Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6"
Från Mathonline
		
		
		
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| (10 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 1: | Rad 1: | ||
| − | + | ::::<math>\begin{align} x^4 - 29\;x^2        & = -100    \\  | |
| − | + |                         x^4 - 29\;x^2 + 100  & = 0       \\  | |
       \end{align}</math>  |        \end{align}</math>  | ||
| − | Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:  | + | Vi inför en ny variabel z som vi definierar som<span style="color:black">:</span>  | 
| − | + | ::::::<math> \displaystyle z = x^2 </math>    | |
| − | + | Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter <math> x^2 </math> med <math> z </math> får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln<span style="color:black">:</span>  | |
| − | + | ::::<math>\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0                             \\  | |
| − |                                    z_{1,2} & =   | + |                                    z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100}  \\  | 
| − |                                    z_{1,2} & =   | + |                                    z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100}  \\  | 
| − |                                    z_1     & =   | + |                                   z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25}        \\  | 
| − |                                    z_2     & =   | + |                                   z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5                 \\  | 
| + |                                    z_1     & = 25                            \\  | ||
| + |                                    z_2     & = 4                             \\  | ||
      \end{align}</math>  |       \end{align}</math>  | ||
| − | + | Först sätter vi in lösningen <math> z_1 = 25 </math> i substitutionen <math> z = x^2 </math><span style="color:black">:</span>  | |
| − | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 =   | + | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 25 </math>    | 
| − | + | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 25 </math> ger lösningarna<span style="color:black">:</span>  | |
| − | :::::::<math> x_{1,2} = \pm   | + | :::::::<math> x_{1,2} = \pm 5 </math>  | 
| − | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 =   | + | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = 4 </math>. Insatt i substitutionen <math> z = x^2 </math> ger den<span style="color:black">:</span>  | 
| − | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 =   | + | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 4 </math>    | 
| − | + | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 4 </math> ger lösningarna<span style="color:black">:</span>  | |
| − | + | :::::::<math> x_{3,4} = \pm 2 </math>  | |
| − | :  | + | Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation  | 
| − | + | :::::<math>  x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>  | |
| − | :::::<math>\begin{align} x_1 & =   | + | har de fyra lösningarna<span style="color:black">:</span>   | 
| − |                           x_2 & = -   | + | |
| + | :::::<math>\begin{align} x_1 & = 5    \\  | ||
| + |                           x_2 & = - 5  \\  | ||
| + |                          x_3 & = 2    \\  | ||
| + |                          x_4 & = - 2  \\  | ||
      \end{align}</math>  |       \end{align}</math>  | ||
En prövning bekräftar detta resultat.  | En prövning bekräftar detta resultat.  | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
Nuvarande version från 22 augusti 2018 kl. 23.24
- \[\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ \end{align}\]
 
Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:
- \[ \displaystyle z = x^2 \]
 
Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter \( x^2 \) med \( z \) får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln:
- \[\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ z_1 & = 25 \\ z_2 & = 4 \\ \end{align}\]
 
Först sätter vi in lösningen \( z_1 = 25 \) i substitutionen \( z = x^2 \):
- \[ \displaystyle z = x^2 = 25 \]
 
Roten ur båda leden av \( x^2 = 25 \) ger lösningarna:
- \[ x_{1,2} = \pm 5 \]
 
Sedan görs samma sak med lösningen \( z_2 = 4 \). Insatt i substitutionen \( z = x^2 \) ger den:
- \[ \displaystyle z = x^2 = 4 \]
 
Roten ur båda leden av \( x^2 = 4 \) ger lösningarna:
- \[ x_{3,4} = \pm 2 \]
 
Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation
- \[ x^4 - 29\;x^2 = -100 \]
 
har de fyra lösningarna:
- \[\begin{align} x_1 & = 5 \\ x_2 & = - 5 \\ x_3 & = 2 \\ x_4 & = - 2 \\ \end{align}\]
 
En prövning bekräftar detta resultat.