Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|Repetition: Algebra]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|Repetition: Ekvationer & Potenser]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
Rad 11: Rad 11:
  
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#A4A4A4">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
 
  
 
+
<div class="ovnE">
== Övning 1 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
<div class="ovning">
+
 
Två förstagradspolynom är givna:
 
Två förstagradspolynom är givna:
  
::<math> 3\,x - 5 </math>
+
::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math>
 
+
::<math> - 8\,x - 6 </math>
+
  
 
Bilda deras  
 
Bilda deras  
 
   
 
   
a) <math> {\color{White} x} </math> summa
+
a) &nbsp; summa
  
b) <math> {\color{White} x} </math> differens
+
b) &nbsp; differens
  
c) <math> {\color{White} x} </math> produkt
+
c) &nbsp; produkt
  
d) <math> {\color{White} x} </math> kvot  
+
d) &nbsp; kvot  
  
 
Förenkla så mycket som möjligt.
 
Förenkla så mycket som möjligt.
Rad 39: Rad 36:
 
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
 
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.2 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.2 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.2 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.2 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.2 Lösning 1c|Lösning 1c]] | [[1.2 Svar 1d|Svar 1d]] | [[1.1 Lösning 1d|Lösning 1d]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 2 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
 
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
  
::<math> 4\,x^2 - 7\,x + 2 </math>
+
::<math> 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x </math>
  
::<math> -4\,x^2 - 5\,x </math>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.2 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.2 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.2 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[1.2 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.2 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[1.2 Svar 2d|Svar 2d]] | [[1.2 Lösning 2d|Lösning 2d]]</small></small>
 
-->
 
  
== Övning 3 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
Följande uttryck är givet:
 
Följande uttryck är givet:
  
<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
+
::<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
  
a) Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
+
a) &nbsp; Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
  
b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
+
b) &nbsp; Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
  
c) Bestäm alla [http://90.224.99.82/matte/index.php/1.2_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen nollställen] till <math> P(x)\, </math>.  
+
c) &nbsp; Bestäm alla [http://90.224.99.82/matte/index.php/1.2_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen nollställen] till <math> P(x)\, </math>.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.2 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.2 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.2 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.2 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.2 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 4 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
  
a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
  
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>.  
+
b) &nbsp; Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>.  
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.2 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
 
-->
 
  
== Övning 5 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
  
Rad 95: Rad 82:
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
  
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
+
a) &nbsp; Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
  
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
+
b) &nbsp; Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Lösning 5a|Svar & lösning 5a]] | [[1.2 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.2 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 6 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
  
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
+
a) &nbsp; Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
  
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
+
b) &nbsp; Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
  
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
+
c) &nbsp; När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.1 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.2 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.2 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.2 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.2 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
-->
+
  
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big>
 
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
Följande två polynom är givna:
 
  
<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
+
<div class="ovnC">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
 +
Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom|<strong><span style="color:blue">Chebyshevpolynom</span></strong>]] är givna:
  
<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
+
::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
  
Utveckla polynomet <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av formeln:
+
::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
  
<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
+
Utveckla <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:
 +
 
 +
::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
 +
 
 +
Tips: Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Exempel_på_beräkning_av_Chebyshevpolynom|<strong><span style="color:blue">Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom</span></strong>]], där <math> \, U_4(x) \, </math> beräknas utgående från <math> \, U_2(x) \, </math> och <math> \, U_3(x) \, </math> med hjälp av rekursionsformeln.
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Svar 7|Svar 7]] | [[1.2 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 
-->
 
  
== Övning 8 ==
+
<div class="ovnC">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
 
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
  
<math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math>
+
::<math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.2 Svar 8|Lösning 8|1.2 Lösning 8}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.2 Svar 8|Lösning 8|1.2 Lösning 8}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 8|Svar 8]] | [[1.2 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 9 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> ==
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
  
 
::<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
 
::<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 9|1.2 Svar 9}}
+
{{#NAVCONTENT:Lösning 9|1.2 Svar 9}}</div>
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[1.2 Svar 9|Svar & lösning 9]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 10 ==
+
<div class="ovnC">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
Två polynom är givna:  
 
Två polynom är givna:  
  
<math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math>  
+
::<math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math>  
  
<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
+
::<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
  
 
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>? Använd jämförelse av koefficienter.
 
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>? Använd jämförelse av koefficienter.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 10|Svar 10]] | [[1.2 Lösning 10|Lösning 10]]</small></small>
+
-->
+
  
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 11-12</span></Big></Big></Big>
 
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 11-12</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 11 ==
 
  
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> ==
 
Följande 2:a gradspolynom är givet:
 
Följande 2:a gradspolynom är givet:
  
 
::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
 
::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
  
a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
+
a) &nbsp; Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
  
b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
+
b) &nbsp; Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
  
 
::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
 
::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 11a|Svar 11a]] | [[1.2 Lösning 11a|Lösning 11a]] | [[1.2 Lösning 11b|Svar & lösning 11b]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 12 ==
 
  
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 12</span></b> ==
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
  
Rad 210: Rad 183:
 
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
 
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
  
a) Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s nollställen (rötter) <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
+
a) &nbsp; Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s nollställen (rötter) <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
  
b) Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
+
b) &nbsp; Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 12a|Svar 12a]] | [[1.2 Lösning 12a|Lösning 12a]] | [[1.2 Svar 12b|Svar 12b]] | [[1.2 Lösning 12b|Lösning 12b]]</small></small>
+
-->
+
  
  
Rad 403: Rad 373:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Versionen från 3 juli 2015 kl. 13.30

       Repetition: Ekvationer & Potenser          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Två förstagradspolynom är givna:

\[ 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 \]

Bilda deras

a)   summa

b)   differens

c)   produkt

d)   kvot

Förenkla så mycket som möjligt.

Ange varje gång om resultatet är ett polynom.

I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.


Övning 2

Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen

\[ 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x \]


Övning 3

Följande uttryck är givet:

\[ P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \]

a)   Utveckla \( P(x)\, \) till ett polynom.

b)   Använd polynomet från a) för att beräkna \( P(-1)\, \).

c)   Bestäm alla nollställen till \( P(x)\, \).


Övning 4

Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:

a)   \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)

b)   Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för \( x = -2\, \).


Övning 5

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:

\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a)   Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b)   Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.


Övning 6

Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a)   Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b)   Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c)   När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.



C-övningar: 7-10


Övning 7

Följande två Chebyshevpolynom är givna:

\[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]
\[ U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \]

Utveckla \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:

\[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]

Tips: Se Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom, där \( \, U_4(x) \, \) beräknas utgående från \( \, U_2(x) \, \) och \( \, U_3(x) \, \) med hjälp av rekursionsformeln.


Övning 8

Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:

\[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]


Övning 9

Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:

\[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]


Övning 10

Två polynom är givna:

\[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]
\[ Q(x) = 4 \cdot x - 6 \]

För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)? Använd jämförelse av koefficienter.



A-övningar: 11-12


Övning 11

Följande 2:a gradspolynom är givet:

\[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]

a)   Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.

b)   Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]


Övning 12

Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som

\[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]

vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:

a)   Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s nollställen (rötter) \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.

b)   Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.






Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.