Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 1) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 29: | Rad 29: | ||
g) <math> y = - x + 25\, </math> | g) <math> y = - x + 25\, </math> | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.4 Svar 1a|Svar 1b|2.4 Svar 1b|Svar 1c|2.4 Svar 1c|Svar 1d|2.4 Svar 1d|Svar 1e|2.4 Svar 1e|Svar 1f|2.4 Svar 1f|Svar 1g|2.4 Svar 1g}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.4 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.4 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.4 Svar 1d|Svar 1d]] | [[2.4 Svar 1e|Svar 1e]] | [[2.4 Svar 1f|Svar 1f]] | [[2.4 Svar 1g|Svar 1g]]</small></small> |
== Övning 2 == | == Övning 2 == | ||
Rad 49: | Rad 49: | ||
e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar. | e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]]</small></small> |
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
Rad 68: | Rad 68: | ||
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet. | b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] </small></small> |
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
Rad 88: | Rad 88: | ||
b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde? | b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde? | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small> |
== VG-övningar: 5-6 == | == VG-övningar: 5-6 == | ||
Rad 112: | Rad 112: | ||
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut? | b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut? | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small> |
== Övning 6 == | == Övning 6 == | ||
Rad 130: | Rad 130: | ||
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b|Svar 6c|2.4 Svar 6c|Lösning 6c|2.4 Lösning 6c}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.4 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.4 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small> |
== MVG-övningar: 7-8 == | == MVG-övningar: 7-8 == | ||
Rad 148: | Rad 148: | ||
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt. | Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.4 Svar 7|Lösning 7|2.4 Lösning 7}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 7|Svar 7]] | [[2.4 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> |
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
Rad 166: | Rad 166: | ||
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem. | d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2. | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.4 Svar 8a|Lösning 8a|2.4 Lösning 8a|Svar 8b|2.4 Svar 8b|Lösning 8b|2.4 Lösning 8b|Svar 8c|2.4 Svar 8c|Lösning 8c|2.4 Lösning 8c|Svar 8d|2.4 Svar 8d|Lösning 8d|2.4 Lösning 8d}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2. | + | :<small><small>[[2.4 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.4 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.4 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.4 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small> |
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Versionen från 8 maj 2011 kl. 16.32
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-4
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
Anta alltid \( y = f(x) \).
a) \( y = -8\, \)
b) \( y = 12\,x + 7 \)
c) \( y = -4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( y = x\, \)
e) \( y = - x\, \)
f) \( y = x + 6\, \)
g) \( y = - x + 25\, \)
Alternativt:
Övning 2
Följande funktion är given:
\[ y = f(x) = 6\,x \]
a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).
b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).
c) Vad är \( f(3+h)\, \) dvs funktionens värde för \( x = 3+h\, \)?
d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).
e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar.
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e
Övning 3
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = 5\;x^2 \]
där
- \[ x =\, \] Tiden i sekunder
- \[ y =\, \] Sträckan som äpplet faller i meter
a) Vad är \( f(1+h)\, \)?
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b
Övning 4
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
- \[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]
där
- \[ x =\, \] Tiden i antal år efter 1900 (början)
- \[ y =\, \] Sveriges befolkning i miljoner
a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b
VG-övningar: 5-6
Övning 5
I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- \[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]
där
- \[ x \, = \, \] Tiden i minuter
- \[ y \, = \, \] Oljans volym i liter
a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).
b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?
Alternativt:
- Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b
Övning 6
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln
- \[ y \, = \, x^2 \]
i punkten med
- \[ x \, = \, -3 \]
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
MVG-övningar: 7-8
Övning 7
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
- \[ y \, = \, x^2 \]
i punkten
- \[ x = a\, \].
Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.
Alternativt:
Övning 8
Följande funktion är given:
- \[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]
a) Rita funktionens graf.
b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).
c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.