Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(24 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<big><big><big>Välkommen till Matte 3c i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
 
<br>
 
 
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
{{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 
{{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
{{Not selected tab|[[Matte 3c Kursbeskrivning|Kursbeskrivning]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}} -->
{{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.3 Rationella uttryck|<b><span style="color:red">Aktuell lektion</span></b>]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
 +
<big><big><big>Välkommen till Matte 3c i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]]
 
</td>
 
</td>
 
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 
<td><math> \qquad\quad </math></td>
<td>[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
+
<td>
  
 +
 +
[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
  
 
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
 
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
Rad 30: Rad 30:
  
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs på Matematik 2c och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></strong>].
+
<b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.  
 
+
Den motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
+
 
+
Kursen är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som
+
 
+
frivillig kurs för gymnasiets andra program.
+
 
+
Den passar också för vuxenutbildningen.  Matematik 3c förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 2c.
+
  
 
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.
 
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.
Rad 49: Rad 41:
  
 
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 +
 +
Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som
 +
 +
frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.
 +
 +
Kursen följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>].
 +
 +
Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
 
</div>
 
</div>
  
Rad 67: Rad 67:
 
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> &nbsp;&nbsp;[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]].
 
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> &nbsp;&nbsp;[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]].
  
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.&nbsp;&nbsp;Ex.<span style="color:black">:</span>&nbsp;&nbsp;<big><math> \pmb{\to} </math></big>
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.&nbsp;&nbsp;Ex.<span style="color:black">:</span>&nbsp;&nbsp;<math> \to </math>
  
 
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> &nbsp;&nbsp;ska förbereda på det riktiga provet.
 
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> &nbsp;&nbsp;ska förbereda på det riktiga provet.
Rad 169: Rad 169:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 3 december 2024 kl. 15.23

       Innehållsförteckning          Centralt innehåll          Kunskapskrav          Formelsamling Matte 3          Aktuell lektion      


Välkommen till Matte 3c i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik

     Bild till vad ar mathonline a.jpg \( \qquad\quad \)


Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

  Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)


Matematik 3c är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.

Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.

Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.

I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.

Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –

läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.

Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som

frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.

Kursen följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.

Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.


Att komma igång med Matte 3c-kursen

  •   I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-
      vända för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som behandlar grundbe-
      grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Potenser ett repeterande underavsnitt i avsnittet
      Polynom.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.  Ex.:  \( \to \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för diagnosprov som
      ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

      \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad som kan hända om man ändå gör det




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar






Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.