Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(474 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
== Välkommen till <Big><b>MATH ONLINE</b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
+
__NOTOC__
:
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[Matte 3c Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|<b><span style="color:red">Aktuell lektion</span></b>]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
  
  
[[File: mainpagepic.jpg]]
+
<big><big><big>Välkommen till Matte 3c i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
{{#NAVCONTENT:En mattenöt|Cirkel & kvadrat|Formulering & ledning|Formulering Snöre|Svar|Svar Snöre|Lösning|Lösning Snöre}}
+
<table>
MATH ONLINE är ett webbaserat digitalt läromedel som kan användas av alla elever som vill läsa och av alla lärare som vill undervisa matte på nätet. Klicka här för en kort [[Media: Math Online Presentation.pdf|<strong><span style="color:blue">presentation</span></strong>]].
+
<tr>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]]
 +
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td>
  
MATH ONLINE erbjuder <strong><span style="color:red">kompletta kurser i matematik</span></strong> för gymnasiets samtliga program. Varje kurs omfattar:
 
  
:* Planering
+
[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
  
:* Teorigenomgångar
+
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
:* Övningar med facit och fullständiga lösningar
 
  
:* Prov med facit och fullständiga lösningar (för lärare)
+
<div class="ovnE">
 +
<b>Matematik 3c </b> är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.
  
:* Diagnosprov, s.k. [http://www.youtube.com/watch?v=Iqf3rvg742g <strong><span style="color:blue">self-assessments</span></strong>] med självrättning
+
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.
  
:* Förberedelsetest för nationella proven med facit och fullständiga lösningar
+
Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.
  
:* Läxhjälp
+
I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.
  
MATH ONLINE syftar åt att uppnå [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kursmålen</span></strong>]] och klara av de <strong><span style="color:red">nationella proven</span></strong> enligt  [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan för Matematik</span></strong>].
+
Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –
  
MATH ONLINEs ambition är att nå <strong><span style="color:red">bättre studieresultat</span></strong> genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
+
läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
MATH ONLINE ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
+
Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som
  
MATH ONLINE tror på en pedagogik som bygger på <strong><span style="color:red">lust</span></strong> utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten, på den <strong><span style="color:red">intellektuella njutning</span></strong> man får när man upptäcker nya idéer.
+
frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.
  
MATH ONLINE anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att <strong><span style="color:red">träna hjärnan</span></strong>, öva sig i <strong><span style="color:red">logiskt tänkande</span></strong> och stärka den <strong><span style="color:red">kognitiva förmågan</span></strong>.
+
Kursen följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>].
  
MATH ONLINE är orienterad mot den senaste forkningen inom [https://www.youtube.com/watch?v=ZDGvz_QJ4Sw <strong><span style="color:blue">matematisk didaktik</span></strong>], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 <strong><span style="color:blue">Learning studies</span></strong>] och [http://www.devstu.org/lesson-study <strong><span style="color:blue">Lesson studies</span></strong>] samt [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 <strong><span style="color:blue">formativ bedömning</span></strong>], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
+
Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
 +
</div>
  
MATH ONLINEs pedagogik använder inga abstrakta föreläsningar utan exempelorienterad teoriundervisning dvs lösta exempel kombinerad med övningar samt facit och fullständiga lösningar.
 
  
== Att komma igång med <Big><b>MATH ONLINE</b></Big> ==
+
== Att komma igång med Matte 3c-kursen ==
  
* I vänsterspalten ser du gymnasiets olika kurser i ämnet Matematik som är baserade på [[Media: Centralt_innehåll_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets centrala innehåll</span></strong>]] och [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kunskapskrav (betygskriterier)</span></strong>]].
+
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big>
 +
* &nbsp; Ovan sidan hittar du flikar till kursens [[Matte 3c Planering|<b><span style="color:blue">planering</span></b>]] och [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehålls-</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;[[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">förteckning</span></b>]] som följer Skolverkets [[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|<b><span style="color:blue">centrala innehåll</span></b>]] (kursplan).
  
* Klicka på [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue"> innehållsförteckningen</span></strong>]] och navigera vidare genom kursens olika kapitel och avsnitt som leder till teori, övningar, facit samt fullständiga lösningar och diagnosprov, även dessa med fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-<br> &nbsp;&nbsp;vända för att navigera genom materialet.
  
* En detaljerad [[Matte 3c Planering Kap 1 Algebra och funktioner, ht 2014|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] anger vilka teoridelar som ska tas upp vid varje [[Media: Lektion_1_Polynom_Rutac.pdf|<strong><span style="color:blue">lektion</span></strong>]], vilka övningar du borde göra för att hålla dig up to date med kursens tidsplan samt när det är dags för diagnosproven (ibland flera) och kapitelprovet.
+
* &nbsp; Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som behandlar grundbe-<br> &nbsp;&nbsp;grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  
* Varje avsnitt har i fliken [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Teori</span></strong>]] en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> &nbsp;&nbsp;[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]].
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.&nbsp;&nbsp;Ex.<span style="color:black">:</span>&nbsp;&nbsp;<math> \to </math>
  
* Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen.
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br> &nbsp;&nbsp;ska förbereda på det riktiga provet.
  
* Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
</big>
 +
</td>
 +
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 +
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1.2 Övning 3a}}</div></big>
  
* Klicka på länken nedan för att se ett <strong><span style="color:red">exempel på en övning</span></strong>:
 
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
 
  
* Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt <strong><span style="color:red">svar</span></strong> till övningen ovan:
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1.2 Svar 3a}}</div></big>
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
+
  
* Klicka på länken nedan för att få fram övningens <strong><span style="color:red">fullständiga lösning</span></strong> med alla mellansteg:
 
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
 
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1.2 Lösning 3a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
<big>
 +
* &nbsp; Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  
* När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
+
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov 2 i Matte 3c|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 3c|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
  
* Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
+
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
* Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
+
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
 +
</big>
  
* På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och på det nationella provet.
 
  
* Du kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan du navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
 
  
 +
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
  
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
  
  
Rad 88: Rad 114:
  
  
 +
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
<big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>4. [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>5. [http://52.210.62.116:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
 +
 
 +
  </td>
 +
 
 +
  <td> <math> \quad </math> </td>
 +
 
 +
  <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[http://52.210.62.116:1800/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Vad_som_kan_h%C3%A4nda_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0 <span style="color:blue">Vad som kan hända om man ändå gör det</span>]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[http://52.210.62.116:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://52.210.62.116:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 
 +
</td>
 +
 
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 7 maj 2025 kl. 08.10

       Innehållsförteckning          Centralt innehåll          Kunskapskrav          Formelsamling Matte 3          Aktuell lektion      


Välkommen till Matte 3c i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik

     Bild till vad ar mathonline a.jpg \( \qquad\quad \)


Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

  Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)


Matematik 3c är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 1c och 2c.

Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra.

Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2c, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer.

I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem.

Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration. Det avslutande kapitlet handlar om trigonometri –

läran om beräkning av trianglar. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.

Matematik 3c är obligatorisk för gymnasiets Naturvetenskapsprogram (NA) och Teknikprogram (TE) och kan ge meritpoäng även som

frivillig kurs för gymnasiets andra program. Den passar också för vuxenutbildningen.

Kursen följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.

Matematik 3c motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.


Att komma igång med Matte 3c-kursen

  •   I vänsterspalten ser du länkar till kursens innehåll som du kan an-
      vända för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som behandlar grundbe-
      grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Potenser ett repeterande underavsnitt i avsnittet
      Polynom.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.  Ex.:  \( \to \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för diagnosprov som
      ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

      \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad som kan hända om man ändå gör det




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar






Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.