Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 1) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 14: | Rad 14: | ||
− | <Big><b>Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> {\color{White} x} \ | + | <Big><b>Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, </math></b></Big> |
Rad 43: | Rad 43: | ||
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
− | a) <math> y = {x \over 2} </math> | + | a) <math> {\color{White} x} y = {x \over 2} </math> |
− | b) <math> y = 0,2\,x^5 + x </math> | + | b) <math> {\color{White} x} y = 0,2\,x^5 + x </math> |
− | c) <math> y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math> | + | c) <math> {\color{White} x} y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math> |
− | d) <math> y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math> | + | d) <math> {\color{White} x} y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math> |
− | e) <math> y = 15 - {x + 3 \over 2} </math> | + | e) <math> {\color{White} x} y = 15 - {x + 3 \over 2} </math> |
− | f) <math> y = (3\,x - 5)^2 </math> | + | f) <math> {\color{White} x} y = (3\,x - 5)^2 </math> |
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}} | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}} | ||
− | Alternativt: | + | <!-- Alternativt: |
− | :<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.4 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.4 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.4 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small> | + | :<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.4 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.4 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.4 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small> --> |
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
Rad 68: | Rad 68: | ||
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna: | Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
− | a) <math> y = {2 \over x} </math> | + | a) <math> {\color{White} x} y = {2 \over x} </math> |
− | b) <math> y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math> | + | b) <math> {\color{White} x} y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math> |
− | c) <math> y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math> | + | c) <math> {\color{White} x} y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math> |
− | d) <math> y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math> | + | d) <math> {\color{White} x} y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math> |
− | e) <math> y = {1 \over x^2} </math> | + | e) <math> {\color{White} x} y = {1 \over x^2} </math> |
− | f) <math> y = {1 \over \sqrt{x}} </math> | + | f) <math> {\color{White} x} y = {1 \over \sqrt{x}} </math> |
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}} | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}} | ||
− | Alternativt: | + | <!-- Alternativt: |
− | :<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small> | + | :<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small> --> |
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
Rad 93: | Rad 93: | ||
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
− | a) <math> y = {x^2 + 3 \over x} </math> | + | a) <math> {\color{White} x} y = {x^2 + 3 \over x} </math> |
− | b) <math> y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math> | + | b) <math> {\color{White} x} y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math> |
− | c) <math> y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math> | + | c) <math> {\color{White} x} y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math> |
− | d) Beräkna <math> f\,'(4)\, </math> om <math> f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} </math> med 3 decimaler. | + | d) Beräkna <math> {\color{White} x} f\,'(4)\, </math> om <math> f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} </math> med 3 decimaler. |
− | e) Beräkna <math> f\,'(1)\, </math> om <math> f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>. | + | e) Beräkna <math> {\color{White} x} f\,'(1)\, </math> om <math> f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>. |
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}} | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}} | ||
− | Alternativt: | + | <!-- Alternativt: |
− | :<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small> | + | :<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small> --> |
== Övning 5 == | == Övning 5 == | ||
Rad 115: | Rad 115: | ||
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet: | I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet: | ||
− | + | Yulia tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen | |
::::::<math> y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math> | ::::::<math> y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math> | ||
− | där <math> y\, </math> är | + | där <math> y\, </math> är Yulias höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder). |
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder. | Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder. | ||
− | a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>. | + | a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>. |
− | b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet | + | b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Yulia slår i vattnet? |
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}} | ||
− | Alternativt: | + | <!-- Alternativt: |
− | :<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> | + | :<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> --> |
== Övning 6 == | == Övning 6 == |
Versionen från 17 oktober 2014 kl. 14.10
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Fördjupning | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Anta alltid: \( {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, \)
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( {\color{White} x} y = -8\, \)
b) \( {\color{White} x} y = 12\,x + 7 \)
c) \( {\color{White} x} y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( {\color{White} x} y = x\, \)
e) \( {\color{White} x} y = - x\, \)
f) \( {\color{White} x} y = x + 6\, \)
g) \( {\color{White} x} y = - x + 25\, \)
Övning 2
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( {\color{White} x} y = {x \over 2} \)
b) \( {\color{White} x} y = 0,2\,x^5 + x \)
c) \( {\color{White} x} y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( {\color{White} x} y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( {\color{White} x} y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
f) \( {\color{White} x} y = (3\,x - 5)^2 \)
Övning 3
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( {\color{White} x} y = {2 \over x} \)
b) \( {\color{White} x} y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)
c) \( {\color{White} x} y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)
d) \( {\color{White} x} y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)
e) \( {\color{White} x} y = {1 \over x^2} \)
f) \( {\color{White} x} y = {1 \over \sqrt{x}} \)
Övning 4
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( {\color{White} x} y = {x^2 + 3 \over x} \)
b) \( {\color{White} x} y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)
c) \( {\color{White} x} y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)
d) Beräkna \( {\color{White} x} f\,'(4)\, \) om \( f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \) med 3 decimaler.
e) Beräkna \( {\color{White} x} f\,'(1)\, \) om \( f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).
Övning 5
I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:
Yulia tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]
där \( y\, \) är Yulias höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Yulia slår i vattnet?
Övning 6
Följande parabel är given:
- \[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]
a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?
b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b
VG-övningar: 7-8
Övning 7
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan
- \[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]
i punkten \( x = -1\, \) .
Alternativt:
Övning 8
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
- \[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]
där x är tiden i timmar.
Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?
Alternativt:
MVG-övningar: 9-10
Övning 9
För vilka värden på \( a\, \) och \( b\, \) går kurvan
- \[ y = a\,x^2 + b\,x \]
genom punkten \( (1, -1)\, \) och har där lutningen \( 4\, \) ?
Alternativt:
Övning 10
Kurvan
- \[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]
har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).
a) Rita kurvan.
b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat.
c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten.
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.
Alternativt:
- Svar 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d
Facit till övningar i deriveringsregler
1a
\( y\,' = 0 \)
1b
\( y\,' = 12 \)
1c
\[ y\,' = 8\,x - 25 \]
1d
\( y\,' = 1 \)
1e
\( y\,' = -1 \)
1f
\( y\,' = 1 \)
1g
\( y\,' = -1 \)
2a
\( y\,' = {1 \over 2} \)
2b
\( y\,' = x^4 + 1 \)
2c
\( y\,' = x - {3 \over 4} \)
2d
\( y\,' = {8 \over 5}\,(x - 1) \)
2e
\( y\,' = - {1 \over 2} \)
2f
\( y\,' = 18\,x - 30 \)
3a
\( y\,' = -{2 \over x^2} \)
3b
\( y\,' = {3 \over x^2} \)
3c
\( y\,' = -{1 \over \sqrt{x}} \)
3d
\( y\,' = 28\,x^3 + {25 \over x^2} \)
3e
\( y\,' = -\,{2 \over x^3} \)
3f
\( y\,' = -{1\over 2\,x\,\sqrt{x}} \)
4a
\( y\,' = 1 - {3 \over x^2} \)
4b
\( y\,' = {x\,\sqrt{x}\over 2} \)
4c
\( y\,' = \sqrt{x} + {2 \over x^3}\)
4d
\( 48,125\, \)
4e
\( 4\, \)
5a
\( f\,'(x) = - 18\,x + 6 \)
5b
\( - 20,1\, \) meter per sekund
6a
\( 7\, \)
6b
\( y = 7\,x - 9 \)
7
\( 3\,x - 2 \)
8
\( 5\, \)
9
\( a = \;\;\, 5\, \)
\( b = -6\, \)
10b
\( (1, -5)\, \)
10c
\( y = x - 6\, \)
Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.