Skillnad mellan versioner av "Anteckningar"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | a b | |
− | + | a<math> \quad </math>b | |
− | + | ||
− | + | ||
<span style="color:black">:</span> | <span style="color:black">:</span> | ||
− | < | + | Kommentar: <!-- Detta är en kommentar --> |
− | <math> x \, </math> | + | <math> \boxed{\bf\wedge} </math> eller <math> \boxed{x^y} </math> symboler för operationen upphöjt till. |
+ | |||
+ | |||
+ | <math> \displaystyle { {a \cdot a \cdot \cancel{a \cdot a \cdot a} \; \over \; \cancel{a \cdot a \cdot a}} \; = \; a \cdot a } </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \pmb{\gets} \qquad \pmb{\to} </math> | ||
+ | |||
+ | Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math> | ||
+ | |||
+ | == <span style="color:red">OBS! <math> \qquad </math> Gammal version! <math> \;\; </math> Se version 2 <math> \qquad\qquad \pmb{\uparrow} </math> </span> == | ||
+ | |||
+ | [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Egen Wiki</span></b>]] | ||
+ | |||
+ | [http://paranormal.se/topic/det_gyllene_snittet.html <b><span style="color:blue">Internet</span></b>] | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:red">polynom</span></b> | ||
+ | |||
+ | <math> 2\,^{\color{Red} 3} \; = \;\; \underbrace{2 \, \cdot \, 2 \, \cdot \, 2}_{{\color{Red} 3}\;\times} </math> | ||
<math> {\color{Red} {x y}} \, </math> | <math> {\color{Red} {x y}} \, </math> | ||
Rad 15: | Rad 30: | ||
<math> \displaystyle {x^2 + 1 \over 3\,x - 6} </math> | <math> \displaystyle {x^2 + 1 \over 3\,x - 6} </math> | ||
− | < | + | ::<math>\begin{array}{rclcl} n \, + \, (n + 1) & = & 185 & & \\ |
+ | n \, + \, n + 1 & = & 185 & & \\ | ||
+ | 2\,n \, + \, 1 & = & 185 & \qquad | & - \, 1 \\ | ||
+ | 2\,n & = & 184 & \qquad | & / \,\, 2 \\ | ||
+ | n & = & 92 & & | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | |||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Definition:</span></b> | ||
+ | |||
+ | Ett uttrycks <b><span style="color:red">definitionsmängd</span></b> är mängden av alla <math> \, x \, </math> för vilka uttrycket är definierat. | ||
+ | </div> | ||
.border-div { | .border-div { | ||
Rad 77: | Rad 103: | ||
</div> | </div> | ||
− | < | + | <big>'''Funktionsbegreppet:'''</big> |
<big> | <big> | ||
Rad 95: | Rad 121: | ||
<table> | <table> | ||
− | <tr> | + | <tr> <td>100</td> <td>200</td> <td>300</td> </tr> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | </tr> | + | |
</table> | </table> | ||
− | |||
− | < | + | <table> |
+ | <tr> <td>100</td> <td>200</td> <td>300</td> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> <td>100</td> <td>200</td> <td>300</td> </tr> | ||
+ | <tr> <td>100</td> <td>200</td> <td>300</td> </tr> | ||
+ | <tr> <td>100</td> <td>200</td> <td>300</td> </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <big>Klicka här för <b>[[Media: Diagnosprov MaC1.pdf|<span style="color:blue">Diagnosprov 1</span>]]</b></big> == | ||
+ | |||
+ | <big>Du kan ladda ner det genom att spara som en PDF-fil efter du öppnat filen.</big> | ||
+ | |||
Rad 116: | Rad 149: | ||
5) Skriv repetitionsuppgifter till [[1.5_Repetitionsuppgifter_till_1.1_-_1.4|1.5 Repetitionsuppgifter till 1.1 - 1.4]] | 5) Skriv repetitionsuppgifter till [[1.5_Repetitionsuppgifter_till_1.1_-_1.4|1.5 Repetitionsuppgifter till 1.1 - 1.4]] | ||
+ | |||
+ | :::{| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! <math> x\, </math> || <math> \left(1 + {1 \over x}\right)^x </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 1\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,71}}6923932\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 10\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,718}}145927\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 100\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,7182}}68237\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 1000\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,71828}}0469\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 10\,000\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,718281}}693\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 100\,000\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,7182818}}15\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 1000\,000\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,71828182}}7\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=left| <math> 10\,000\,000\,000 </math> ||align=left| <math> {\color{Red} {2,718281828}}\cdots </math> | ||
+ | |- | ||
+ | ! <math> \infty </math> || <math> {\color{Red} {{\rm Eulers\;tal\;} e}} </math> | ||
+ | |} |
Versionen från 29 augusti 2016 kl. 14.01
a b
a\( \quad \)b
:
Kommentar:
\( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.
\( \displaystyle { {a \cdot a \cdot \cancel{a \cdot a \cdot a} \; \over \; \cancel{a \cdot a \cdot a}} \; = \; a \cdot a } \)
\( \pmb{\gets} \qquad \pmb{\to} \)
Ex.: \( \pmb{\to} \)
OBS! \( \qquad \) Gammal version! \( \;\; \) Se version 2 \( \qquad\qquad \pmb{\uparrow} \)
polynom
\( 2\,^{\color{Red} 3} \; = \;\; \underbrace{2 \, \cdot \, 2 \, \cdot \, 2}_{{\color{Red} 3}\;\times} \)
\( {\color{Red} {x y}} \, \)
\( \displaystyle {x^2 + 1 \over 3\,x - 6} \)
- \[\begin{array}{rclcl} n \, + \, (n + 1) & = & 185 & & \\ n \, + \, n + 1 & = & 185 & & \\ 2\,n \, + \, 1 & = & 185 & \qquad | & - \, 1 \\ 2\,n & = & 184 & \qquad | & / \,\, 2 \\ n & = & 92 & & \end{array}\]
Definition:
Ett uttrycks definitionsmängd är mängden av alla \( \, x \, \) för vilka uttrycket är definierat.
.border-div { border:1px solid black; display:inline-block !important; margin-left: 50px !important; padding:25px 25px 25px 25px; -webkit-border-radius: 10px !important; -moz-border-radius: 5px; border-radius: 5px; }
\( a_n \cdot x^n + a_{n-1} \cdot x^{n-1} + \quad \ldots \quad + a_1 \cdot x + a_0 {\color{White} x} , \quad {\rm där } \quad n\,= {\rm {\color{Red} {positivt\;heltal}}\;eller\;{\color{Red} 0}\,.} \)
.border-div2 { border:1px solid black; display:inline-block !important; margin-left: 50px !important; padding:10px 20px 10px 20px; border-radius: 15px; }
\( a_n \cdot x^n + a_{n-1} \cdot x^{n-1} + \quad \ldots \quad + a_1 \cdot x + a_0 {\color{White} x} , \quad {\rm där } \quad n\,= {\rm {\color{Red} {positivt\;heltal}}\;eller\;{\color{Red} 0}\,.} \)
div style="border:1px solid black; display:inline-block !important; margin-left: 10px !important; padding:10px 20px 10px 20px; border-radius: 15px;">...</div
\(\begin{array}{rcl} x_1 & = & 3 \\ x_2 & = & 4 \end{array}\)
div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 50px;"> +++ </div
div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 50px;padding:10px 20px 10px 20px;"> +++ </div
div style="border:1px solid black;display:inline-table;"> ... </div
text text
- text text
Funktionsbegreppet:
- En funktion \( y = f\,(x) \) är en föreskrift (formel, graf eller tabell) som tilldelar varje x-värde ENDAST ett y-värde.
Sats (Vietas formler):
- Om 2:gradspolynomet \( x^2 + p\,x + q \) har nollställena \( x_1\, \) och \( x_2\, \) så gäller:
- \[ x_1 + x_2 = -p \qquad {\rm och} \qquad x_1 \cdot x_2 = q \]
\( \underline{10\,\,{\rm kr}}\)
Agenda 2014:
100 | 200 | 300 |
100 | 200 | 300 |
100 | 200 | 300 |
100 | 200 | 300 |
100 | 200 | 300 |
Klicka här för Diagnosprov 1
Du kan ladda ner det genom att spara som en PDF-fil efter du öppnat filen.
1) Skriv lösningen i 1.2 Övningar till Faktorisering av polynom Övning_13
2) Rita grafen i 1.3 Övningar till Rationell uttryck Övning_11 d)
3) Hitta fler Internetlänkar till
4) Skriv Svar, Lösning & Kommentar till Snöre-uppgiften på Main Page
5) Skriv repetitionsuppgifter till 1.5 Repetitionsuppgifter till 1.1 - 1.4
\( x\, \) \( \left(1 + {1 \over x}\right)^x \) \( 1\,000 \) \( {\color{Red} {2,71}}6923932\cdots \) \( 10\,000 \) \( {\color{Red} {2,718}}145927\cdots \) \( 100\,000 \) \( {\color{Red} {2,7182}}68237\cdots \) \( 1000\,000 \) \( {\color{Red} {2,71828}}0469\cdots \) \( 10\,000\,000 \) \( {\color{Red} {2,718281}}693\cdots \) \( 100\,000\,000 \) \( {\color{Red} {2,7182818}}15\cdots \) \( 1000\,000\,000 \) \( {\color{Red} {2,71828182}}7\cdots \) \( 10\,000\,000\,000 \) \( {\color{Red} {2,718281828}}\cdots \) \( \infty \) \( {\color{Red} {{\rm Eulers\;tal\;} e}} \)