Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 2)
m
Rad 9: Rad 9:
 
Anta alltid <math> y = f(x)\, </math>.
 
Anta alltid <math> y = f(x)\, </math>.
  
== G-övningar: 1-4 ==
+
== G-övningar: 1-6 ==
  
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
Rad 56: Rad 56:
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
 +
 +
a) <math> y = -8\, </math>
 +
 +
b) <math> y = 12\,x + 7 </math>
 +
 +
c) <math> y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 </math>
 +
 +
d) <math> y = x\, </math>
 +
 +
e) <math> y = - x\, </math>
 +
 +
f) <math> y = x + 6\, </math>
 +
 +
g) <math> y = - x + 25\, </math>
 +
 +
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Svar 3g|2.4 Svar 3g}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Svar 3g|Svar 3g]]</small></small>
 +
 +
== Övning 4 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 +
 +
a) <math> y = {x \over 2} </math>
 +
 +
 +
b) <math> y = 0,2\,x^5 + x </math>
 +
 +
 +
c) <math> y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math>
 +
 +
 +
d) <math> y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math>
 +
 +
 +
e) <math> y = 15 - {x + 3 \over 2} </math>
 +
 +
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small>
 +
 +
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet:
 
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet:
Rad 71: Rad 115:
 
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
 
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
  
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] </small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small>
 
-->
 
-->
== Övning 4 ==
+
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Följande parabel är given:
 
Följande parabel är given:
Rad 87: Rad 131:
 
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
 
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
  
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]]</small></small>
 
-->
 
-->
== VG-övningar: 5-6 ==
+
== VG-övningar: 7-8 ==
  
== Övning 5 ==
+
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
I [[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet#Exempel_2|förra avsnitt, Exempel 2]] i Teori-delen betraktade vi följande problem:
 
I [[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet#Exempel_2|förra avsnitt, Exempel 2]] i Teori-delen betraktade vi följande problem:
Rad 111: Rad 155:
 
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut?
 
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut?
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.4 Svar 7a|Lösning 7a|2.4 Lösning 7a|Svar 7b|2.4 Svar 7b|Lösning 7b|2.4 Lösning 7b}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 7a|Svar 7a]] | [[2.4 Lösning 7a|Lösning 7a]] | [[2.4 Svar 7b|Svar 7b]] | [[2.4 Lösning 7b|Lösning 7b]]</small></small>
  
== Övning 6 ==
+
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln
 
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln
Rad 129: Rad 173:
 
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
 
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b|Svar 6c|2.4 Svar 6c|Lösning 6c|2.4 Lösning 6c}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.4 Svar 8a|Lösning 8a|2.4 Lösning 8a|Svar 8b|2.4 Svar 8b|Lösning 8b|2.4 Lösning 8b|Svar 8c|2.4 Svar 8c|Lösning 8c|2.4 Lösning 8c}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.4 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.4 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 8a0|Svar 8a]] | [[2.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.4 Lösning 8c|Lösning 8c]]</small></small>
  
== MVG-övningar: 7-8 ==
+
== MVG-övningar: 9-10 ==
  
== Övning 7 ==
+
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
 
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
Rad 147: Rad 191:
 
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt.
 
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.4 Svar 7|Lösning 7|2.4 Lösning 7}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.4 Svar 9|Lösning 9|2.4 Lösning 9}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 7|Svar 7]] | [[2.4 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 9|Svar 9]] | [[2.4 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small>
  
== Övning 8 ==
+
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Följande funktion är given:
 
Följande funktion är given:
Rad 165: Rad 209:
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.4 Svar 8a|Lösning 8a|2.4 Lösning 8a|Svar 8b|2.4 Svar 8b|Lösning 8b|2.4 Lösning 8b|Svar 8c|2.4 Svar 8c|Lösning 8c|2.4 Lösning 8c|Svar 8d|2.4 Svar 8d|Lösning 8d|2.4 Lösning 8d}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 10a|2.4 Svar 10a|Lösning 10a|2.4 Lösning 10a|Svar 10b|2.4 Svar 10b|Lösning 10b|2.4 Lösning 10b|Svar 10c|2.4 Svar 10c|Lösning 10c|2.4 Lösning 10c|Svar 10d|2.4 Svar 10d|Lösning 10d|2.4 Lösning 10d}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.4 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.4 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.4 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[2.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[2.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small>
  
  
  
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Versionen från 12 maj 2011 kl. 03.47

       Teori          Övningar      


Anta alltid \( y = f(x)\, \).

G-övningar: 1-6

Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( y = -8\, \)

b) \( y = 12\,x + 7 \)

c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d) \( y = x\, \)

e) \( y = - x\, \)

f) \( y = x + 6\, \)

g) \( y = - x + 25\, \)

Alternativt:

Svar 1a | Svar 1b | Svar 1c | Svar 1d | Svar 1e | Svar 1f | Svar 1g

Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( y = {x \over 2} \)


b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)

Alternativt:

Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e

Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( y = -8\, \)

b) \( y = 12\,x + 7 \)

c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d) \( y = x\, \)

e) \( y = - x\, \)

f) \( y = x + 6\, \)

g) \( y = - x + 25\, \)

Alternativt:

Svar 3a | Svar 3b | Svar 3c | Svar 3d | Svar 3e | Svar 3f | Svar 3g

Övning 4

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( y = {x \over 2} \)


b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)

Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d | Svar 4e | Lösning 4e

Övning 5

I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:

Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = – 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?

Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

VG-övningar: 7-8

Övning 7

I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där

\[ x \, = \, \] Tiden i minuter
\[ y \, = \, \] Oljans volym i liter

a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

Alternativt:

Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b

Övning 8

a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten med

\[ x \, = \, -3 \]

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c

MVG-övningar: 9-10

Övning 9

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten

\[ x = a\, \].

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.

Alternativt:

Svar 9 | Lösning 9

Övning 10

Följande funktion är given:

\[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a) Rita funktionens graf.

b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).

c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 10a | Lösning 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d | Lösning 10d


Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.