Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m (Övning 3)
Rad 60: Rad 60:
 
b) <math> y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math>
 
b) <math> y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math>
  
För att i i räknaren, knappen <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> med ENTER.
+
För att i i räknaren, knappen <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> och tryck ENTER.  
  
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c}}

Versionen från 24 juli 2014 kl. 10.40

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)

Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \) för

a) \( x = 1\, \)

b) \( x = - 1\, \)

c) \( x = 2\, \)

d) \( x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).

Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.