Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 5) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 5) |
||
Rad 111: | Rad 111: | ||
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen | Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen | ||
− | ::::::<math> y = f(x) = | + | ::::::<math> y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math> |
där <math> y\, </math> är Lisas höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder). | där <math> y\, </math> är Lisas höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder). |
Versionen från 12 maj 2011 kl. 13.31
Teori | Övningar |
Anta alltid \( y = f(x)\, \).
G-övningar: 1-6
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = -8\, \)
b) \( y = 12\,x + 7 \)
c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( y = x\, \)
e) \( y = - x\, \)
f) \( y = x + 6\, \)
g) \( y = - x + 25\, \)
Alternativt:
Övning 2
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x \over 2} \)
b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)
c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
f) \( y = (3\,x - 5)^2 \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e | Svar 2f | Lösning 2f
Övning 3
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {2 \over x} \)
b) \( y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)
c) \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)
d) \( y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)
e) \( y = {1 \over x^2} \)
f) \( y = {1 \over \sqrt{x}} \)
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c | Svar 3d | Lösning 3d | Svar 3e | Lösning 3e | Svar 3f | Lösning 3f
Övning 4
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x^2 + 3 \over x} \)
b) \( y = +++\, \)
c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d | Svar 4e | Lösning 4e
Övning 5
I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]
där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
Alternativt:
- Svar 5a | Svar 5b | Lösning 5b
Övning 6
Följande parabel är given:
- \[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]
a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b
VG-övningar: 7-8
Övning 7
I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- \[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]
där
- \[ x \, = \, \] Tiden i minuter
- \[ y \, = \, \] Oljans volym i liter
a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).
b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?
Alternativt:
- Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b
Övning 8
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln
- \[ y \, = \, x^2 \]
i punkten med
- \[ x \, = \, -3 \]
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c
MVG-övningar: 9-10
Övning 9
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
- \[ y \, = \, x^2 \]
i punkten
- \[ x = a\, \].
Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.
Alternativt:
Övning 10
Följande funktion är given:
- \[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]
a) Rita funktionens graf.
b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).
c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 10a | Lösning 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d | Lösning 10d
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.