Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 2) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 9: | Rad 9: | ||
Anta alltid <math> y = f(x)\, </math>. | Anta alltid <math> y = f(x)\, </math>. | ||
− | == G-övningar: 1- | + | == G-övningar: 1-6 == |
== Övning 1 == | == Övning 1 == | ||
Rad 56: | Rad 56: | ||
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
+ | |||
+ | a) <math> y = -8\, </math> | ||
+ | |||
+ | b) <math> y = 12\,x + 7 </math> | ||
+ | |||
+ | c) <math> y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 </math> | ||
+ | |||
+ | d) <math> y = x\, </math> | ||
+ | |||
+ | e) <math> y = - x\, </math> | ||
+ | |||
+ | f) <math> y = x + 6\, </math> | ||
+ | |||
+ | g) <math> y = - x + 25\, </math> | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Svar 3g|2.4 Svar 3g}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Svar 3g|Svar 3g]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 4 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
+ | |||
+ | a) <math> y = {x \over 2} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> y = 0,2\,x^5 + x </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) <math> y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | e) <math> y = 15 - {x + 3 \over 2} </math> | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 5 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet: | I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet: | ||
Rad 71: | Rad 115: | ||
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet? | b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet? | ||
− | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2.4 Svar | + | :<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> |
--> | --> | ||
− | == Övning | + | == Övning 6 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Följande parabel är given: | Följande parabel är given: | ||
Rad 87: | Rad 131: | ||
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | ||
− | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2.4 Svar | + | :<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]]</small></small> |
--> | --> | ||
− | == VG-övningar: | + | == VG-övningar: 7-8 == |
− | == Övning | + | == Övning 7 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
I [[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet#Exempel_2|förra avsnitt, Exempel 2]] i Teori-delen betraktade vi följande problem: | I [[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet#Exempel_2|förra avsnitt, Exempel 2]] i Teori-delen betraktade vi följande problem: | ||
Rad 111: | Rad 155: | ||
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut? | b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut? | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.4 Svar 7a|Lösning 7a|2.4 Lösning 7a|Svar 7b|2.4 Svar 7b|Lösning 7b|2.4 Lösning 7b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2.4 Svar | + | :<small><small>[[2.4 Svar 7a|Svar 7a]] | [[2.4 Lösning 7a|Lösning 7a]] | [[2.4 Svar 7b|Svar 7b]] | [[2.4 Lösning 7b|Lösning 7b]]</small></small> |
− | == Övning | + | == Övning 8 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln | a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln | ||
Rad 129: | Rad 173: | ||
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.4 Svar 8a|Lösning 8a|2.4 Lösning 8a|Svar 8b|2.4 Svar 8b|Lösning 8b|2.4 Lösning 8b|Svar 8c|2.4 Svar 8c|Lösning 8c|2.4 Lösning 8c}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2.4 Svar | + | :<small><small>[[2.4 Svar 8a0|Svar 8a]] | [[2.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.4 Lösning 8c|Lösning 8c]]</small></small> |
− | == MVG-övningar: | + | == MVG-övningar: 9-10 == |
− | == Övning | + | == Övning 9 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen | Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen | ||
Rad 147: | Rad 191: | ||
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt. | Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.4 Svar 9|Lösning 9|2.4 Lösning 9}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2.4 Svar | + | :<small><small>[[2.4 Svar 9|Svar 9]] | [[2.4 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small> |
− | == Övning | + | == Övning 10 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
Rad 165: | Rad 209: | ||
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem. | d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem. | ||
− | </div> {{#NAVCONTENT:Svar | + | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 10a|2.4 Svar 10a|Lösning 10a|2.4 Lösning 10a|Svar 10b|2.4 Svar 10b|Lösning 10b|2.4 Lösning 10b|Svar 10c|2.4 Svar 10c|Lösning 10c|2.4 Lösning 10c|Svar 10d|2.4 Svar 10d|Lösning 10d|2.4 Lösning 10d}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[2.4 Svar | + | :<small><small>[[2.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[2.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[2.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small> |
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Versionen från 12 maj 2011 kl. 03.47
Teori | Övningar |
Anta alltid \( y = f(x)\, \).
G-övningar: 1-6
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = -8\, \)
b) \( y = 12\,x + 7 \)
c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( y = x\, \)
e) \( y = - x\, \)
f) \( y = x + 6\, \)
g) \( y = - x + 25\, \)
Alternativt:
Övning 2
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x \over 2} \)
b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)
c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e
Övning 3
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = -8\, \)
b) \( y = 12\,x + 7 \)
c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( y = x\, \)
e) \( y = - x\, \)
f) \( y = x + 6\, \)
g) \( y = - x + 25\, \)
Alternativt:
Övning 4
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x \over 2} \)
b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)
c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d | Svar 4e | Lösning 4e
Övning 5
I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = – 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]
där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
Övning 6
Följande parabel är given:
- \[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]
a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
VG-övningar: 7-8
Övning 7
I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- \[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]
där
- \[ x \, = \, \] Tiden i minuter
- \[ y \, = \, \] Oljans volym i liter
a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).
b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?
Alternativt:
- Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b
Övning 8
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln
- \[ y \, = \, x^2 \]
i punkten med
- \[ x \, = \, -3 \]
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c
MVG-övningar: 9-10
Övning 9
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
- \[ y \, = \, x^2 \]
i punkten
- \[ x = a\, \].
Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.
Alternativt:
Övning 10
Följande funktion är given:
- \[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]
a) Rita funktionens graf.
b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).
c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 10a | Lösning 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d | Lösning 10d
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.