Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m (Övning 3)
Rad 59: Rad 59:
 
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet:
 
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet:
  
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av följande funktion
+
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
  
:::::::::<math> y = f(x) = – 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math>
+
::::::<math> y = f(x) = – 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math>
  
där y är Lisas höjd över vattnet (i meter) och x är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
+
där <math> y\, </math> är Lisas höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
 +
 
 +
Hon slår i vattnet vid tiden x =
  
 
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>.
 
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>.
 
   
 
   
b) Med vilken hastighet slår Lisa i vattnet?
+
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b}}

Versionen från 8 maj 2011 kl. 17.40

       Teori          Övningar      


Anta alltid \( y = f(x)\, \).

G-övningar: 1-4

Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( y = -8\, \)

b) \( y = 12\,x + 7 \)

c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d) \( y = x\, \)

e) \( y = - x\, \)

f) \( y = x + 6\, \)

g) \( y = - x + 25\, \)

Alternativt:

Svar 1a | Svar 1b | Svar 1c | Svar 1d | Svar 1e | Svar 1f | Svar 1g

Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( y = {x \over 2} \)


b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)

Alternativt:

Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e

Övning 3

I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:

Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = – 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

Hon slår i vattnet vid tiden x =

a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?

Alternativt:

Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b

Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där

\[ x =\, \] Tiden i antal år efter 1900 (början)
\[ y =\, \] Sveriges befolkning i miljoner

a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?

Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b

VG-övningar: 5-6

Övning 5

I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där

\[ x \, = \, \] Tiden i minuter
\[ y \, = \, \] Oljans volym i liter

a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

Alternativt:

Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b

Övning 6

a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten med

\[ x \, = \, -3 \]

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c

MVG-övningar: 7-8

Övning 7

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten

\[ x = a\, \].

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.

Alternativt:

Svar 7 | Lösning 7

Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a) Rita funktionens graf.

b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).

c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d


Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.