Skillnad mellan versioner av "Övningar till Grafritning & ekvationslösning"
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| (En mellanliggande version av samma användare visas inte) | |||
| Rad 5: | Rad 5: | ||
{{Not selected tab|[[Grafritning och ekvationslösning med räknare|Genomgång]]}}  | {{Not selected tab|[[Grafritning och ekvationslösning med räknare|Genomgång]]}}  | ||
{{Selected tab|[[Övningar till Grafritning & ekvationslösning|Övningar]]}}  | {{Selected tab|[[Övningar till Grafritning & ekvationslösning|Övningar]]}}  | ||
| − | {{Not selected tab|[[1.1 Polynom|1  | + | {{Not selected tab|[[1.1 Polynom|1.1 Polynom  >> ]]}}  | 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | | style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | ||
|}  | |}  | ||
| Rad 62: | Rad 62: | ||
| − | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-  | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.  | 
Nuvarande version från 22 januari 2019 kl. 16.36
| << Repetitioner | Genomgång | Övningar | 1.1 Polynom >> | 
Övning 1
a) Läs exemplet Simhopp från 10-meterstorn.
- Vilken maximal höjd når Marie?
 
b) Läs lösningen till exemplet ovan, Grafritning med miniräknare.
- Värdena \( \, min \, \), \( \, max \, \) och \( \, scl \, \) som angavs där för räknarens display (WINDOW)
 
- kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger.
 
- Försök att matematiskt motivera valet av min-/max-värdena samt skalan.
 
Övning 2
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
- \[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 3
Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln
- för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
 
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
  Hämtar...