Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(131 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
<!-- Wikisidan matte3c:s gamla Huvudsida har flyttats till Wikisidan demo: http://90.224.79.92:8080/demo/index.php/Huvudsida -->
 
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
{{Selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Matematik 5]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
{{Not selected tab|[[Matte 5 Planering|Planering Matematik 5]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}} -->
{{Not selected tab|[[Media: FORMELSAMLING-5.pdf|Formelsamling Matte 5]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma5.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma5.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.3 Rationella uttryck|<b><span style="color:red">Aktuell lektion</span></b>]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
== <big><b>Innehållsförteckning och planering för kursen Matematik 3c, läsår 2015-2016</b></big> ==
+
<big><big><big>Välkommen till Matte 3c i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]]
 +
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td>
 +
 
 +
 
 +
[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
 +
 
 +
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
 
 +
 
 +
<div class="ovnE">
 +
<b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.
 +
 
 +
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.
 +
 
 +
Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.
 +
 
 +
I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.
 +
 
 +
Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –
 +
 
 +
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 +
 
 +
Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som
 +
 
 +
frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.
 +
 
 +
Kursen följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>].
 +
 
 +
Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
 +
</div>
 +
 
  
== <big>Klicka här för <b>[[Media: Diagnosprov MaC1.pdf|<span style="color:blue">Diagnosprov 1</span>]]</b></big> ==
+
== Att komma igång med Matte 3c-kursen ==
  
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td><big><big><span style="color:blue">Kap 1 Differentialekvationer</span></big></big>
+
   <td><big>
 +
* &nbsp; Ovan på sidan hittar du flikar till kursens [[Matte 3c Planering|<b><span style="color:blue">planering</span></b>]] och [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehålls-</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;[[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">förteckning</span></b>]] som följer Skolverkets [[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|<b><span style="color:blue">centrala innehåll</span></b>]] (kursplan).
  
::1.1 &nbsp; En differentialekvations riktningsfält
+
* &nbsp; I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-<br> &nbsp;&nbsp;vända för att navigera genom materialet.
::1.2 &nbsp; Eulers metod för numerisk lösning av differentialekvationer
+
::1.3 &nbsp; Linjära homogena differentialekvationer av första ordningen
+
::1.4 &nbsp; Den inhomogena ekvationen
+
::1.5 &nbsp; Matematiska modeller med differentialekvationer
+
::: &nbsp; Blandningsproblem
+
::: &nbsp; Avsvalning
+
::: &nbsp; Fritt fall
+
::: &nbsp; Lösning med digitala verktyg
+
::Diagnos & blandade övningar kap 1 Differentialekvationer
+
::<b><span style="color:#931136">Prov kap 1 Differentialekvationer: Tor 25/2</span></b>
+
<!-- ::Diagnosprov kap 1 Differentialekvationer -->
+
<!-- ::Lösningar till diagnosprov kap 1 Differentialekvationer -->
+
  
 +
* &nbsp; Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  
<big><big><span style="color:blue">Kap 2 Mängdlära</span></big></big>
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som behandlar grundbe-<br> &nbsp;&nbsp;grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  
::2.1 &nbsp; Mängd, element och delmängd
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> &nbsp;&nbsp;[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]].
::2.2 &nbsp; Operationer på mängder
+
::2.3 &nbsp; Venndiagram
+
::2.4 &nbsp; Mängdlära och logik: De Morgans lagar
+
<!-- ::2.5 &nbsp; Cartesiska produkten -->
+
<!-- ::2.6 &nbsp; Relation mellan mängder -->
+
  
 +
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.&nbsp;&nbsp;Ex.<span style="color:black">:</span>&nbsp;&nbsp;<math> \to </math>
  
<big><big><span style="color:blue">Kap 3 Kombinatorik och grafteori</span></big></big>
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> &nbsp;&nbsp;ska förbereda på det riktiga provet.
  
::3.1 &nbsp; Dirichlets lådprincip
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
::3.2 &nbsp; Multiplikations- och additionsprincipen
+
</big>
::3.3 &nbsp; Permutationer
+
</td>
::3.4 &nbsp; Kombinationer
+
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
::3.5 &nbsp; Binomialsatsen och Pascals triangel
+
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1.2 Övning 3a}}</div></big>
::3.6 &nbsp; Vad är en graf i diskret matematik?
+
::3.7 &nbsp; Euler- och andra grafer
+
::3.8 &nbsp; Träd
+
::Diagnos & blandade övningar kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori
+
::<b><span style="color:#931136">Prov kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori: Ons 4/5</span></b>
+
<!-- ::Diagnosprov kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori -->
+
<!-- ::Lösningar till diagnosprov kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori -->
+
  
  
<big><big><span style="color:blue">Kap 4 Talteori</span></big></big>
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1.2 Svar 3a}}</div></big>
  
::4.1 &nbsp; Största gemensamma delare och minsta gemensamma multipel
 
::4.2 &nbsp; Heltalsdivision, modulooperatorn och kongruens
 
::4.3 &nbsp; Talföljder
 
::4.4 &nbsp; Rekursionsformler
 
::4.5 &nbsp; Aritmetiska talföljder och summor
 
::4.6 &nbsp; Geometriska talföljder och summor
 
::4.7 &nbsp; Tillämpningar ur ekonomi, samhälls- & naturvetenskap
 
::4.8 &nbsp; Induktionsbevis
 
::Diagnos & blandade övningar kap 4 Talteori
 
::<b><span style="color:#931136">Prov kap 4 Talteori: Ons 8/6</span></b>
 
<!-- ::Diagnosprov kap 4 Talteori -->
 
<!-- ::Lösningar till diagnosprov kap 4 Talteori -->
 
  
 +
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1.2 Lösning 3a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
<big>
 +
* &nbsp; Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  
<big><big><span style="color:blue">Kap 5 Matematisk problemlösning - ett urval</span></big></big>
+
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov 2 i Matte 3c|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 3c|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
  
::5.1 &nbsp; Differentialekvationer av andra ordningen
+
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
::5.2 &nbsp; Pendelns differentialekvation
+
::5.3 &nbsp; Befolkningsutveckling
+
::5.4 &nbsp; Kaströrelse
+
::5.5 &nbsp; Radioaktivt sönderfall
+
::5.6 &nbsp; Fibonaccis problem
+
</td>
+
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
  <td><big><big><span style="color:blue">Övningar till kap 1 Differentialekvationer</span></big></big>
+
  
::1.1 &nbsp; Sid 193 & 195 i boken: &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <b>Matematik 5000 Kurs 5 (Natur & Kultur)</b>
+
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
::1.2 &nbsp; Sid 197
+
</big>
::1.3 &nbsp; Sid 186-187
+
::1.4 &nbsp; Sid 190
+
::1.5 &nbsp; Sid 199
+
::: &nbsp; Sid 201
+
::: &nbsp; Sid 202
+
::: &nbsp; Sid 203
+
::: &nbsp; Sid 208-209
+
::Diagnos 4, sid 213 & Blandade övn. kap 4, sid 214-217
+
::<span style="color:white">Prov kap 1 Differentialekvationer</span>
+
<!-- ::Diagnosprov kap 1 Differentialekvationer -->
+
<!-- ::Lösningar till diagnosprov kap 1 Differentialekvationer -->
+
  
  
<big><big><span style="color:blue">Övningar till kap 2 Mängdlära</span></big></big>
 
  
::2.1 &nbsp; Sid 37-38
+
<div class="forsmak">
::2.2 &nbsp; Sid 40
+
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
::2.3 &nbsp; Sid 44
+
::2.4 &nbsp; Extrauppgifter
+
<!-- ::2.5 &nbsp; Cartesiska produkten -->
+
<!-- ::2.6 &nbsp; Relation mellan mängder -->
+
  
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
  
<big><big><span style="color:blue">Övningar till kap 3 Kombinatorik och grafteori</span></big></big>
 
  
::3.1 &nbsp; Sid 10
 
::3.2 &nbsp; Sid 13-14
 
::3.3 &nbsp; Sid 18
 
::3.4 &nbsp; Sid 22
 
::3.5 &nbsp; Sid 34
 
::3.6 &nbsp; Sid 48-49
 
::3.7 &nbsp; Sid 52-53
 
::3.8 &nbsp; Sid 56
 
::Diagnos 1, sid 61 & Blandade övn. kap 1, sid 62-65
 
::<span style="color:white">Prov kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori</span>
 
<!-- ::Diagnosprov kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori -->
 
<!-- ::Lösningar till diagnosprov kap 2 & 3 Mängdlära, kombinatorik och grafteori -->
 
  
  
<big><big><span style="color:blue">Övningar till kap 4 Talteori</span></big></big>
 
  
::4.1 &nbsp; Sid 73
 
::4.2 &nbsp; Sid 77-78
 
::4.3 &nbsp; Sid 85-86
 
::4.4 &nbsp; Sid 89
 
::4.5 &nbsp; Sid 91
 
::4.6 &nbsp; Sid 94
 
::4.7 &nbsp; Sid 98 & 100
 
::4.8 &nbsp; Sid 107
 
::Diagnos 2, sid 111 & Blandade övn. kap 2, sid 112-117
 
::<b><span style="color:white">Prov kap 4 Talteori: Ons 8/6</span></b>
 
<!-- ::Diagnosprov kap 4 Talteori -->
 
<!-- ::Lösningar till diagnosprov kap 4 Talteori -->
 
  
  
Blandade övningar kap 1-4, sid 218-223 <big><big><span style="color:white">Kap 5 Omfångsrika problemsituationer</span></big></big>
 
  
::<span style="color:white">5.2 &nbsp; Pendelns differentialekvation</span>
 
::<span style="color:white">5.3 &nbsp; Befolkningsutveckling</span>
 
::<span style="color:white">5.4 &nbsp; Kaströrelse</span>
 
::<span style="color:white">5.5 &nbsp; Radioaktivt sönderfall</span>
 
::<span style="color:white">5.6 &nbsp; Fibonaccis problem</span>
 
  
 +
 +
 +
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>4. [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 +
 +
<big><big>5. [http://52.210.62.116:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
 +
 +
  </td>
 +
 +
  <td> <math> \quad </math> </td>
 +
 +
  <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 +
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
 +
 +
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
 +
 +
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
 +
 +
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
 +
 +
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[http://52.210.62.116:1800/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Vad_som_kan_h%C3%A4nda_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0 <span style="color:blue">Vad som kan hända om man ändå gör det</span>]
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[http://52.210.62.116:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
  
 
</td>
 
</td>
 +
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
 +
</div>
 +
 +
 +
 +
  
  
Rad 164: Rad 169:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 3 december 2024 kl. 15.23

       Innehållsförteckning          Centralt innehåll          Kunskapskrav          Formelsamling Matte 3          Aktuell lektion      


Välkommen till Matte 3c i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik

     Bild till vad ar mathonline a.jpg \( \qquad\quad \)


Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

  Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)


Matematik 3c är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.

Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.

Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.

I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.

Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –

läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.

Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som

frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.

Kursen följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.

Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.


Att komma igång med Matte 3c-kursen

  •   I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-
      vända för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som behandlar grundbe-
      grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Potenser ett repeterande underavsnitt i avsnittet
      Polynom.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.  Ex.:  \( \to \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för diagnosprov som
      ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

      \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad som kan hända om man ändå gör det




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar






Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.