Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 1)
m
Rad 29: Rad 29:
 
g) <math> y = - x + 25\, </math>
 
g) <math> y = - x + 25\, </math>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3 Svar 1a|Svar 1b|2.3 Svar 1b|Svar 1c|2.3 Svar 1c|Svar 1d|2.3 Svar 1d|Svar 1e|2.3 Svar 1e|Svar 1f|2.3 Svar 1f|Svar 1g|2.3 Svar 1g}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.4 Svar 1a|Svar 1b|2.4 Svar 1b|Svar 1c|2.4 Svar 1c|Svar 1d|2.4 Svar 1d|Svar 1e|2.4 Svar 1e|Svar 1f|2.4 Svar 1f|Svar 1g|2.4 Svar 1g}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.3 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.3 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.3 Svar 1d|Svar 1d]] | [[2.3 Svar 1e|Svar 1e]] | [[2.3 Svar 1f|Svar 1f]] | [[2.3 Svar 1g|Svar 1g]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.4 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.4 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.4 Svar 1d|Svar 1d]] | [[2.4 Svar 1e|Svar 1e]] | [[2.4 Svar 1f|Svar 1f]] | [[2.4 Svar 1g|Svar 1g]]</small></small>
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
Rad 49: Rad 49:
 
e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar.
 
e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3 Svar 2a|Lösning 2a|2.3 Lösning 2a|Svar 2b|2.3 Svar 2b|Lösning 2b|2.3 Lösning 2b|Svar 2c|2.3 Svar 2c|Lösning 2c|2.3 Lösning 2c|Svar 2d|2.3 Svar 2d|Lösning 2d|2.3 Lösning 2d|Svar 2e|2.3 Svar 2e}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.3 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.3 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.3 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.3 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.3 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.3 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.3 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.3 Svar 2e|Svar 2e]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]]</small></small>
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
Rad 68: Rad 68:
 
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet.
 
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3 Svar 3a|Lösning 3a|2.3 Lösning 3a|Svar 3b|2.3 Svar 3b|Lösning 3b|2.3 Lösning 3b}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.3 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.3 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.3 Lösning 3b|Lösning 3b]] </small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] </small></small>
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
Rad 88: Rad 88:
 
b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?
 
b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3 Svar 4a|Lösning 4a|2.3 Lösning 4a|Svar 4b|2.3 Svar 4b|Lösning 4b|2.3 Lösning 4b}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.3 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.3 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.3 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
  
 
== VG-övningar: 5-6 ==
 
== VG-övningar: 5-6 ==
Rad 112: Rad 112:
 
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut?
 
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut?
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3 Svar 5a|Lösning 5a|2.3 Lösning 5a|Svar 5b|2.3 Svar 5b|Lösning 5b|2.3 Lösning 5b}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.3 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.3 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.3 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
Rad 130: Rad 130:
 
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
 
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3 Svar 6a|Lösning 6a|2.3 Lösning 6a|Svar 6b|2.3 Svar 6b|Lösning 6b|2.3 Lösning 6b|Svar 6c|2.3 Svar 6c|Lösning 6c|2.3 Lösning 6c}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b|Svar 6c|2.4 Svar 6c|Lösning 6c|2.4 Lösning 6c}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.3 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.3 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.3 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.3 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.3 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.4 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.4 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
  
 
== MVG-övningar: 7-8 ==
 
== MVG-övningar: 7-8 ==
Rad 148: Rad 148:
 
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt.
 
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.3 Svar 7|Lösning 7|2.3 Lösning 7}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.4 Svar 7|Lösning 7|2.4 Lösning 7}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 7|Svar 7]] | [[2.3 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 7|Svar 7]] | [[2.4 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
  
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
Rad 166: Rad 166:
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.3 Svar 8a|Lösning 8a|2.3 Lösning 8a|Svar 8b|2.3 Svar 8b|Lösning 8b|2.3 Lösning 8b|Svar 8c|2.3 Svar 8c|Lösning 8c|2.3 Lösning 8c|Svar 8d|2.3 Svar 8d|Lösning 8d|2.3 Lösning 8d}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.4 Svar 8a|Lösning 8a|2.4 Lösning 8a|Svar 8b|2.4 Svar 8b|Lösning 8b|2.4 Lösning 8b|Svar 8c|2.4 Svar 8c|Lösning 8c|2.4 Lösning 8c|Svar 8d|2.4 Svar 8d|Lösning 8d|2.4 Lösning 8d}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.3 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.3 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.3 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.3 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.3 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.3 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.3 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.3 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.4 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.4 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.4 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small>
  
  
  
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Versionen från 8 maj 2011 kl. 16.32

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-4

Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

Anta alltid \( y = f(x) \).

a) \( y = -8\, \)

b) \( y = 12\,x + 7 \)

c) \( y = -4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d) \( y = x\, \)

e) \( y = - x\, \)

f) \( y = x + 6\, \)

g) \( y = - x + 25\, \)

Alternativt:

Svar 1a | Svar 1b | Svar 1c | Svar 1d | Svar 1e | Svar 1f | Svar 1g

Övning 2

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 6\,x \]

a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).

b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).

c) Vad är \( f(3+h)\, \) dvs funktionens värde för \( x = 3+h\, \)?

d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).

e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar.

Alternativt:

Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e

Övning 3

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = 5\;x^2 \]

där

\[ x =\, \] Tiden i sekunder
\[ y =\, \] Sträckan som äpplet faller i meter


a) Vad är \( f(1+h)\, \)?

b) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.

Alternativt:

Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b

Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där

\[ x =\, \] Tiden i antal år efter 1900 (början)
\[ y =\, \] Sveriges befolkning i miljoner

a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?

Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b

VG-övningar: 5-6

Övning 5

I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där

\[ x \, = \, \] Tiden i minuter
\[ y \, = \, \] Oljans volym i liter

a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

Alternativt:

Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b

Övning 6

a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten med

\[ x \, = \, -3 \]

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c

MVG-övningar: 7-8

Övning 7

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten

\[ x = a\, \].

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.

Alternativt:

Svar 7 | Lösning 7

Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a) Rita funktionens graf.

b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).

c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d


Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.