Skillnad mellan versioner av "Övningar till Grafritning & ekvationslösning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(13 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 5: | Rad 5: | ||
{{Not selected tab|[[Grafritning och ekvationslösning med räknare|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[Grafritning och ekvationslösning med räknare|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[Övningar till Grafritning & ekvationslösning|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[Övningar till Grafritning & ekvationslösning|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[1.1 Polynom|1 | + | {{Not selected tab|[[1.1 Polynom|1.1 Polynom >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
Rad 12: | Rad 12: | ||
== <b>Övning 1</b> == | == <b>Övning 1</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <b>a)</b> Läs exemplet [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Exempel|<b><span style="color:blue">Simhopp från 10-meterstorn</span></b>]]. | + | <b>a)</b> Läs exemplet [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Exempel|<b><span style="color:blue">Simhopp från 10-meterstorn</span></b>]]. |
:Vilken maximal höjd når Marie? | :Vilken maximal höjd når Marie? | ||
− | <b>b)</b> Läs lösningen till exemplet ovan, [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#L.C3.B6sning|<b><span style="color:blue">Grafritning med miniräknare | + | <b>b)</b> Läs lösningen till exemplet ovan, [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#L.C3.B6sning|<b><span style="color:blue">Grafritning med miniräknare</span></b>]]. |
− | :Värdena | + | :Värdena <math> \, min \, </math>, <math> \, max \, </math> och <math> \, scl \, </math> som angavs där för räknarens display (WINDOW) |
− | :genom att prova sig fram flera gånger | + | :kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger. |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a | + | :Försök att matematiskt motivera valet av min-/max-värdena samt skalan. |
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b}}</div> | ||
== <b>Övning 2</b> == | == <b>Övning 2</b> == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | ||
Rad 75: | Rad 42: | ||
− | == <b>Övning | + | == <b>Övning 3</b> == |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | Betrakta raketens bana i övning | + | Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter: |
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln | a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln | ||
Rad 88: | Rad 55: | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Rad 191: | Rad 62: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 22 januari 2019 kl. 17.36
<< Repetitioner | Genomgång | Övningar | 1.1 Polynom >> |
Övning 1
a) Läs exemplet Simhopp från 10-meterstorn.
- Vilken maximal höjd når Marie?
b) Läs lösningen till exemplet ovan, Grafritning med miniräknare.
- Värdena \( \, min \, \), \( \, max \, \) och \( \, scl \, \) som angavs där för räknarens display (WINDOW)
- kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger.
- Försök att matematiskt motivera valet av min-/max-värdena samt skalan.
Övning 2
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
- \[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 3
Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln
- för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.