Skillnad mellan versioner av "2.7 Övningar till Numerisk derivering"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 4) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 31: | Rad 31: | ||
c) centrala differenskvoten | c) centrala differenskvoten | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.6 Svar 1a|Lösning 1a|2.6 Lösning 1a|Svar 1b|2.6 Svar 1b|Lösning 1b|2.6 Lösning 1b|Svar 1c|2.6 Svar 1c|Lösning 1c|2.6 Lösning 1c}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.6 Svar 1a|Lösning 1a|2.6 Lösning 1a|Svar 1b|2.6 Svar 1b|Lösning 1b|2.6 Lösning 1b|Svar 1c|2.6 Svar 1c|Lösning 1c|2.6 Lösning 1c}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.6 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[2.6 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.6 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[2.6 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.6 Lösning 1c|Lösning 1c]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.6 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[2.6 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.6 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[2.6 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.6 Lösning 1c|Lösning 1c]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
== Övning 2 == | == Övning 2 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Rad 47: | Rad 47: | ||
c) <math> h = 0,001\, </math> | c) <math> h = 0,001\, </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.6 Svar 2a|Lösning 2a|2.6 Lösning 2a|Svar 2b|2.6 Svar 2b|Lösning 2b|2.6 Lösning 2b|Svar 2c|2.6 Svar 2c|Lösning 2c|2.6 Lösning 2c}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.6 Svar 2a|Lösning 2a|2.6 Lösning 2a|Svar 2b|2.6 Svar 2b|Lösning 2b|2.6 Lösning 2b|Svar 2c|2.6 Svar 2c|Lösning 2c|2.6 Lösning 2c}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.6 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.6 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.6 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.6 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.6 Lösning 2c|Lösning 2c]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.6 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.6 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.6 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.6 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.6 Lösning 2c|Lösning 2c]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Rad 71: | Rad 71: | ||
d) Vilken differenskvot approximerar funktionens derivata <math> f\,'(1,8) </math> bäst? | d) Vilken differenskvot approximerar funktionens derivata <math> f\,'(1,8) </math> bäst? | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.6 Svar 3a|Lösning 3a|2.6 Lösning 3a|Svar 3b|2.6 Svar 3b|Lösning 3b|2.6 Lösning 3b|Svar 3c|2.6 Svar 3c|Lösning 3c|2.6 Lösning 3c|Svar 3d|2.6 Svar 3d}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.6 Svar 3a|Lösning 3a|2.6 Lösning 3a|Svar 3b|2.6 Svar 3b|Lösning 3b|2.6 Lösning 3b|Svar 3c|2.6 Svar 3c|Lösning 3c|2.6 Lösning 3c|Svar 3d|2.6 Svar 3d}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.6 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.6 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.6 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.6 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.6 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.6 Svar 3d|Svar 3d]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.6 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.6 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.6 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.6 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.6 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.6 Svar 3d|Svar 3d]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Rad 136: | Rad 136: | ||
b) Ange bakteriernas tillväxthastighet efter 7 minuter. | b) Ange bakteriernas tillväxthastighet efter 7 minuter. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.6 Svar 5a|Lösning 5a|2.6 Lösning 5a|Svar 5b|2.6 Svar 5b|Lösning 5b|2.6 Lösning 5b}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.6 Svar 5a|Lösning 5a|2.6 Lösning 5a|Svar 5b|2.6 Svar 5b|Lösning 5b|2.6 Lösning 5b}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.6 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.6 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.6 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.6 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.6 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.6 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
== Övning 6 == | == Övning 6 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Rad 185: | Rad 185: | ||
Detta belopp kallas <span style="color:red">marginalskatt</span>. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda till heltal. | Detta belopp kallas <span style="color:red">marginalskatt</span>. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda till heltal. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.6 Svar 6a|Lösning 6a|2.6 Lösning 6a|Svar 6b|2.6 Svar 6b|Lösning 6b|2.6 Lösning 6b|Svar 6c|2.6 Svar 6c|Lösning 6c|2.6 Lösning 6c}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.6 Svar 6a|Lösning 6a|2.6 Lösning 6a|Svar 6b|2.6 Svar 6b|Lösning 6b|2.6 Lösning 6b|Svar 6c|2.6 Svar 6c|Lösning 6c|2.6 Lösning 6c}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.6 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.6 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.6 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.6 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.6 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.6 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.6 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.6 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.6 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.6 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
== MVG-övningar: 7-8 == | == MVG-övningar: 7-8 == | ||
Rad 205: | Rad 205: | ||
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> och <math> h\, </math> så långt som möjligt. | Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> och <math> h\, </math> så långt som möjligt. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.6 Svar 7|Lösning 7|2.6 Lösning 7}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.6 Svar 7|Lösning 7|2.6 Lösning 7}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 7|Svar 7]] | [[2.6 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 7|Svar 7]] | [[2.6 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Rad 223: | Rad 223: | ||
d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan <math> y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math> i punkten <math> x = 2\, </math>. | d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan <math> y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math> i punkten <math> x = 2\, </math>. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.6 Svar 8a|Lösning 8a|2.6 Lösning 8a|Svar 8b|2.6 Svar 8b|Lösning 8b|2.6 Lösning 8b|Svar 8c|2.6 Svar 8c|Lösning 8c|2.6 Lösning 8c|Svar 8d|2.6 Svar 8d|Lösning 8d|2.6 Lösning 8d}} | + | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.6 Svar 8a|Lösning 8a|2.6 Lösning 8a|Svar 8b|2.6 Svar 8b|Lösning 8b|2.6 Lösning 8b|Svar 8c|2.6 Svar 8c|Lösning 8c|2.6 Lösning 8c|Svar 8d|2.6 Svar 8d|Lösning 8d|2.6 Lösning 8d}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.6 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.6 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.6 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.6 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.6 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.6 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.6 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.6 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.6 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.6 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.6 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.6 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.6 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.6 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small> | ||
− | + | --> | |
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Versionen från 20 maj 2011 kl. 11.06
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-4
Övning 1
Följande funktion \( f(x)\, \) är definierad i tabellform:
\( x\, \) \( f(x)\, \) \( 0,5\, \) \( 1,79744\, \) \( 0,6\, \) \( 2,04424\, \) \( 0,7\, \) \( 2,32751\, \)
Beräkna med 4 decimalers noggrannhet \( f\,'(0,6) \) dvs funktionens derivata i \( x = 0,6\, \) med:
a) framåtdifferenskvoten
b) bakåtdifferenskvoten
c) centrala differenskvoten
Övning 2
Funktionen \( f(x) = \ln x\, \) är given.
Beräkna med 6 decimalers noggrannhet \( f\,'(1,8) \) dvs funktionens derivata i \( x = 1,8\, \) med framåtdifferenskvoten och steglängden
a) \( h = 0,1\, \)
b) \( h = 0,01\, \)
c) \( h = 0,001\, \)
Övning 3
I övning 2 ovan beräknades tre närmevärden till derivatan av funktionen \( f(x) = \ln x\, \) i \( x = 1,8\, \) med framåtdifferenskvoten.
Derivatans exakta värde avrundat till 6 decimaler är \( f\,'(1,8) = 0,555\,556 \).
Ett närmevärdes fel definieras som:
- Felet \( \, = \, \) exakta värdet \( \, - \, \) närmevärdet
a) Ange felet till det närmevärde som i övning 2 b) beräknades med steglängden \( h = 0,01\, \).
Approximera \( f\,'(1,8) \) med steglängden \( h = 0,01\, \) och
b) bakåtdifferenskvoten. Ange felet.
c) centrala differenskvoten. Ange felet.
d) Vilken differenskvot approximerar funktionens derivata \( f\,'(1,8) \) bäst?
Övning 4
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 enligt följande tabell:
År Folkmängd i tusental \( 1900\, \) \( 5\,130 \) \( 1910\, \) \( 5\,406 \) \( 1920\, \) \( 5\,832 \) \( 1930\, \) \( 6\,298 \) \( 1940\, \) \( 6\,645 \) \( 1950\, \) \( 7\,016 \) \( 1960\, \) \( 7\,495 \) \( 1970\, \) \( 8\,126 \) \( 1980\, \) \( 8\,217 \) \( 1990\, \) \( 8\,654 \) \( 2000\, \) \( 8\,983 \)
Välj lämplig differenskvot och beräkna tillväxthastigheten av Sveriges befolkning
a) år 1900
b) år 1950
c) år 2000
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | [[2.6 Lösning 4b|Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c
VG-övningar: 5-6
Övning 5
Antalet bakterier i en bakteriekultur följer funktionen
- \[ y \, = \, f(x) \, = \, {250 \over 1 + 249\,e\,^{-x}} \]
där
- \[ x \, = \, \] Tiden i minuter
- \[ y \, = \, \] Antalet bakterier
a) Kan \( f(x)\, \) deriveras med någon av de deriveringsregler vi lärt oss i detta kapitel?
b) Ange bakteriernas tillväxthastighet efter 7 minuter.
Övning 6
Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2011 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:
\( x\, \) \( y\, \) \( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,510 \) \( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,572 \) \( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,638 \) \( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,700 \) \( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,763 \) \( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,826 \) \( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,889 \) \( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,952 \) \( 24\,401-24\,600 \) \( 6\,017 \) \( 24\,601-24\,800 \) \( 6\,080 \)
där
- \[ x \, = \, \] Månadslönen i kr
- \[ y \, = \, \] Skatten i kr
Åsas får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).
a) Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.
b) Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.
c) Beräkna \( \Delta y \over \Delta x \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.
Detta belopp kallas marginalskatt. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda till heltal.
MVG-övningar: 7-8
Övning 7
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
- \[ y \, = \, x^2 \]
i intervallet
- \[ a \,\leq\, x \,\leq\, a+h \]
Förenkla uttrycket i \( a\, \) och \( h\, \) så långt som möjligt.
Övning 8
Följande polynomfunktion är given:
- \[ y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]
a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
b) Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \).
c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.
d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan \( y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \) i punkten \( x = 2\, \).
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.