Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 1)
m
Rad 14: Rad 14:
  
  
<Big><b>Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> {\color{White} x} \qquad y \; = \; f(x)\, </math></b></Big>
+
<Big><b>Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, </math></b></Big>
  
  
Rad 43: Rad 43:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
  
a) <math> y = {x \over 2} </math>
+
a) <math> {\color{White} x} y = {x \over 2} </math>
  
  
b) <math> y = 0,2\,x^5 + x </math>
+
b) <math> {\color{White} x} y = 0,2\,x^5 + x </math>
  
  
c) <math> y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math>
+
c) <math> {\color{White} x} y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math>
  
  
d) <math> y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math>
+
d) <math> {\color{White} x} y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math>
  
  
e) <math> y = 15 - {x + 3 \over 2} </math>
+
e) <math> {\color{White} x} y = 15 - {x + 3 \over 2} </math>
  
  
f) <math> y = (3\,x - 5)^2 </math>
+
f) <math> {\color{White} x} y = (3\,x - 5)^2 </math>
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}}
Alternativt:
+
<!-- Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.4 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.4 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.4 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.4 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.4 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.4 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small> -->
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
Rad 68: Rad 68:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
  
a) <math> y = {2 \over x} </math>
+
a) <math> {\color{White} x} y = {2 \over x} </math>
  
  
b) <math> y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math>
+
b) <math> {\color{White} x} y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math>
  
  
c) <math> y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math>
+
c) <math> {\color{White} x} y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math>
  
  
d) <math> y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math>
+
d) <math> {\color{White} x} y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math>
  
  
e) <math> y = {1 \over x^2} </math>
+
e) <math> {\color{White} x} y = {1 \over x^2} </math>
  
  
f) <math> y = {1 \over \sqrt{x}} </math>
+
f) <math> {\color{White} x} y = {1 \over \sqrt{x}} </math>
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}}
Alternativt:
+
<!-- Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small> -->
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
Rad 93: Rad 93:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
  
a) <math> y = {x^2 + 3 \over x} </math>
+
a) <math> {\color{White} x} y = {x^2 + 3 \over x} </math>
  
  
b) <math> y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math>
+
b) <math> {\color{White} x} y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math>
  
  
c) <math> y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math>
+
c) <math> {\color{White} x} y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math>
  
  
d) Beräkna <math> f\,'(4)\, </math> om <math> f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} </math> med 3 decimaler.
+
d) &nbsp;&nbsp;&nbsp; Beräkna <math> {\color{White} x} f\,'(4)\, </math> om <math> f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} </math> med 3 decimaler.
  
  
e) Beräkna <math> f\,'(1)\, </math> om <math> f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>.
+
e) &nbsp;&nbsp;&nbsp; Beräkna <math> {\color{White} x} f\,'(1)\, </math> om <math> f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>.
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}
Alternativt:
+
<!-- Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small>  -->
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
Rad 115: Rad 115:
 
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet:
 
I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet:
  
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
+
Yulia tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
  
 
::::::<math> y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math>
 
::::::<math> y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math>
  
där <math> y\, </math> är Lisas höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
+
där <math> y\, </math> är Yulias höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
  
 
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
 
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
  
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>.
+
a) &nbsp;&nbsp;&nbsp; Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>.
 
   
 
   
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
+
b) &nbsp;&nbsp;&nbsp; Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Yulia slår i vattnet?
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}
Alternativt:
+
<!-- Alternativt:
:<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small>
+
:<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> -->
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==

Versionen från 17 oktober 2014 kl. 14.10

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Anta alltid: \( {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( {\color{White} x} y = -8\, \)

b) \( {\color{White} x} y = 12\,x + 7 \)

c) \( {\color{White} x} y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d) \( {\color{White} x} y = x\, \)

e) \( {\color{White} x} y = - x\, \)

f) \( {\color{White} x} y = x + 6\, \)

g) \( {\color{White} x} y = - x + 25\, \)

Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( {\color{White} x} y = {x \over 2} \)


b) \( {\color{White} x} y = 0,2\,x^5 + x \)


c) \( {\color{White} x} y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d) \( {\color{White} x} y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e) \( {\color{White} x} y = 15 - {x + 3 \over 2} \)


f) \( {\color{White} x} y = (3\,x - 5)^2 \)

Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( {\color{White} x} y = {2 \over x} \)


b) \( {\color{White} x} y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)


c) \( {\color{White} x} y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)


d) \( {\color{White} x} y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)


e) \( {\color{White} x} y = {1 \over x^2} \)


f) \( {\color{White} x} y = {1 \over \sqrt{x}} \)

Övning 4

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( {\color{White} x} y = {x^2 + 3 \over x} \)


b) \( {\color{White} x} y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)


c) \( {\color{White} x} y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)


d)     Beräkna \( {\color{White} x} f\,'(4)\, \) om \( f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \) med 3 decimaler.


e)     Beräkna \( {\color{White} x} f\,'(1)\, \) om \( f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).

Övning 5

I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:

Yulia tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Yulias höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a)     Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b)     Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Yulia slår i vattnet?

Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b

VG-övningar: 7-8

Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .

Alternativt:

Svar 7 | Lösning 7

Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]

där x är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?

Alternativt:

Svar 8 | Lösning 8

MVG-övningar: 9-10

Övning 9

För vilka värden på \( a\, \) och \( b\, \) går kurvan

\[ y = a\,x^2 + b\,x \]

genom punkten \( (1, -1)\, \) och har där lutningen \( 4\, \) ?

Alternativt:

Svar 9 | Lösning 9

Övning 10

Kurvan

\[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]

har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).

a) Rita kurvan.

b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat.

c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.

Alternativt:

Svar 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d


Facit till övningar i deriveringsregler

1a

\( y\,' = 0 \)

1b

\( y\,' = 12 \)

1c

\[ y\,' = 8\,x - 25 \]

1d

\( y\,' = 1 \)

1e

\( y\,' = -1 \)

1f

\( y\,' = 1 \)

1g

\( y\,' = -1 \)

2a

\( y\,' = {1 \over 2} \)

2b

\( y\,' = x^4 + 1 \)

2c

\( y\,' = x - {3 \over 4} \)

2d

\( y\,' = {8 \over 5}\,(x - 1) \)

2e

\( y\,' = - {1 \over 2} \)

2f

\( y\,' = 18\,x - 30 \)

3a

\( y\,' = -{2 \over x^2} \)

3b

\( y\,' = {3 \over x^2} \)

3c

\( y\,' = -{1 \over \sqrt{x}} \)

3d

\( y\,' = 28\,x^3 + {25 \over x^2} \)

3e

\( y\,' = -\,{2 \over x^3} \)

3f

\( y\,' = -{1\over 2\,x\,\sqrt{x}} \)

4a

\( y\,' = 1 - {3 \over x^2} \)

4b

\( y\,' = {x\,\sqrt{x}\over 2} \)

4c

\( y\,' = \sqrt{x} + {2 \over x^3}\)

4d

\( 48,125\, \)

4e

\( 4\, \)

5a

\( f\,'(x) = - 18\,x + 6 \)

5b

\( - 20,1\, \) meter per sekund

6a

\( 7\, \)

6b

\( y = 7\,x - 9 \)

7

\( 3\,x - 2 \)

8

\( 5\, \)

9

\( a = \;\;\, 5\, \)

\( b = -6\, \)

10b

\( (1, -5)\, \)

10c

\( y = x - 6\, \)


Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.