Skillnad mellan versioner av "1.2 Lösning 11b"
Från Mathonline
		
		
		
Taifun  (Diskussion | bidrag) m (Created page with "För att beräkna uttryckets maximala värde sätter vi in <math> 1 </math> för <math> x </math> i uttrycket så att det blir:  <math> { 87+13 \over (1+9)/5 } = { 100 \over 10/5...")  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| (15 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 1: | Rad 1: | ||
| − | + | <math> x=2 \, </math> och <math> x=8 \, </math> är lösningar till 2:a gradsekvationen:  | |
| − | <math>   | + | ::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>  | 
| + | |||
| + | <b>Prövning för <math> \, x=2 </math>:</b>  | ||
| + | |||
| + | VL<span style="color:black">:</span> <math> \; 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 </math>  | ||
| + | |||
| + | HL<span style="color:black">:</span> <math> \; 0\, </math>  | ||
| + | |||
| + | VL <math> = </math> HL <math> \quad \Rightarrow\, \quad x=2 </math> är en lösning.  | ||
| + | |||
| + | <b>Prövning för <math> \, x=8 </math>:</b>  | ||
| + | |||
| + | VL<span style="color:black">:</span> <math> \; 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 </math>  | ||
| + | |||
| + | HL<span style="color:black">:</span> <math> \; 0\, </math>  | ||
| + | |||
| + | VL <math> = </math> HL <math> \quad \Rightarrow\, \quad x=8 </math> är en lösning.  | ||
Nuvarande version från 30 april 2016 kl. 22.03
\( x=2 \, \) och \( x=8 \, \) är lösningar till 2:a gradsekvationen:
- \[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]
 
Prövning för \( \, x=2 \):
VL: \( \; 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 \)
HL: \( \; 0\, \)
VL \( = \) HL \( \quad \Rightarrow\, \quad x=2 \) är en lösning.
Prövning för \( \, x=8 \):
VL: \( \; 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 \)
HL: \( \; 0\, \)
VL \( = \) HL \( \quad \Rightarrow\, \quad x=8 \) är en lösning.