Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6a"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(5 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
Tittar man på raketens bana:
+
Tittar man på raketens bana<span style="color:black">:</span>
  
 
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
 
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
  
kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första quadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0:
+
kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0<span style="color:black">:</span>
  
Xmin = 0
+
<math> x_{min}\, = 0 </math>
  
Ymin = 0
+
<math> y_{min}\, = 0 </math>
  
Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek då raketen återvänder till marken höjden 200 m (enligt 5 a)) relevant. Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför:
+
Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek relevant, då raketen på väg till marken når höjden 200 m (enligt 5 a)). Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför<span style="color:black">:</span>
  
Xmax = 20
+
<math> x_{max}\, = 20 </math>
  
Ymax = 420
+
<math> y_{max}\, = 420 </math>
  
Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln:
+
Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln<span style="color:black">:</span>
  
Xscl = 2
+
<math> x_{scl}\, = 2 </math>
  
Yscl = 50
+
<math> y_{scl}\, = 50 </math>
  
 
Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.
 
Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.

Nuvarande version från 31 augusti 2016 kl. 21.20

Tittar man på raketens bana:

\( y = 90\,x - 4,9\,x^2 \)

kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0:

\( x_{min}\, = 0 \)

\( y_{min}\, = 0 \)

Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek relevant, då raketen på väg till marken når höjden 200 m (enligt 5 a)). Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför:

\( x_{max}\, = 20 \)

\( y_{max}\, = 420 \)

Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln:

\( x_{scl}\, = 2 \)

\( y_{scl}\, = 50 \)

Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.