Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(24 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}} | {{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[Matte 3c | + | <!-- {{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}} --> |
− | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Media: | + | {{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Media: | + | {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}} |
+ | {{Not selected tab|[[1.3 Rationella uttryck|<b><span style="color:red">Aktuell lektion</span></b>]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | <big><big><big>Välkommen till Matte 3c i [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td> [[Image: | + | <td> [[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]] |
</td> | </td> | ||
<td><math> \qquad\quad </math></td> | <td><math> \qquad\quad </math></td> | ||
− | <td> | + | <td> |
+ | |||
+ | [[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]] | ||
::<big><big> [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big> | ::<big><big> [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big> | ||
Rad 30: | Rad 30: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs | + | <b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c. |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra. | Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra. | ||
Rad 49: | Rad 41: | ||
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. | läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. | ||
+ | |||
+ | Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som | ||
+ | |||
+ | frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen. | ||
+ | |||
+ | Kursen följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>]. | ||
+ | |||
+ | Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C. | ||
</div> | </div> | ||
Rad 67: | Rad 67: | ||
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]]. | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]]. | ||
− | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> | + | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \to </math> |
* När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> ska förbereda på det riktiga provet. | * När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> ska förbereda på det riktiga provet. | ||
Rad 169: | Rad 169: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 3 december 2024 kl. 15.23
Innehållsförteckning | Centralt innehåll | Kunskapskrav | Formelsamling Matte 3 | Aktuell lektion |
Välkommen till Matte 3c i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
![]() |
\( \qquad\quad \) |
Matematik 3c är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.
Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.
I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.
Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.
Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som
frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.
Kursen följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.
Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
Att komma igång med Matte 3c-kursen
|
\( \quad \) >> \( \quad \)
Exempel på en övning
Exempel på övningens svar
Exempel på övningens fullständiga lösning
|
- Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
- Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet) Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \) Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel) Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad som kan hända om man ändå gör det
|
Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.