Skillnad mellan versioner av "1.6 Absolutbelopp"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(205 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
+ | __NOTOC__ | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1.5 Kontinuerliga och diskreta funktioner|< | + | {{Not selected tab|[[1.5 Kontinuerliga och diskreta funktioner| << Förra avsnitt]]}} |
{{Selected tab|[[1.6 Absolutbelopp|Genomgång]]}} | {{Selected tab|[[1.6 Absolutbelopp|Genomgång]]}} | ||
{{Not selected tab|[[1.6 Övningar till Absolutbelopp|Övningar]]}} | {{Not selected tab|[[1.6 Övningar till Absolutbelopp|Övningar]]}} | ||
Rad 8: | Rad 9: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | + | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | |
− | + | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | |
− | + | {{Not selected tab| }} | |
− | + | {{Not selected tab|[[1.6 Fördjupning till Absolutbelopp|Fördjupning]]}} | |
− | + | {{Not selected tab| }} | |
− | + | {{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|Lösningar Diagnos 1]]}} | |
− | + | {{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 2 kap 1|Lösningar Diagnos 2]]}} | |
− | < | + | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
− | [[Media: Lektion | + | |} |
− | + | ||
+ | |||
+ | <!-- [[Media: Lektion 11 Absolutbelopp Rutab.pdf|<b><span style="color:blue">Lektion 11 Absolutbelopp</span></b>]] --> | ||
<big> | <big> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <small> | ||
+ | === <b><span style="color:#931136">Några exempel på absolutbelopp</span></b> === | ||
+ | <br> | ||
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | === <b><span style="color:#931136">Exempel 1 Åldersskillnad</span></b> === | + | ==== <b><span style="color:#931136">Exempel 1 Åldersskillnad</span></b> ==== |
− | En dejtingsajt på nätet har bestämt sig för | + | En dejtingsajt på nätet har bestämt sig för att åldersskillnaden mellan två partner ska vara <b><span style="color:red"><math> \, < \, 6 \, </math> år</span></b>. |
− | + | I sina webbformulär använder de följande formel som ger utskrifterna till höger | |
+ | |||
+ | efter att några kunder skickat in sina uppgifter: | ||
<table> | <table> | ||
Rad 34: | Rad 43: | ||
-webkit-border-radius: 10px; | -webkit-border-radius: 10px; | ||
-moz-border-radius: 5px; | -moz-border-radius: 5px; | ||
− | border-radius: 5px;">< | + | border-radius: 5px;"><b><math> \mbox{Age}_\mbox{male} - \mbox{Age }_\mbox{female}\, </math></b></div></td> |
− | <td><math> | + | <td><math> \qquad\qquad </math></td> |
<td><math> 25 \quad - \quad 20 \quad = \quad 5 </math> | <td><math> 25 \quad - \quad 20 \quad = \quad 5 </math> | ||
− | <math> | + | <math> 26 \quad - \quad 22 \quad = \quad 4 </math> |
− | <math> | + | <math> 23 \quad - \quad 30 \quad = \quad {\color{Red} {\boxed{-7}}} </math></td> |
+ | <td><math> \quad </math></td> | ||
+ | <td><math> < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm {\color{Red} {\bf{ok}}}} </math></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | Lovisa som sommarjobbar på dejtingsajten | + | Lovisa som sommarjobbar på dejtingsajten konstaterar att den sista utskriften ger <b><span style="color:red">fel</span></b> resultat: Åldersskillnaden är <b><span style="color:red"><math> \, > \, 6 \, </math> år</span></b>. |
− | + | Felet beror på att <b><span style="color:red">negativ</span></b> åldersskillnad inte är meningsfull. Åldersskillnad måste alltid vara <b><span style="color:red">positiv</span></b>. | |
− | Lovisa som lärt sig < | + | Lovisa som lärt sig <b><span style="color:red">absolutbelopp</span></b> på Matte 3-kursen föreslår att man ändrar formeln. Efter ändringen blir det så här: |
<table> | <table> | ||
Rad 58: | Rad 73: | ||
-webkit-border-radius: 10px; | -webkit-border-radius: 10px; | ||
-moz-border-radius: 5px; | -moz-border-radius: 5px; | ||
− | border-radius: 5px;">< | + | border-radius: 5px;"><b><math> { \color{Red} |} \, \mbox{Age}_\mbox{male} - \mbox{Age }_\mbox{female} \, { \color{Red} |} </math></b></div></td> |
− | <td><math> \qquad\ | + | <td><math> \qquad\quad </math></td> |
<td><math> { \color{Red} |} \, 25 \quad - \quad 20 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 5 </math> | <td><math> { \color{Red} |} \, 25 \quad - \quad 20 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 5 </math> | ||
− | <math> { \color{Red} |} \, | + | <math> { \color{Red} |} \, 26 \quad - \quad 22 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 4 </math> |
− | <math> { \color{Red} |} \, | + | <math> { \color{Red} |} \, 23 \quad - \quad 30 \, { \color{Red} |} \quad = \quad {\color{Red} {\boxed{7}}} </math></td> |
+ | <td><math> \quad </math></td> | ||
+ | <td><math> < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> {\color{Red} {\bf{>}}} \,\; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm {\color{Red} {\bf{inte\;ok}}}} </math></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | Nu | + | Nu stämmer det, vilket beror på att Lovisa infogade de två raka strecken <math> \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; </math> i formeln, vilket korrigerade den sista utskriften: |
− | ::<math> { \color{Red} |} \, | + | ::<math> { \color{Red} |} \, 23 \quad - \quad 30 \, { \color{Red} |} \quad = \quad { \color{Red} |} \, - 7 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 7 </math> |
− | <math> \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; </math> tar bort minustecknet från <math> - | + | <math> \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; </math> tar bort minustecknet från <math> -7\, </math> och ger <math> 7\, </math>. Därför<span style="color:black">:</span> <math> { \color{Red} |} \, - 7 \, { \color{Red} |} = 7 </math>. |
</div> | </div> | ||
− | De två raka strecken <math> \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; </math> som skrivs kring ett | + | <div class="border-divblue"> |
+ | De två raka strecken <math> \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; </math> som skrivs kring ett tal eller ett uttryck, kallas för <b><span style="color:red">absolutbelopp</span></b> och betyder: | ||
− | < | + | ::<b><span style="color:red">Att göra om ett negativt tal till ett positivt tal och låta ett positivt tal vara oförändrat.</span></b> |
− | + | Kortare: Ett tals absolutbelopp är talets <b>positiva värde</b>, t.ex.: | |
− | + | ||
− | Ett tals absolutbelopp är talets positiva värde. | + | |
</div> | </div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<table> | <table> | ||
− | <tr> | + | <tr><td> |
− | <td> | + | ::<math> | \, - 7 \, | \, = \, 7 </math> |
− | + | ||
− | + | ::<math> | \, - 0,5 \, | \, = \, 0,5 </math> | |
− | + | ::<math> \left| \, - \sqrt{5} \, \right| \, = \, \sqrt{5} </math> | |
</td> | </td> | ||
+ | <td><math> \qquad\quad </math></td> | ||
<td> | <td> | ||
::::<math> | \; 23 \; | \, = \, 23 </math> | ::::<math> | \; 23 \; | \, = \, 23 </math> | ||
Rad 105: | Rad 121: | ||
::::<math> \left| \, 0 \, \right| \, = \, 0 </math> | ::::<math> \left| \, 0 \, \right| \, = \, 0 </math> | ||
</td> | </td> | ||
+ | <td><math> \qquad\quad </math></td> | ||
<td> | <td> | ||
::::<math> \displaystyle{ \left| \, {13\over 4} \, \right| \, = \, {13\over 4} } </math> | ::::<math> \displaystyle{ \left| \, {13\over 4} \, \right| \, = \, {13\over 4} } </math> | ||
Rad 112: | Rad 129: | ||
::::<math> \left| \, \sqrt{3} \, \right| \, = \, \sqrt{3} </math> | ::::<math> \left| \, \sqrt{3} \, \right| \, = \, \sqrt{3} </math> | ||
</td> | </td> | ||
+ | <td><math> \qquad\quad </math></td> | ||
<td> | <td> | ||
− | ::::<math> | \, | + | ::::<math> | \, a \, - \, b \, | \, = \, | \, b \, - \, a \, | </math> (se <small><b><span style="color:#931136">Exempel 2</span></b></small>) |
− | ::::<math> | \, | + | ::::<math> | \, i \, | \, = \, | \, \sqrt{-1} \, | \, = \, 1 </math> (se <small><b><span style="color:#931136">Exempel 3</span></b></small>) |
− | </td> | + | </td></tr> |
− | </tr> | + | |
</table> | </table> | ||
− | < | + | <div class="border-divblue"> |
+ | Absolutbelopp lämpar sig för att modellera storheter som till sin natur är <b>positiva</b> som t.ex. åldersskillnad. | ||
+ | Andra exempel är avstånd, längd, area, volym, massa (vikt), tid, lufttryck, vindstyrka, pengar, antal objekt, <math> \, \ldots \; </math>. | ||
+ | </div> | ||
− | + | Vi tittar närmare på avstånd: | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | === <b><span style="color:#931136">Exempel 2 Avstånd mellan två tal</span></b> === | + | ==== <b><span style="color:#931136">Exempel 2 Avstånd mellan två tal</span></b> ==== |
− | Vad är avståndet mellan <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 5 \, </math>? Svar<span style="color:black">:</span> <math> \quad 5 \, - \, 2 \, = \, 3 </math> | + | Vad är avståndet mellan <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 5 \, </math>? Svar<span style="color:black">:</span> <math> \quad 5 \, - \, 2 \, = \, 3 </math> |
Vad är då avståndet mellan <math> -2 \, </math> och <math> -5 \, </math>? Gör man samma sak blir svaret<span style="color:black">:</span> <math> \quad -5 \, - \, (-2) \, = \, -5 \, + \, 2 \, = \, -3 </math> | Vad är då avståndet mellan <math> -2 \, </math> och <math> -5 \, </math>? Gör man samma sak blir svaret<span style="color:black">:</span> <math> \quad -5 \, - \, (-2) \, = \, -5 \, + \, 2 \, = \, -3 </math> | ||
− | Men vi vet att avståndet mellan <math> -2 \, </math> och <math> -5 \, </math> är <math> 3 \, </math> och inte <math> -3 \, </math>. Ett avstånd kan inte vara negativt. Avstånd är alltid positivt | + | Men vi vet att avståndet mellan <math> -2 \, </math> och <math> -5 \, </math> är <math> 3 \, </math> och inte <math> -3 \, </math>. Ett avstånd kan inte vara negativt. Avstånd är alltid positivt. |
Korrekt svar<span style="color:black">:</span> | Korrekt svar<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 147: | Rad 164: | ||
</div> | </div> | ||
− | + | Generellt gäller: | |
− | + | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | + | Absolutbeloppet <math> \; | \, a - b \, | \; </math> är avståndet mellan talen <math> \, a \, </math> och <math> \, b \, </math>. | |
</div> | </div> | ||
− | Det är irrelevant i vilken ordning talen skrivs. Det gäller | + | Det är irrelevant i vilken ordning talen skrivs. Det gäller<span style="color:black">:</span> <math> \quad | \, a - b \, | \, = \, | \, -(b - a) \, | \, = \, | \, b - a \, | </math> |
+ | |||
+ | Ett specialfall av avståndet mellan två tal är, när det ena talet är <math> \, 0 \, </math>: | ||
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | ==== <b><span style="color:#931136">Avstånd från <math> \, 0 \, </math></span></b> ==== | + | ==== <b><span style="color:#931136">Exempel 3 Avstånd från <math> \, 0 \, </math></span></b> ==== |
Om vi i den nya definitionen för avstånd <math> \, | \, a - b \, | \, </math> sätter in <math> a = 0 \, </math> och <math> b = -5 \, </math> för att beräkna avståndet mellan <math> 0 \, </math> och <math> -5 \, </math> får vi: | Om vi i den nya definitionen för avstånd <math> \, | \, a - b \, | \, </math> sätter in <math> a = 0 \, </math> och <math> b = -5 \, </math> för att beräkna avståndet mellan <math> 0 \, </math> och <math> -5 \, </math> får vi: | ||
Rad 171: | Rad 189: | ||
</div> | </div> | ||
− | + | Detta ger oss en ny tolkning av absolutbeloppet som gäller för alla tal, även för komplexa (se exemplet <math> | \, i \, | = 1 </math> ovan och motivera!): | |
− | Detta | + | |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | + | Absolutbeloppet <math> \; | \, a \, | \; </math> är talet <math> a</math>:s avstånd från 0. | |
</div> | </div> | ||
+ | </small> | ||
+ | </div> <!-- "ovnE" --> | ||
− | |||
+ | Alla hittills nämnda tolkningar av absolutbeloppet är utmärkta att använda i många sammanhang och ger oss en bra intuitiv uppfattning av begreppet. | ||
− | <div class=" | + | Men de är inga strikt matematiska definitioner och lämpar sig inte t.ex. för att lösa ekvationer eller olikheter som involverar absolutbelopp. Därför: |
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
<small> | <small> | ||
=== <b><span style="color:#931136">Allmän definition, funktion och graf</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Allmän definition, funktion och graf</span></b> === | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td>Absolutbeloppet <math> \; | \, x \, | \; </math> av ett tal <math> x\, </math> definieras genom<span style="color:black">:</span> | <td>Absolutbeloppet <math> \; | \, x \, | \; </math> av ett tal <math> x\, </math> definieras genom<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | ::::<math> | \, x \, | \, = \, \begin{cases} \;\, x & \mbox{om } x \geq 0 \\ | |
− | + | ||
− | ::<math> | \, x \, | \, = \, \begin{cases} \;\, x & \mbox{om } x \geq 0 \\ | + | |
-x & \mbox{om } x < 0 \\ | -x & \mbox{om } x < 0 \\ | ||
\end{cases} | \end{cases} | ||
</math> | </math> | ||
− | + | Grafen till <b><span style="color:#931136">funktionen <math> \; y = | \, x \, | \; </math></span></b> ser ut så här: | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | Grafen till < | + | |
− | + | ||
− | + | ||
</td> | </td> | ||
<td><math> \qquad </math></td> | <td><math> \qquad </math></td> | ||
Rad 208: | Rad 223: | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
+ | Absolutbeloppet är en funktion som är definierad och kontinuerlig för alla <math> x \, </math>. | ||
+ | </div> | ||
+ | </small> | ||
+ | </div> | ||
− | + | ||
− | + | <div class="ovnC"> | |
+ | <small> | ||
<b>OBS!</b> I följande exempel ska absolutbelopp bestämmas genom att använda den allmänna definitionen, inte intuitivt. | <b>OBS!</b> I följande exempel ska absolutbelopp bestämmas genom att använda den allmänna definitionen, inte intuitivt. | ||
− | <!-- I förra avsnittets [[1.5_Övningar_till_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#.C3.96vning_8|< | + | <!-- I förra avsnittets [[1.5_Övningar_till_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#.C3.96vning_8|<b><span style="color:blue">övn 8</span></b>]] hade vi redan stiftat bekantskap med den utan att nämna dess namn. --> |
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | < | + | <b><span style="color:#931136">Exempel 1:</span></b> |
::Vad är <math> | \, 7 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ::Vad är <math> | \, 7 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ||
− | ::Eftersom <math> x = 7 \geq 0 </math> väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | + | ::Eftersom <math> x = 7 \geq 0 </math> väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, 7 \, | = 7\, </math>. |
::<b>Svar:</b> <math> \; | \, 7 \, | = 7 </math>. | ::<b>Svar:</b> <math> \; | \, 7 \, | = 7 </math>. | ||
Rad 226: | Rad 246: | ||
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | < | + | <b><span style="color:#931136">Exempel 2:</span></b> |
::Vad är <math> | \, - 5 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ::Vad är <math> | \, - 5 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ||
− | ::Eftersom <math> x = -5 < 0\, </math> väljs det andra alternativet (andra raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, | + | ::Eftersom <math> x = -5 < 0\, </math> väljs det andra alternativet (andra raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, - 5 \, | \, = \, -(-5) \, = \, 5 </math>. |
::<b>Svar:</b> <math> \; | \, - 5 \, | = 5 </math>. | ::<b>Svar:</b> <math> \; | \, - 5 \, | = 5 </math>. | ||
Rad 237: | Rad 257: | ||
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | < | + | <b><span style="color:#931136">Exempel 3:</span></b> |
::Vad är <math> | \, 0 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ::Vad är <math> | \, 0 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ||
− | ::Eftersom <math> x = 0 \geq 0 </math> väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | + | ::Eftersom <math> x = 0 \geq 0 </math> väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, 0 \, | = 0\, </math>. |
::<b>Svar:</b> <math> \; | \, 0 \, | = 0 </math>. | ::<b>Svar:</b> <math> \; | \, 0 \, | = 0 </math>. | ||
Rad 248: | Rad 268: | ||
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
− | < | + | <b><span style="color:#931136">Exempel 4:</span></b> |
::Vad är <math> | \, a + 2 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ::Vad är <math> | \, a + 2 \, | </math> enligt definitionen ovan? | ||
Rad 256: | Rad 276: | ||
::<u><b>Fall 1</b></u> <math> \quad a + 2 \geq 0 \quad \; </math> eller <math> \;\quad a \geq -2 </math> | ::<u><b>Fall 1</b></u> <math> \quad a + 2 \geq 0 \quad \; </math> eller <math> \;\quad a \geq -2 </math> | ||
− | ::Eftersom <math> x = a + 2 \geq 0 </math> väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | + | ::Eftersom <math> x = a + 2 \geq 0 </math> väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, a + 2 \, | = a + 2\, </math>. |
::<u><b>Fall 2</b></u> <math> \quad a + 2 < 0 \quad \; </math> eller <math> \;\quad a < -2 </math> | ::<u><b>Fall 2</b></u> <math> \quad a + 2 < 0 \quad \; </math> eller <math> \;\quad a < -2 </math> | ||
− | ::Eftersom <math> \; x = a + 2 < 0\, </math> väljs det andra alternativet (andra raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | + | ::Eftersom <math> \; x = a + 2 < 0\, </math> väljs det andra alternativet (andra raden) i definitionen efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, a + 2 \, | \, = \, -(a + 2) \, = \, -a - 2\, </math>. |
::<b>Svar:</b> <math> \; | \, a + 2 \, | \, = \, \begin{cases} \;\, a + 2 & \mbox{om } a \geq -2 \\ | ::<b>Svar:</b> <math> \; | \, a + 2 \, | \, = \, \begin{cases} \;\, a + 2 & \mbox{om } a \geq -2 \\ | ||
Rad 269: | Rad 289: | ||
</small> | </small> | ||
− | </div> <!-- " | + | </div> <!-- "ovnC" --> |
Rad 279: | Rad 299: | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <small> | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | Lös ekvationen <math> \; \, | \, x + 1 \, | \, = \, 3 | + | Lös ekvationen <math> \; \, | \, x + 1 \, | \, = \, 3 </math> |
</div> | </div> | ||
− | + | Eftersom vi inte känner till <math> \, x \, </math> måste vi skilja mellan två fall, när vi tillämpar absolutbeloppets definition: | |
− | + | <u><b>Fall 1</b></u> <math> \quad x + 1 \geq 0 \quad \; </math> eller <math> \;\quad x \geq -1 </math> | |
− | + | Enligt absolutbeloppets definition väljs det första alternativet efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, x + 1 \, | </math> blir <math> x + 1\, </math>. | |
− | + | Dvs i det här fallet kan vi ta bort absolutbeloppstecknen utan åtgärd. Ekvationen blir: | |
− | + | ::<math>\begin{align} x + 1 & = 3 \\ | |
x & = 3 - 1 \\ | x & = 3 - 1 \\ | ||
x_1 & = 2 | x_1 & = 2 | ||
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
− | + | Vi kollar om lösningen inte står i motsats till förutsättningen vi gjorde i <b>Fall 1</b>, nämligen <math> \, x \geq -1 </math>. | |
+ | |||
+ | Men faktiskt är <math> 2 \geq -1 </math>. Därmed kan vi godta denna lösning. | ||
+ | |||
+ | Annars hade den varit en s.k. falsk rot, dvs en beräknad "rot" som inte uppfyller ekvationen, se [[1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter|<b><span style="color:blue">Falska rötter</span></b>]]. | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:red">I ekvationer med absolutbelopp är sådana kontroller kring falska rötter obligatoriska.</span></b> | ||
− | + | <u><b>Fall 2</b></u> <math> \quad x + 1 < 0 \quad \; </math> eller <math> \;\quad x < -1 </math> | |
− | + | Enligt absolutbeloppets definition väljs det andra alternativet efter klammern <math> \begin{cases} \end{cases} </math>, dvs <math> | \, x + 1 \, | </math> blir <math> -(x + 1) = -x - 1\, </math>. | |
− | + | Dvs i det här fallet måste vi ersätta <math> x + 1\, </math> med <math> -x - 1\, </math>, när vi tar bort absolutbeloppstecknen. Ekvationen blir: | |
− | + | ::<math>\begin{align} -x - 1 & = 3 \\ | |
-3 - 1 & = x \\ | -3 - 1 & = x \\ | ||
-4 & = x \\ | -4 & = x \\ | ||
Rad 311: | Rad 339: | ||
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
− | + | Även här måste vi kolla om lösningen är förenlig med förutsättningen vi gjorde i <b>Fall 2</b>, nämligen <math> \, x < -1\, </math>. | |
− | + | Men faktiskt är <math> -4 < -1\, </math>. Därmed kan vi godta även denna lösning. Ekvationen har två lösningar. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | <b>Svar:</b> <div class="ovnE"><math> x_1 = 2 \quad {\rm och} \quad x_2 = -4 </math></div> | ||
+ | </small> | ||
+ | </div> <!-- "ovnC" --> | ||
− | + | <b>Ekvationens och lösningarnas grafiska tolkning:</b> | |
− | + | Vi ritar i samma koordinatsystem graferna till de två funktioner som står i ekvationens resp. led: | |
− | + | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 333: | Rad 360: | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | + | Likheten mellan leden<span style="color:black">:</span> <math> \, | \, x + 1 \, | \, = \, 3 \, </math> innebär att ekvationens lösningar är skärningspunkternas <math> \, x</math>-koordinater. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | Graferna visar att det finns två lösningar: två skärningspunkter. | ||
+ | Skärningspunkternas <math> \, x</math>-koordinater <math> \, x_1 = 2\, </math> och <math> \, x_2 = -4\, </math> bekräftar de lösningar vi fått för ekvationen. | ||
Rad 545: | Rad 384: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 11 februari 2025 kl. 13.48
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
Fördjupning | Lösningar Diagnos 1 | Lösningar Diagnos 2 |
Några exempel på absolutbelopp
Exempel 1 Åldersskillnad
En dejtingsajt på nätet har bestämt sig för att åldersskillnaden mellan två partner ska vara \( \, < \, 6 \, \) år.
I sina webbformulär använder de följande formel som ger utskrifterna till höger
efter att några kunder skickat in sina uppgifter:
\( \mbox{Age}_\mbox{male} - \mbox{Age }_\mbox{female}\, \) |
\( \qquad\qquad \) | \( 25 \quad - \quad 20 \quad = \quad 5 \)
\( 26 \quad - \quad 22 \quad = \quad 4 \) \( 23 \quad - \quad 30 \quad = \quad {\color{Red} {\boxed{-7}}} \) |
\( \quad \) | \( < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} \)
\( < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} \) \( < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm {\color{Red} {\bf{ok}}}} \) |
Lovisa som sommarjobbar på dejtingsajten konstaterar att den sista utskriften ger fel resultat: Åldersskillnaden är \( \, > \, 6 \, \) år.
Felet beror på att negativ åldersskillnad inte är meningsfull. Åldersskillnad måste alltid vara positiv.
Lovisa som lärt sig absolutbelopp på Matte 3-kursen föreslår att man ändrar formeln. Efter ändringen blir det så här:
\( { \color{Red} |} \, \mbox{Age}_\mbox{male} - \mbox{Age }_\mbox{female} \, { \color{Red} |} \) |
\( \qquad\quad \) | \( { \color{Red} |} \, 25 \quad - \quad 20 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 5 \)
\( { \color{Red} |} \, 26 \quad - \quad 22 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 4 \) \( { \color{Red} |} \, 23 \quad - \quad 30 \, { \color{Red} |} \quad = \quad {\color{Red} {\boxed{7}}} \) |
\( \quad \) | \( < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} \)
\( < \; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm ok} \) \( {\color{Red} {\bf{>}}} \,\; 6 \quad \Rightarrow \quad {\rm {\color{Red} {\bf{inte\;ok}}}} \) |
Nu stämmer det, vilket beror på att Lovisa infogade de två raka strecken \( \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; \) i formeln, vilket korrigerade den sista utskriften:
- \[ { \color{Red} |} \, 23 \quad - \quad 30 \, { \color{Red} |} \quad = \quad { \color{Red} |} \, - 7 \, { \color{Red} |} \quad = \quad 7 \]
\( \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; \) tar bort minustecknet från \( -7\, \) och ger \( 7\, \). Därför: \( { \color{Red} |} \, - 7 \, { \color{Red} |} = 7 \).
De två raka strecken \( \; {\color{Red} |} \, \quad \, {\color{Red} |} \; \) som skrivs kring ett tal eller ett uttryck, kallas för absolutbelopp och betyder:
- Att göra om ett negativt tal till ett positivt tal och låta ett positivt tal vara oförändrat.
Kortare: Ett tals absolutbelopp är talets positiva värde, t.ex.:
|
\( \qquad\quad \) |
|
\( \qquad\quad \) |
|
\( \qquad\quad \) |
|
Absolutbelopp lämpar sig för att modellera storheter som till sin natur är positiva som t.ex. åldersskillnad.
Andra exempel är avstånd, längd, area, volym, massa (vikt), tid, lufttryck, vindstyrka, pengar, antal objekt, \( \, \ldots \; \).
Vi tittar närmare på avstånd:
Exempel 2 Avstånd mellan två tal
Vad är avståndet mellan \( \, 2 \, \) och \( \, 5 \, \)? Svar: \( \quad 5 \, - \, 2 \, = \, 3 \)
Vad är då avståndet mellan \( -2 \, \) och \( -5 \, \)? Gör man samma sak blir svaret: \( \quad -5 \, - \, (-2) \, = \, -5 \, + \, 2 \, = \, -3 \)
Men vi vet att avståndet mellan \( -2 \, \) och \( -5 \, \) är \( 3 \, \) och inte \( -3 \, \). Ett avstånd kan inte vara negativt. Avstånd är alltid positivt.
Korrekt svar:
- \[ {\color{Red} |} \, -5 - (-2) \, { \color{Red} |} \; = \; { \color{Red} |} -5 + 2 \, { \color{Red} |} \, = \, { \color{Red} |} -3 \, { \color{Red} |} \; = \; 3 \]
Fortfarande dras talen av från varandra, men absolutbelopp kring subtraktionen gör att resultatet blir positivt.
Kastar vi om talens ordning blir det samma resultat:
- \[ { \color{Red} |} \, -2 - (-5) \, { \color{Red} |} \; = \; { \color{Red} |} -2 + 5 \, { \color{Red} |} \, = \, { \color{Red} |} \, 3 \, { \color{Red} |} \; = \; 3 \]
Generellt gäller:
Absolutbeloppet \( \; | \, a - b \, | \; \) är avståndet mellan talen \( \, a \, \) och \( \, b \, \).
Det är irrelevant i vilken ordning talen skrivs. Det gäller: \( \quad | \, a - b \, | \, = \, | \, -(b - a) \, | \, = \, | \, b - a \, | \)
Ett specialfall av avståndet mellan två tal är, när det ena talet är \( \, 0 \, \):
Exempel 3 Avstånd från \( \, 0 \, \)
Om vi i den nya definitionen för avstånd \( \, | \, a - b \, | \, \) sätter in \( a = 0 \, \) och \( b = -5 \, \) för att beräkna avståndet mellan \( 0 \, \) och \( -5 \, \) får vi:
- \[ | \, 0 - (-5) \, | \, = \, | \, 0 + 5 \, | \, = \, | \, 5 \, | \, = \, 5 \]
Och tar vi \( \, | \, b - a \, | \, \) blir det samma resultat:
- \[ | -5 - 0 \, | \, = \, | -5 \, | \, = \, 5 \]
\( 5 \, \) är alltså talet \( \, -5\):s avstånd från \( 0 \, \).
Detta ger oss en ny tolkning av absolutbeloppet som gäller för alla tal, även för komplexa (se exemplet \( | \, i \, | = 1 \) ovan och motivera!):
Absolutbeloppet \( \; | \, a \, | \; \) är talet \( a\):s avstånd från 0.
Alla hittills nämnda tolkningar av absolutbeloppet är utmärkta att använda i många sammanhang och ger oss en bra intuitiv uppfattning av begreppet.
Men de är inga strikt matematiska definitioner och lämpar sig inte t.ex. för att lösa ekvationer eller olikheter som involverar absolutbelopp. Därför:
Allmän definition, funktion och graf
Absolutbeloppet är en funktion som är definierad och kontinuerlig för alla \( x \, \).
OBS! I följande exempel ska absolutbelopp bestämmas genom att använda den allmänna definitionen, inte intuitivt.
Exempel 1:
- Vad är \( | \, 7 \, | \) enligt definitionen ovan?
- Eftersom \( x = 7 \geq 0 \) väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, 7 \, | = 7\, \).
- Svar: \( \; | \, 7 \, | = 7 \).
Exempel 2:
- Vad är \( | \, - 5 \, | \) enligt definitionen ovan?
- Eftersom \( x = -5 < 0\, \) väljs det andra alternativet (andra raden) i definitionen efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, - 5 \, | \, = \, -(-5) \, = \, 5 \).
- Svar: \( \; | \, - 5 \, | = 5 \).
Exempel 3:
- Vad är \( | \, 0 \, | \) enligt definitionen ovan?
- Eftersom \( x = 0 \geq 0 \) väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, 0 \, | = 0\, \).
- Svar: \( \; | \, 0 \, | = 0 \).
Exempel 4:
- Vad är \( | \, a + 2 \, | \) enligt definitionen ovan?
- Eftersom vi inte känner till \( \, a\):s värde och därför inte vet om \( \, a + 2 \) blir positivt eller negativt, måste vi skilja mellan två fall:
- Fall 1 \( \quad a + 2 \geq 0 \quad \; \) eller \( \;\quad a \geq -2 \)
- Eftersom \( x = a + 2 \geq 0 \) väljs det första alternativet (första raden) i definitionen efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, a + 2 \, | = a + 2\, \).
- Fall 2 \( \quad a + 2 < 0 \quad \; \) eller \( \;\quad a < -2 \)
- Eftersom \( \; x = a + 2 < 0\, \) väljs det andra alternativet (andra raden) i definitionen efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, a + 2 \, | \, = \, -(a + 2) \, = \, -a - 2\, \).
- Svar: \( \; | \, a + 2 \, | \, = \, \begin{cases} \;\, a + 2 & \mbox{om } a \geq -2 \\ -a-2 & \mbox{om } a < -2 \\ \end{cases} \)
Exempel 4 visar: Vill man bli av med absolutbeloppstecknen i ett uttryck som involverar obekanta variabler, måste man alltid skilja mellan två olika fall enligt absolubeloppets allmänna definition. Detta kommer vi att göra nu hela tiden när vi löser ekvationer och olikheter som involverar absolutbelopp.
Ekvationer med absolutbelopp
Lös ekvationen \( \; \, | \, x + 1 \, | \, = \, 3 \)
Eftersom vi inte känner till \( \, x \, \) måste vi skilja mellan två fall, när vi tillämpar absolutbeloppets definition:
Fall 1 \( \quad x + 1 \geq 0 \quad \; \) eller \( \;\quad x \geq -1 \)
Enligt absolutbeloppets definition väljs det första alternativet efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, x + 1 \, | \) blir \( x + 1\, \).
Dvs i det här fallet kan vi ta bort absolutbeloppstecknen utan åtgärd. Ekvationen blir:
- \[\begin{align} x + 1 & = 3 \\ x & = 3 - 1 \\ x_1 & = 2 \end{align}\]
Vi kollar om lösningen inte står i motsats till förutsättningen vi gjorde i Fall 1, nämligen \( \, x \geq -1 \).
Men faktiskt är \( 2 \geq -1 \). Därmed kan vi godta denna lösning.
Annars hade den varit en s.k. falsk rot, dvs en beräknad "rot" som inte uppfyller ekvationen, se Falska rötter.
I ekvationer med absolutbelopp är sådana kontroller kring falska rötter obligatoriska.
Fall 2 \( \quad x + 1 < 0 \quad \; \) eller \( \;\quad x < -1 \)
Enligt absolutbeloppets definition väljs det andra alternativet efter klammern \( \begin{cases} \end{cases} \), dvs \( | \, x + 1 \, | \) blir \( -(x + 1) = -x - 1\, \).
Dvs i det här fallet måste vi ersätta \( x + 1\, \) med \( -x - 1\, \), när vi tar bort absolutbeloppstecknen. Ekvationen blir:
- \[\begin{align} -x - 1 & = 3 \\ -3 - 1 & = x \\ -4 & = x \\ x_2 & = -4 \end{align}\]
Även här måste vi kolla om lösningen är förenlig med förutsättningen vi gjorde i Fall 2, nämligen \( \, x < -1\, \).
Men faktiskt är \( -4 < -1\, \). Därmed kan vi godta även denna lösning. Ekvationen har två lösningar.
Svar:
Ekvationens och lösningarnas grafiska tolkning:
Vi ritar i samma koordinatsystem graferna till de två funktioner som står i ekvationens resp. led:
\( \qquad\qquad \begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ \\ y_2 & = 3 \end{align}\) | \( \qquad\qquad \) | ![]() |
Likheten mellan leden: \( \, | \, x + 1 \, | \, = \, 3 \, \) innebär att ekvationens lösningar är skärningspunkternas \( \, x\)-koordinater.
Graferna visar att det finns två lösningar: två skärningspunkter.
Skärningspunkternas \( \, x\)-koordinater \( \, x_1 = 2\, \) och \( \, x_2 = -4\, \) bekräftar de lösningar vi fått för ekvationen.
Internetlänkar
http://www.youtube.com/watch?v=cmAoY6RaKGU
http://www.youtube.com/watch?v=Ox55mE8N0qY
http://people.su.se/~matamm/undervisning/pdf/Introduktionskurs/Dag%203.pdf
http://ingforum.haninge.kth.se/armin/ALLA_KURSER/SF1625/ABSOLUTBELOPP.pdf
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.