Skillnad mellan versioner av "1.3 Repetition: Tal i bråkform"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
<!-- Övningar till Bråkräkning finns i Matte 1c-kursen. --> | <!-- Övningar till Bråkräkning finns i Matte 1c-kursen. --> | ||
− | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Förkortning av bråk</span></b> == | ||
+ | <br><div class="ovnC"> | ||
+ | <big>Förkorta bråken så långt som möjligt:</big> | ||
− | < | + | <math> \quad \displaystyle \frac{2}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 2}{2 \cdot 2} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{\color{Red} 2}}{2 \cdot \cancel{\color{Red} 2}} \; = \; \frac{1}{2} </math> |
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{6}{9} \; = \; \frac{2 \cdot 3}{3 \cdot 3} \; = \; \frac{2 \cdot \cancel{\color{Red} 3}}{3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} \; = \; \frac{2}{3} </math> | ||
− | + | <math> \quad \displaystyle \frac{10}{15} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{3 \cdot 5} \; = \; \; \frac{2 \cdot \cancel{\color{Red} 5}}{3 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \; = \; \frac{2}{3} </math> | |
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{8}{24} \; = \; \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 4}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 12} \, = \, \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 2}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 6} \, = \, \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 1}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 3} \, = \, \frac{1}{3} </math> | ||
− | < | + | <b>Metoden:</b> |
+ | Hitta en gemensam [[1.1_Om_tal#Summa_.5C.28-.5C.29_Differens_.5C.28-.5C.29_Produkt_.5C.28-.5C.29_Kvot|<b><span style="color:blue">faktor</span></b>]] hos täljaren och nämna- | ||
− | + | ren. <b><span style="color:red">Dividera</span></b> både täljaren och nämnaren med | |
+ | samma gemensamma faktor. | ||
+ | </div> | ||
− | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Förlängning av bråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big>Förläng bråken:</big> | ||
− | + | <b>1)</b> <math> \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 3}}{4 \cdot {\color{Red} 3}} \; = \; \frac{9}{12} </math> | |
+ | <b>2)</b> <math> \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Red} 4}}{3 \cdot {\color{Red} 4}} \; = \; \frac{8}{12} </math> | ||
− | < | + | <b>3)</b> <math> \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 5}}{4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 \cdot {\color{Red} 5}}{20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{75}{100} </math> |
+ | <b>4)</b> <math> \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {25 \over 200} \; = </math> | ||
− | + | <math> \qquad\;\;\; \displaystyle = \; {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {125 \over 1\,000} </math> | |
+ | <b>Metoden:</b> | ||
− | < | + | <b><span style="color:red">Multiplicera</span></b> täljaren och nämnaren med samma tal. |
+ | </div> | ||
− | < | + | == <b><span style="color:#931136">Varför förlängning?</span></b> == |
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Exemplen <b>1)</b> och <b>2)</b> visar att bråken genom förläng- | ||
+ | ning kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex. | ||
+ | kan jämföra dem med varandra<span style="color:black">:</span> <math> \quad\;\; \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} </math> | ||
+ | och därmed avgöra<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} </math> | ||
+ | Dessutom kam man addera och subtrahera dem. | ||
+ | Exemplen <b>3)</b> och <b>4)</b> visar att bråken genom förläng- | ||
+ | ning kan få en <math> \, 10</math>-potens i nämnaren, vilket t.ex. | ||
+ | gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal. | ||
+ | </div> | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | |
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Slutsats:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Både förkortning och förlängning bibehåller | ||
+ | |||
+ | bråkets <b><span style="color:red">värde</span></b>. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Addition och subtraktion av bråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <big><big><b><span style="color:#931136">Fall 1 Lika nämnare</span></b></big></big> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{1}{\color{Red} 5} \; + \; \frac{3}{\color{Red} 5} \; = \; \frac{4}{\color{Red} 5} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{11}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{5}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{6}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{6}}{2 \cdot \cancel{6}} \; = \; \frac{1}{2} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{5}{\color{Red} {11}} + \frac{13}{\color{Red} {11}} - \frac{9}{\color{Red} {11}} = \frac{5+13-9}{\color{Red} {11}} = \frac{9}{\color{Red} {11}} \quad </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regeln för add./subtr. av bråk med <span style="color:red">lika</span> nämnare:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | |||
+ | Bibehåll och ta över den gemensamma | ||
+ | |||
+ | nämnaren. Addera/subtrahera täljarna. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><big><b><span style="color:#931136">Fall 2 Olika nämnare</span></b></big></big> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; + \; \frac{1}{3} \; = \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{2 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 2}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 2}} \; = \; </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{3}{\color{Red} 6} \; + \; \frac{2}{\color{Red} 6} \; = \; \frac{5}{\color{Red} 6} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; + \; \frac{1}{5} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Limegreen} 5}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 5}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{5 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; = \; </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{10}{\color{Red} {15}} \; + \; \frac{3}{\color{Red} {15}} \; = \; \frac{13}{\color{Red} {15}} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{7}{4} \; - \; \frac{5}{3} \; = \; \frac{7 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{4 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; - \; \frac{5 \cdot {\color{Limegreen} 4}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{21}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{20}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1}{\color{Red} {12}} \quad </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regeln för add./subtr. av bråk med <span style="color:red">olika</span> nämnare:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Förläng bråken så att de får en <b><span style="color:red">gemen-</span></b> | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:red">sam nämnare</span></b> (oftast nämnarnas produkt). | ||
+ | |||
+ | Använd <b><span style="color:#931136">regeln för add./subtr. av bråk</span></b> | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:#931136">med <span style="color:red">lika</span> nämnare</span></b>. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Multiplikation av bråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \cdot \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 3}{2 \cdot 4} \; = \; \frac{3}{8}</math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \cdot \; \frac{4}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 4}{3 \cdot 7} \; = \; \frac{8}{21} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{3}{4} \; \cdot \; \frac{2}{3} \; = \; \frac{3 \cdot 2}{4 \cdot 3} \; = \; \frac{6}{12} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{6}}{2 \cdot \cancel{6}} \; = \; \frac{1}{2} </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regeln för multiplikation av bråk:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | <table> | ||
+ | <tr> <td>Multiplicera:</td> <td> täljarna</td> <td> med</td> <td> varandra,</td> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> <td> </td> <td> nämnarna</td> <td> med</td> <td> varandra.</td> </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Allmän regel för redovisning av bråkuppgifter:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Förkorta dina svar så långt som möjligt. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Division av bråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \Big/ \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1}{2} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{4}{3}}} \; = \; \frac{1 \cdot 4}{2 \cdot 3} \; = \; \frac{4}{6} \; = \; </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\; \displaystyle \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 2}{\cancel{2} \cdot 3} \; = \; \frac{2}{3} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \Big/ \; \frac{5}{7} \; = \; \frac{2}{3} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{7}{5}}} \; = \; \frac{2 \cdot 7}{3 \cdot 5} \; = \; \frac{14}{15} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{4}{7} \; \Big/ \; \frac{3}{5} \; = \; \frac{4}{7} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{5}{3}}} \; = \; \frac{4 \cdot 5}{7 \cdot 3} \; = \; \frac{20}{21} </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regeln för division av bråk:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Ersätt <math> / </math> med <math> {\color{Red} {\cdot}} </math> och <b><span style="color:red">invertera</span></b> det bråk som | ||
+ | |||
+ | man skulle dividera med (dvs det andra). | ||
+ | |||
+ | Använd <b><span style="color:#931136">regeln för multiplikation av bråk</span></b>. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | Att <b><span style="color:red">invertera</span></b> t.ex. <math> \, \displaystyle \frac{3}{4} \, </math> ger <math> \, \displaystyle {\color{Red} {\frac{4}{3}}} \; </math>. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Dubbelbråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big><big><math> \;\; \displaystyle \frac{\frac{{\color{Red} 2}}{{\color{Limegreen} 5}}}{\frac{{\color{Limegreen} 4}}{{\color{Red} 9}}} </math></big></big> <math> \displaystyle \; = \; \frac{{\color{Red} 2} \cdot {\color{Red} 9}}{{\color{Limegreen} 5} \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 9}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{2}} \; = \; \frac{9}{5 \cdot 2} \; = \; \frac{9}{10} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \;\; </math> Förkorta även på vägen till svaret om möjligt. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regeln för dubbelbråk:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Ta de "yttersta" (<math> \, {\color{Red} 2} \, </math> och <math> \, {\color{Red} 9} \, </math>) till täljaren. | ||
+ | |||
+ | Ta de "innersta" (<math> \, {\color{Limegreen} 5} \, </math> och <math> \, {\color{Limegreen} 4} \, </math>) till nämnaren. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Heltal som bråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <big><math> \qquad \displaystyle 9 \; = \; \frac{9}{1} \qquad </math></big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Generellt:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Alla heltal kan skrivas i bråkform | ||
+ | |||
+ | genom att ge dem nämnaren <big><math> \, {\color{Red} 1} \, </math></big>. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Bråk gånger heltal</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <math> \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2}{3} \cdot \frac{9}{1} \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3 \cdot 1} \; = \; \frac{2 \cdot 3 \cdot \cancel{3}}{\cancel{3}} \; = \; 6 </math> | ||
+ | |||
+ | Snabbare<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3} \; = \; \frac{18}{3} \; = \; 6 </math> | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | <math> \displaystyle 2 \cdot \frac{5}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{7} \; = \; \frac{10}{7} </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regel:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Ta täljaren <math> \times </math> heltalet, bibehåll nämnaren. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Bråkdel av ett tal</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Bestäm <math> \; \displaystyle \frac{5}{6} \; </math> <b><span style="color:red">av</span></b> <math> \; 12 \; </math>. | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{5}{6} \; </math> <big><big><math> {\color {Red} {\cdot}} </math></big></big> <math> \; \displaystyle 12 \; = \; \frac{5 \cdot 12}{6} \; = \; \frac{5 \cdot 2 \cdot \cancel{6}}{\cancel{6}} \; = \; 10 \quad </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Regel:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Översätt <b><span style="color:red">av</span></b> till <b><span style="color:red">gånger</span></b>. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Bestäm <math> \; \displaystyle \frac{4}{5} \; </math> <b><span style="color:red">av</span></b> <math> \; \displaystyle \frac{7}{8} \; </math>. | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{4}{5} \; </math> <big><big><math> {\color {Red} {\cdot}} </math></big></big> <math> \; \displaystyle \frac{7}{8} \; = \; \frac{4 \cdot 7}{5 \cdot 8} \; = \; \frac{\cancel{4} \cdot 7}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{4}} \; = \; \frac{7}{10} \quad </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Tal i blandad form</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <big><math> {\color{Limegreen} {\text{Täljaren}}} \; > \; {\color{red} {\text{nämnaren}}} \; </math><b>:</b></big> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <div class="exempel"><big> | ||
+ | <math> \displaystyle \frac{7}{2} \; </math> kan skrivas i <b><span style="color:#931136">blandad form</span></b> <math> \; \displaystyle \boxed{3 \,\frac{1}{2}} \; </math>. | ||
+ | </big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | Metoden<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{7}{\color {Red} 2} \; = \; 7 \, / \, \color {Red} 2 \; = \; \color {Limegreen} 3 \,, {\rm rest} \; 1 \; = \; \boxed{\color {Limegreen} 3 \,\frac{1}{\color {Red} 2}} \quad </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \color {Red} 2 \; </math> ryms <math> \; \color {Limegreen} 3 \; </math> gånger i <math> \; 7 \; </math> med rest <math> \; 1 \; </math>. | ||
+ | |||
+ | Eller med miniräknaren<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \frac{7}{\color {Red} 2} \; = \; 7 \, / \, \color {Red} 2 \; = \quad\; 3,5 \quad\; = \; \color {Limegreen} 3 \,\frac{1}{\color {Red} 2} \quad </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <big>Omvänt:</big> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <big>Skriv blandade formen till bråk:</big> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \boxed{\color {Limegreen} 3\,\frac{1}{\color {Red} 2}} \;\; = \;\; \frac{\color {Limegreen} 3 \, \cdot \color {Red} 2 \quad + \quad 1}{\color {Red} 2} \;\; = \;\; \frac{7}{\color {Red} 2} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \;\; </math> Därför att<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \color {Limegreen} 3\,\frac{1}{\color {Red} 2} \; = \; \color {Limegreen} 3 \; + \; \frac{1}{\color {Red} 2} = \frac{\color {Limegreen} 3}{1} + \frac{1}{\color {Red} 2} \; = </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\;\;\, \displaystyle \; = \; \frac{\color {Limegreen} 3 \cdot \color {Red} 2}{1 \cdot \color {Red} 2} \; + \; \frac{1}{\color {Red} 2} \; = \; \frac{6}{\color{Red} 2} \; + \; \frac{1}{\color{Red} 2} \; = \; \frac{7}{\color{Red} 2} </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Slutsats:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | I blandade former står mellan heltalet | ||
+ | |||
+ | och bråket ett osynligt <big><big><span style="color:red">+</span></big></big> . | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Metoden för omvandling av blandad form till bråk:</span></b> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad \displaystyle \color {Limegreen} a\;\frac{b}{\color {Red} c} \quad = \quad \frac{\color {Limegreen} a \, \cdot \color {Red} c \quad + \quad b}{\color {Red} c} \quad </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | OBS! <math> \; \displaystyle \color {Limegreen} a\;\frac{b}{\color {Red} c} \; </math> är bara en symbolisk framställning av en blandad form i allmänhet. | ||
+ | |||
+ | Mellan <math> \; \color {Limegreen} a \; </math> och <math> \; \displaystyle \frac{b}{\color {Red} c} \; </math> står inget osynligt <math> \; \cdot \; </math> utan ett <math> \; + \; </math> som i alla blandade former. | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Versionen från 7 september 2017 kl. 15.22
<< Tillbaka till Rationella uttryck | Repetition Bråkräkning |
Bråkräkning är ett repeterande underavsnitt i avsnittet Rationella uttryck.
Förkortning av bråk
Förkorta bråken så långt som möjligt:
\( \quad \displaystyle \frac{2}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 2}{2 \cdot 2} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{\color{Red} 2}}{2 \cdot \cancel{\color{Red} 2}} \; = \; \frac{1}{2} \)
\( \quad \displaystyle \frac{6}{9} \; = \; \frac{2 \cdot 3}{3 \cdot 3} \; = \; \frac{2 \cdot \cancel{\color{Red} 3}}{3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} \; = \; \frac{2}{3} \)
\( \quad \displaystyle \frac{10}{15} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{3 \cdot 5} \; = \; \; \frac{2 \cdot \cancel{\color{Red} 5}}{3 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \; = \; \frac{2}{3} \)
\( \quad \displaystyle \frac{8}{24} \; = \; \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 4}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 12} \, = \, \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 2}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 6} \, = \, \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 1}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 3} \, = \, \frac{1}{3} \)
Metoden:
Hitta en gemensam faktor hos täljaren och nämna-
ren. Dividera både täljaren och nämnaren med
samma gemensamma faktor.
Förlängning av bråk
Förläng bråken:
1) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 3}}{4 \cdot {\color{Red} 3}} \; = \; \frac{9}{12} \)
2) \( \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Red} 4}}{3 \cdot {\color{Red} 4}} \; = \; \frac{8}{12} \)
3) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 5}}{4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 \cdot {\color{Red} 5}}{20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{75}{100} \)
4) \( \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {25 \over 200} \; = \)
\( \qquad\;\;\; \displaystyle = \; {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {125 \over 1\,000} \)
Metoden:
Multiplicera täljaren och nämnaren med samma tal.
Varför förlängning?
Exemplen 1) och 2) visar att bråken genom förläng-
ning kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex.
kan jämföra dem med varandra: \( \quad\;\; \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} \)
och därmed avgöra: \( \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} \)
Dessutom kam man addera och subtrahera dem.
Exemplen 3) och 4) visar att bråken genom förläng-
ning kan få en \( \, 10\)-potens i nämnaren, vilket t.ex.
gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal.
Slutsats:
Både förkortning och förlängning bibehåller
bråkets värde.
Addition och subtraktion av bråk
Fall 1 Lika nämnare
\( \quad \displaystyle \frac{1}{\color{Red} 5} \; + \; \frac{3}{\color{Red} 5} \; = \; \frac{4}{\color{Red} 5} \)
\( \quad \displaystyle \frac{11}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{5}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{6}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{6}}{2 \cdot \cancel{6}} \; = \; \frac{1}{2} \)
\( \quad \displaystyle \frac{5}{\color{Red} {11}} + \frac{13}{\color{Red} {11}} - \frac{9}{\color{Red} {11}} = \frac{5+13-9}{\color{Red} {11}} = \frac{9}{\color{Red} {11}} \quad \)
Regeln för add./subtr. av bråk med lika nämnare:
Bibehåll och ta över den gemensamma
nämnaren. Addera/subtrahera täljarna.
Fall 2 Olika nämnare
\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; + \; \frac{1}{3} \; = \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{2 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 2}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 2}} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{3}{\color{Red} 6} \; + \; \frac{2}{\color{Red} 6} \; = \; \frac{5}{\color{Red} 6} \)
\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; + \; \frac{1}{5} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Limegreen} 5}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 5}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{5 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{10}{\color{Red} {15}} \; + \; \frac{3}{\color{Red} {15}} \; = \; \frac{13}{\color{Red} {15}} \)
\( \quad \displaystyle \frac{7}{4} \; - \; \frac{5}{3} \; = \; \frac{7 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{4 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; - \; \frac{5 \cdot {\color{Limegreen} 4}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{21}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{20}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1}{\color{Red} {12}} \quad \)
Regeln för add./subtr. av bråk med olika nämnare:
Förläng bråken så att de får en gemen-
sam nämnare (oftast nämnarnas produkt).
Använd regeln för add./subtr. av bråk
med lika nämnare.
Multiplikation av bråk
\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \cdot \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 3}{2 \cdot 4} \; = \; \frac{3}{8}\)
\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \cdot \; \frac{4}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 4}{3 \cdot 7} \; = \; \frac{8}{21} \)
\( \quad \displaystyle \frac{3}{4} \; \cdot \; \frac{2}{3} \; = \; \frac{3 \cdot 2}{4 \cdot 3} \; = \; \frac{6}{12} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{6}}{2 \cdot \cancel{6}} \; = \; \frac{1}{2} \)
Regeln för multiplikation av bråk:
Multiplicera: | täljarna | med | varandra, |
nämnarna | med | varandra. |
Allmän regel för redovisning av bråkuppgifter:
Förkorta dina svar så långt som möjligt.
Division av bråk
\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \Big/ \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1}{2} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{4}{3}}} \; = \; \frac{1 \cdot 4}{2 \cdot 3} \; = \; \frac{4}{6} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\; \displaystyle \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 2}{\cancel{2} \cdot 3} \; = \; \frac{2}{3} \)
\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \Big/ \; \frac{5}{7} \; = \; \frac{2}{3} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{7}{5}}} \; = \; \frac{2 \cdot 7}{3 \cdot 5} \; = \; \frac{14}{15} \)
\( \quad \displaystyle \frac{4}{7} \; \Big/ \; \frac{3}{5} \; = \; \frac{4}{7} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{5}{3}}} \; = \; \frac{4 \cdot 5}{7 \cdot 3} \; = \; \frac{20}{21} \)
Regeln för division av bråk:
Ersätt \( / \) med \( {\color{Red} {\cdot}} \) och invertera det bråk som
man skulle dividera med (dvs det andra).
Använd regeln för multiplikation av bråk.
Att invertera t.ex. \( \, \displaystyle \frac{3}{4} \, \) ger \( \, \displaystyle {\color{Red} {\frac{4}{3}}} \; \).
Dubbelbråk
\( \;\; \displaystyle \frac{\frac{{\color{Red} 2}}{{\color{Limegreen} 5}}}{\frac{{\color{Limegreen} 4}}{{\color{Red} 9}}} \) \( \displaystyle \; = \; \frac{{\color{Red} 2} \cdot {\color{Red} 9}}{{\color{Limegreen} 5} \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 9}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{2}} \; = \; \frac{9}{5 \cdot 2} \; = \; \frac{9}{10} \)
\( \;\; \) Förkorta även på vägen till svaret om möjligt.
Regeln för dubbelbråk:
Ta de "yttersta" (\( \, {\color{Red} 2} \, \) och \( \, {\color{Red} 9} \, \)) till täljaren.
Ta de "innersta" (\( \, {\color{Limegreen} 5} \, \) och \( \, {\color{Limegreen} 4} \, \)) till nämnaren.
Heltal som bråk
\( \qquad \displaystyle 9 \; = \; \frac{9}{1} \qquad \)
Generellt:
Alla heltal kan skrivas i bråkform
genom att ge dem nämnaren \( \, {\color{Red} 1} \, \).
Bråk gånger heltal
\( \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2}{3} \cdot \frac{9}{1} \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3 \cdot 1} \; = \; \frac{2 \cdot 3 \cdot \cancel{3}}{\cancel{3}} \; = \; 6 \)
Snabbare:
\( \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3} \; = \; \frac{18}{3} \; = \; 6 \)
\( \displaystyle 2 \cdot \frac{5}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{7} \; = \; \frac{10}{7} \)
Regel:
Ta täljaren \( \times \) heltalet, bibehåll nämnaren.
Bråkdel av ett tal
Bestäm \( \; \displaystyle \frac{5}{6} \; \) av \( \; 12 \; \).
\( \quad \displaystyle \frac{5}{6} \; \) \( {\color {Red} {\cdot}} \) \( \; \displaystyle 12 \; = \; \frac{5 \cdot 12}{6} \; = \; \frac{5 \cdot 2 \cdot \cancel{6}}{\cancel{6}} \; = \; 10 \quad \)
Regel:
Översätt av till gånger.
Bestäm \( \; \displaystyle \frac{4}{5} \; \) av \( \; \displaystyle \frac{7}{8} \; \).
\( \quad \displaystyle \frac{4}{5} \; \) \( {\color {Red} {\cdot}} \) \( \; \displaystyle \frac{7}{8} \; = \; \frac{4 \cdot 7}{5 \cdot 8} \; = \; \frac{\cancel{4} \cdot 7}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{4}} \; = \; \frac{7}{10} \quad \)
Tal i blandad form
\( {\color{Limegreen} {\text{Täljaren}}} \; > \; {\color{red} {\text{nämnaren}}} \; \):
\( \displaystyle \frac{7}{2} \; \) kan skrivas i blandad form \( \; \displaystyle \boxed{3 \,\frac{1}{2}} \; \).
Metoden:
\( \quad \displaystyle \frac{7}{\color {Red} 2} \; = \; 7 \, / \, \color {Red} 2 \; = \; \color {Limegreen} 3 \,, {\rm rest} \; 1 \; = \; \boxed{\color {Limegreen} 3 \,\frac{1}{\color {Red} 2}} \quad \)
\( \quad \color {Red} 2 \; \) ryms \( \; \color {Limegreen} 3 \; \) gånger i \( \; 7 \; \) med rest \( \; 1 \; \).
Eller med miniräknaren:
\( \quad \displaystyle \frac{7}{\color {Red} 2} \; = \; 7 \, / \, \color {Red} 2 \; = \quad\; 3,5 \quad\; = \; \color {Limegreen} 3 \,\frac{1}{\color {Red} 2} \quad \)
Omvänt:
Skriv blandade formen till bråk:
\( \quad \displaystyle \boxed{\color {Limegreen} 3\,\frac{1}{\color {Red} 2}} \;\; = \;\; \frac{\color {Limegreen} 3 \, \cdot \color {Red} 2 \quad + \quad 1}{\color {Red} 2} \;\; = \;\; \frac{7}{\color {Red} 2} \)
\( \;\; \) Därför att:
\( \quad \displaystyle \color {Limegreen} 3\,\frac{1}{\color {Red} 2} \; = \; \color {Limegreen} 3 \; + \; \frac{1}{\color {Red} 2} = \frac{\color {Limegreen} 3}{1} + \frac{1}{\color {Red} 2} \; = \)
\( \qquad\;\;\, \displaystyle \; = \; \frac{\color {Limegreen} 3 \cdot \color {Red} 2}{1 \cdot \color {Red} 2} \; + \; \frac{1}{\color {Red} 2} \; = \; \frac{6}{\color{Red} 2} \; + \; \frac{1}{\color{Red} 2} \; = \; \frac{7}{\color{Red} 2} \)
Slutsats:
I blandade former står mellan heltalet
och bråket ett osynligt + .
Metoden för omvandling av blandad form till bråk:
\( \quad \displaystyle \color {Limegreen} a\;\frac{b}{\color {Red} c} \quad = \quad \frac{\color {Limegreen} a \, \cdot \color {Red} c \quad + \quad b}{\color {Red} c} \quad \)
OBS! \( \; \displaystyle \color {Limegreen} a\;\frac{b}{\color {Red} c} \; \) är bara en symbolisk framställning av en blandad form i allmänhet.
Mellan \( \; \color {Limegreen} a \; \) och \( \; \displaystyle \frac{b}{\color {Red} c} \; \) står inget osynligt \( \; \cdot \; \) utan ett \( \; + \; \) som i alla blandade former.
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.