Skillnad mellan versioner av "2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 1)
m
Rad 38: Rad 38:
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2|2.5 Svar 2|Lösning 2|2.5 Lösning 2}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 2|2.5 Svar 2|Lösning 2|2.5 Lösning 2}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 2|Svar 2]] | [[2.5 Lösning 2|Lösning 2]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 2|Svar 2]] | [[2.5 Lösning 2|Lösning 2]]</small></small>
 
+
-->
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 58: Rad 58:
 
f) <math> y = {3\,^x + 3\,^{-x} \over 3} </math>
 
f) <math> y = {3\,^x + 3\,^{-x} \over 3} </math>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.5 Svar 3a|Lösning 3a|2.5 Lösning 3a|Svar 3b|2.5 Svar 3b|Lösning 3b|2.5 Lösning 3b|Svar 3c|2.5 Svar 3c|Lösning 3c|2.5 Lösning 3c|Svar 3d|2.5 Svar 3d|Lösning 3d|2.5 Lösning 3d|Svar 3e|2.5 Svar 3e|Lösning 3e|2.5 Lösning 3e|Svar 3f|2.5 Svar 3f|Lösning 3f|2.5 Lösning 3f}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.5 Svar 3a|Lösning 3a|2.5 Lösning 3a|Svar 3b|2.5 Svar 3b|Lösning 3b|2.5 Lösning 3b|Svar 3c|2.5 Svar 3c|Lösning 3c|2.5 Lösning 3c|Svar 3d|2.5 Svar 3d|Lösning 3d|2.5 Lösning 3d|Svar 3e|2.5 Svar 3e|Lösning 3e|2.5 Lösning 3e|Svar 3f|2.5 Svar 3f|Lösning 3f|2.5 Lösning 3f}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.5 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.5 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.5 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.5 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.5 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.5 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.5 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.5 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.5 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.5 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.5 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.5 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.5 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.5 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.5 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.5 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.5 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.5 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.5 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.5 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.5 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.5 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small>
 
+
-->
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 69: Rad 69:
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4|2.5 Svar 4|Lösning 4|2.5 Lösning 4}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4|2.5 Svar 4|Lösning 4|2.5 Lösning 4}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 4|Svar 4]] | [[2.5 Lösning 4|Lösning 4]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 4|Svar 4]] | [[2.5 Lösning 4|Lösning 4]]</small></small>
 
+++
 
+++
 
+
-->
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 120: Rad 120:
 
i punkten <math> x = -1\, </math> .
 
i punkten <math> x = -1\, </math> .
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.5 Svar 7|Lösning 7|2.5 Lösning 7}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.5 Svar 7|Lösning 7|2.5 Lösning 7}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 7|Svar 7]] | [[2.5 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 7|Svar 7]] | [[2.5 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 
+
-->
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 134: Rad 134:
 
Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara <math> 1\,000 </math> bakterier per timme?  
 
Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara <math> 1\,000 </math> bakterier per timme?  
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.5 Svar 8|Lösning 8|2.5 Lösning 8}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.5 Svar 8|Lösning 8|2.5 Lösning 8}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 8|Svar 8]] | [[2.5 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 8|Svar 8]] | [[2.5 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
 
+
-->
 
== MVG-övningar: 9-10 ==
 
== MVG-övningar: 9-10 ==
  
Rad 148: Rad 148:
 
genom punkten <math> (1, -1)\, </math> och har där lutningen <math> 4\, </math> ?
 
genom punkten <math> (1, -1)\, </math> och har där lutningen <math> 4\, </math> ?
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.5 Svar 9|Lösning 9|2.5 Lösning 9}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.5 Svar 9|Lösning 9|2.5 Lösning 9}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 9|Svar 9]] | [[2.5 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 9|Svar 9]] | [[2.5 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small>
 
+
-->
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 168: Rad 168:
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 10a|2.5 Svar 10a|Svar 10b|2.5 Svar 10b|Lösning 10b|2.5 Lösning 10b|Svar 10c|2.5 Svar 10c|Lösning 10c|2.5 Lösning 10c|Svar 10d|2.5 Svar 10d}}
+
</div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 10a|2.5 Svar 10a|Svar 10b|2.5 Svar 10b|Lösning 10b|2.5 Lösning 10b|Svar 10c|2.5 Svar 10c|Lösning 10c|2.5 Lösning 10c|Svar 10d|2.5 Svar 10d}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.5 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.5 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.5 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.5 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.5 Svar 10d|Svar 10d]]</small></small>
 
:<small><small>[[2.5 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.5 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.5 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.5 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.5 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.5 Svar 10d|Svar 10d]]</small></small>
 
+
-->
  
  
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Versionen från 15 maj 2011 kl. 14.17

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-6

Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner:

a) \( y = e\,^x + 8 \)

b) \( y = e\,^{2\,x} \)

c) \( y = 3\cdot e\,^x \)

d) \( y = 4\cdot e\,^{5\,x} \)

e) \( y = 16\cdot e\,^{-3\,x} \)

f) \( y = - x + e\,^{-0,5\,x} \)

g) \( y = {e\,^x + e\,^{-x} \over 2} \)

Övning 2

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = e\,^x \) i punkten \( (0, 1)\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.

Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner. Avrunda konstanterna i svaren till 4 decimaler.

a) \( y = 10\,^x \)

b) \( y = 2\,^x - 6 \)

c) \( y = 4\cdot 5\,^x \)

d) \( y = -7\cdot 10\,^{-x} \)

e) \( y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} \)

f) \( y = {3\,^x + 3\,^{-x} \over 3} \)

Övning 4

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = 2\,^x \) i punkten (med x-koordinaten) \( x = 0\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.

Övning 5

I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:

Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?

Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

VG-övningar: 7-8

Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .

Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]

där x är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?

MVG-övningar: 9-10

Övning 9

För vilka värden på \( a\, \) och \( b\, \) går kurvan

\[ y = a\,x^2 + b\,x \]

genom punkten \( (1, -1)\, \) och har där lutningen \( 4\, \) ?

Övning 10

Kurvan

\[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]

har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).

a) Rita kurvan.

b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat.

c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.


Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.