Skillnad mellan versioner av "3.5 Övningar till Extremvärdesproblem"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 116: | Rad 116: | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td>En fårherde vill samla sina får | + | <td>En fårherde vill samla sina får vid en mur i ett rektangulärt stängsel. |
− | + | Hon/han avgränsar stängslet med ett rep och pinnar i marken enligt | |
− | + | figuren. Repet är <math> \, 9 \; {\rm m} \, </math> långt (rött). | |
− | Hur ska fårherden välja | + | Beteckna rektangelns kortare sida med <math> \, x </math>. Hur ska fårherden välja |
− | sina får? | + | stängslets mått för att få den störst möjliga arean <math> \, A \, </math> för sina får? |
− | a) | + | |
+ | a) Skriv <math> \, A \, </math> som en funktion av <math> \, x </math>, problemets målfunktion <math> \, A(x) \, </math>. | ||
b) Ange målfunktionens definitionsmängd. | b) Ange målfunktionens definitionsmängd. | ||
− | c) Bestäm <math> \, x \, </math> så att | + | c) Bestäm <math> \, x \, </math> så att stängslets area blir maximal. |
− | d) Beräkna | + | d) Beräkna stängslets maximala area. |
e) Har problemet ett bivillkor? Om ja, ange det. | e) Har problemet ett bivillkor? Om ja, ange det. | ||
− | f) Kan du intuitivt komma på andra geometriska figurer än | + | <!-- f) Kan du intuitivt komma på andra geometriska figurer än rektan- |
− | + | ||
− | + | ||
+ | geln som skulle kunna maximera stängslets area bättre? | ||
+ | --> | ||
</td> | </td> | ||
<td> [[Image: Ovn 355_80.jpg]] | <td> [[Image: Ovn 355_80.jpg]] | ||
Rad 147: | Rad 148: | ||
</table> | </table> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e|Svar 5f|3.5 Svar 5f}}</div> | + | <!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e|Svar 5f|3.5 Svar 5f}}</div> --> |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.5 Svar 5a|Lösning 5a|3.5 Lösning 5a|Svar 5b|3.5 Svar 5b|Svar 5c|3.5 Svar 5c|Lösning 5c|3.5 Lösning 5c|Svar 5d|3.5 Svar 5d|Lösning 5d|3.5 Lösning 5d|Svar 5e|3.5 Svar 5e|Lösning 5e|3.5 Lösning 5e}}</div> | ||
Nuvarande version från 24 januari 2019 kl. 10.52
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv. | Lösningar till diagnosprov kap 3 |
E-övningar: 1-5
Övning 1
I figuren till höger rör sig punkten \( \, P \, \) på den räta linje vars ekvation är:
Vilken position av \( \, P \, (x, \, y) \, \) ger maximal area till den skuggade rektangeln? a) Vad är problemets bivillkor? b) Ställ upp problemets målfunktion som en funktion av endast en variabel. c) Bestäm koordinaterna till \( \, P \, \) så att rektangelns area blir maximal. d) Beräkna rektangelns maximala area. |
![]() |
Övning 2
Övning 3
Övning 4
Övning 5
C-övningar: 6-7
Övning 6
Du ska bygga en öppen låda av en kvadratisk kartong på \( \, 10 \times 10 \; {\rm dm} \, \).
Det gör du genom att skära ut små kvadrater av längden \( \, x \, \) från karton- gens fyra hörn enligt figuren. Hur ska du välja \( \, x \, \) för att få den största möjliga volymen \( \, V \, \) för din öppna låda? a) Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se Lösning 5 e). b) Ställ upp problemets målfunktion \( \, V(x) \, \). c) Ange målfunktionens definitionsmängd. d) Bestäm \( \, x \, \) så att lådans volym \( \, V(x) \, \) blir maximal. e) Beräkna lådans maximala volym. f) Vilka mått har lådan med maximal volym? Ange dina svar med två decimaler. |
![]() |
Övning 7
SJ har \( \, 20\,000 \, \) passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på \( \, 200 \, \) kr.
En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med \( \, 1 \, \) kr skulle medföra
en förlust av \( \, 80 \, \) passagerare per månad.
Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad?
a) Ange problemets bivillkor om
\( \qquad\;\; x \, = \, \) Den planerade prishöjningen i kr.
\( \qquad\;\; y \, = \, \) Antalet passagerare per månad efter prishöjningen \( \, x \, \).
b) Ställ upp problemets målfunktion \( \, I(x) \, \) för SJ:s intäkt per månad.
c) Bestäm \( \, x \, \) så att intäkten \( \, I(x) \, \) blir så stor som möjligt.
d) Beräkna den maximala intäkten efter en biljettprishöjning på \( \, x \, \) kr.
e) För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset?
A-övningar: 8-9
Övning 8
Övning 9
För att producera en cylinderformad konservburk har man en viss mängd \( \, A \, \)
plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea \( \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, \). I genomgången, Exempel 3 Konservburk, löstes denna uppgift för \( \, A = 500 \). Här ska du lösa den generellt för en given konstant \( \, A \, \). Vilka mått på konserven maximerar volymen? a) Formulera problemets bivillkor. b) Ställ upp problemets målfunktion. c) Bestäm cylinderns radie så att burkens volym blir maximal. d) Bestäm cylinderns höjd när burkens volym maximeras och visa:
|
![]()
|
- \[ 2 \; r \; = \; h \]
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.