Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(193 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
== <Big><b><span style="color:black">math online:s demosida <math>-</math> ett utdrag ur m(o)</span></b></Big> ==
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
:
+
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.3 Rationella uttryck|<b><span style="color:red">Aktuell lektion</span></b>]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
<big><big><big>Välkommen till Matte 3c i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>[[File: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]]
  <td>
+
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td>
  
<div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
margin-left: 20px !important;
 
padding:25px 25px 25px 25px;
 
-webkit-border-radius: 20px !important;
 
-moz-border-radius: 5px;
 
border-radius: 5px;"><big><big><big><strong><span style="color:black">math online</span></strong></big></big></big>&nbsp; erbjuder <strong><span style="color:black">kompletta kurser i matematik</span></strong> för gymnasiets olika program. Varje kurs omfattar:
 
  
<a target="_blank" href="http://www.google.se">Google</a>
+
[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
  
:* Planering
+
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
:* Teorigenomgångar
 
  
:* Övningar med facit och fullständiga lösningar
+
<div class="ovnE">
 +
<b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.
  
:* Prov med facit och fullständiga lösningar (för lärare)
+
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.
  
:* Diagnosprov, s.k. [http://www.youtube.com/watch?v=Iqf3rvg742g <strong><span style="color:blue">self-assessments</span></strong>] med självrättning
+
Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.
  
:* Förberedelsetest för nationella proven med facit och fullständiga lösningar
+
I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.
  
:* Självrättande digitalt provsystem
+
Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –
  
:* Extra mattestöd
+
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
:* Lärarhandledning
+
Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som
</div>
+
  
  </td>
+
frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.
</tr>
+
</table>
+
  
== <Big><b><span style="color:black">Att navigera genom demosidan</span></b></Big> ==
+
Kursen följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>].
  
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på math online:s demo. Vi har valt några delar av olika gymnasiekursen i matematik för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast kursernas utvalda delar som ingår i demon är samlade i vänsterspalten, medan kursens fullständiga innehåll finns i [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kursernas</span></strong>] innehållsförteckning.
+
Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
 +
</div>
  
* Börja med att klicka t.ex. på länken [[Matte 3c Planering|<strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>]] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.
 
  
* Länken [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>]] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
+
== Att komma igång med Matte 3c-kursen ==
  
* Varje avsnitt har en flik [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big>
 +
* &nbsp; Ovan på sidan hittar du flikar till kursens [[Matte 3c Planering|<b><span style="color:blue">planering</span></b>]] och [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehålls-</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;[[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">förteckning</span></b>]] som följer Skolverkets [[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|<b><span style="color:blue">centrala innehåll</span></b>]] (kursplan).
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-<br> &nbsp;&nbsp;vända för att navigera genom materialet.
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
+
* &nbsp; Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
+
  
* Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som behandlar grundbe-<br> &nbsp;&nbsp;grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
+
  
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> &nbsp;&nbsp;[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]].
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
+
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.&nbsp;&nbsp;Ex.<span style="color:black">:</span>&nbsp;&nbsp;<math> \to </math>
  
* Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> &nbsp;&nbsp;ska förbereda på det riktiga provet.
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
</big>
 +
</td>
 +
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 +
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1.2 Övning 3a}}</div></big>
  
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov kap 2 Derivata|<strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>]] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
 
  
* Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov kap 2 Derivata|<strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>]] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1.2 Svar 3a}}</div></big>
  
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
 
  
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1.2 Lösning 3a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
<big>
 +
* &nbsp; Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
+
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna [[Gammalt nationellt prov 2 i Matte 3c|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 3c|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
  
* Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
+
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
 +
</big>
  
  
== <Big><b><span style="color:black">Exempel och försmak på math online:s pedagogik</span></b></Big> ==
+
 
 +
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
  
 
<table>
 
<table>
Rad 93: Rad 109:
  
  
<big><big>2. Varför får man inte dividera med 0?</big></big>
 
  
  
<big><big>3. En mattenöt:</big></big>
 
  
 +
 +
 +
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>4. [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>5. [http://52.210.62.116:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
  
 
   </td>
 
   </td>
Rad 103: Rad 129:
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
  
   <td>[[Flaska med pant|<strong><span style="color:blue">a) &nbsp;Flaska med pant som exempel för ekvationslösning (Problemet)</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Översättning till ekvation|<strong><span style="color:blue">Översättning till ekvation</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Svar till flaska med pant|<strong><span style="color:blue">Svar</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Lösning till flaska med pant|<strong><span style="color:blue">Lösning</span></strong>]]
+
   <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
  
[[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet|<strong><span style="color:blue">b) &nbsp;Marginalskatt som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span></strong>]]
+
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
  
[[2.1 Introduktion till derivata|<strong><span style="color:blue">c) &nbsp;Simhopp från 10 m som exempel för begreppet derivata</span></strong>]]
+
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
  
 +
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
  
 +
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
  
[[Varför får man inte dividera med 0 ?|<strong><span style="color:blue">Problemet</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Teoretisk förklaring|<strong><span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Praktisk förklaring|<strong><span style="color:blue">Praktisk förklaring</span></strong>]]
+
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
  
  
[[Cirkel eller kvadrat?|<strong><span style="color:blue">Problemet</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Formulering & ledning för mattenöten|<strong><span style="color:blue">Formulering & ledning</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Svar till mattenöten|<strong><span style="color:blue">Svar</span></strong>]] <math> \qquad </math> [[Lösning till mattenöten|<strong><span style="color:blue">Lösning</span></strong>]]
 
  
 +
 +
 +
[http://52.210.62.116:1800/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Vad_som_kan_h%C3%A4nda_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0 <span style="color:blue">Vad som kan hända om man ändå gör det</span>]
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[http://52.210.62.116:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
  
 
</td>
 
</td>
Rad 121: Rad 158:
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
 +
</div>
 +
 +
  
  
Rad 129: Rad 169:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 3 december 2024 kl. 15.23

       Innehållsförteckning          Centralt innehåll          Kunskapskrav          Formelsamling Matte 3          Aktuell lektion      


Välkommen till Matte 3c i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik

     Bild till vad ar mathonline a.jpg \( \qquad\quad \)


Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

  Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)


Matematik 3c är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.

Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.

Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.

I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.

Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –

läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.

Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som

frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.

Kursen följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.

Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.


Att komma igång med Matte 3c-kursen

  •   I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-
      vända för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som behandlar grundbe-
      grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Potenser ett repeterande underavsnitt i avsnittet
      Polynom.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.  Ex.:  \( \to \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för diagnosprov som
      ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

      \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad som kan hända om man ändå gör det




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar






Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.