Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6a"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 3: | Rad 3: | ||
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math> | <math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math> | ||
− | kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första | + | kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0: |
Xmin = 0 | Xmin = 0 |
Versionen från 15 december 2010 kl. 22.17
Tittar man på raketens bana\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0:
Xmin = 0
Ymin = 0
Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek då raketen återvänder till marken på höjden 200 m (enligt 5 a)) relevant. Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför:
Xmax = 20
Ymax = 420
Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln:
Xscl = 2
Yscl = 50
Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.