så att du får ett uttryck endast i <math> x\, </math>.
+
b) &nbsp;&nbsp; Låt i uttrycket från a) gå <math> h\, </math> mot 0 så att du får ett uttryck endast i <math> x\, </math>. Ange detta uttryck.
  
c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för <math> x = 2\, </math>. Tolka ditt resultat.
+
c) &nbsp;&nbsp; Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för <math> x = 2\, </math>. Tolka ditt resultat.
  
d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan <math> y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math> i punkten <math> x = 2\, </math>.
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.2 Svar 8a|Lösning 8a|2.2 Lösning 8a|Svar 8b|2.2 Svar 8b|Lösning 8b|2.2 Lösning 8b|Svar 8c|2.2 Svar 8c|Lösning 8c|2.2 Lösning 8c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.2 Svar 8a|Lösning 8a|2.2 Lösning 8a|Svar 8b|2.2 Svar 8b|Lösning 8b|2.2 Lösning 8b|Svar 8c|2.2 Svar 8c|Lösning 8c|2.2 Lösning 8c|Svar 8d|2.2 Svar 8d|Lösning 8d|2.2 Lösning 8d}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.2 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.2 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.2 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.2 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.2 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.2 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.2 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.2 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small>
 
 
 
= Facit till övningar i genomsnittlig förändringshastighet =
 
  
 +
<!--
 +
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
  
 
== 1a ==
 
== 1a ==
Rad 259: Rad 243:
 
== 7 ==
 
== 7 ==
 
<math> 2\,a + h </math>
 
<math> 2\,a + h </math>
 +
-->
 +
 +
 +
 +
 +
  
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 13 maj 2019 kl. 11.07

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-6 \( \qquad\qquad\qquad\quad \) Anta alltid: \( \; \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Marie startar kl \( 10.30 \, \) med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl \( 15.15 \).

Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är \( \, 478 \) km.

Definiera \( \, x \, \) som tiden i timmar och \( \, y \, \) som sträckan i km. Betrakta \( y\, \) som en funkion av \( x\, \).

Vad är \( \Delta x\, \) och \( \Delta y\, \) ?

Vad är Maries genomsnittliga hastighet i hela km/h?

Uttryck ditt svar med hjälp av \( \, \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} \, \).


Övning 2

Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen.

Svara med 6 decimaler.

a)   \( y = 5\,x + 23 \) i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 3 \)

b)   \( y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 \) i intervallet \( -2 \leq x \,\leq\, 2 \)

c)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -1 \leq x \,\leq\, 1 \)

d)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,1 \leq x \,\leq\, 0,1 \)

e)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,01 \leq x \,\leq\, 0,01 \)

f)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,001 \leq x \,\leq\, 0,001 \)


Övning 3

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y \, = \, 5,1\;x^2 \]

där \( \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.


Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a)    Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.

b)    Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.

c)    Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.

d)    Är följande påstående sant eller falskt?

"Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.
Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."
Motivera ditt svar.



C-övningar: 5-6


Övning 5

I genomgången, Exempel 3, betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där \( \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \)

\[ y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} \]

Läs igenom lösningarna a) - d) i Exempel 3 och besvara följande fråga:

e)    Bestäm \( a\, \) i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, a \) där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är \( - 260\, \).


Övning 6

Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2014 (kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:

\( x\, \) \( y\, \)
\( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,302 \)
\( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,365 \)
\( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,427 \)
\( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,490 \)
\( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,553 \)
\( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,616 \)
\( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,681 \)
\( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,744 \)
\( 24\,401-24\,600 \) \( 5\,807 \)
\( 24\,601-24\,800 \) \( 5\,870 \)

där \( \; \quad x \, = \, {\rm Månadslönen\;i\;kr} \)

\[ y \, = \, {\rm Skatten\;i\;kr} \]

Åsa får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).

a)    Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.

b)    Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.

c)    Ange Åsas marginalskatt i procent.

Dvs beräkna \( \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.

Avrunda svaret till en decimal.



A-övningar: 7-8


Övning 7

Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen

\[ y \, = \, f\,(x) \, = \, x^2 \]

i intervallet \( \; a \,\leq\, x \,\leq\, a + h \).

Förenkla uttrycket i \( a\, \) och \( h\, \) så långt som möjligt.


Övning 8

Följande polynomfunktion är given:

\[ y \,=\, f\,(x) \,=\, 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]

a)    Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

b)    Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \). Ange detta uttryck.

c)    Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.






Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.