Skillnad mellan versioner av "1.3 Repetition: Tal i bråkform"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 218: Rad 218:
 
Ta de "innersta" (<math> \, {\color{Limegreen} 5} \, </math> och <math> \, {\color{Limegreen} 4} \, </math>) till nämnaren.  
 
Ta de "innersta" (<math> \, {\color{Limegreen} 5} \, </math> och <math> \, {\color{Limegreen} 4} \, </math>) till nämnaren.  
 
</div>
 
</div>
</big>
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">Heltal som bråk</span></b> ==
 
<br>
 
<div class="ovnE">
 
<big><math> \qquad \displaystyle  9 \; = \; \frac{9}{1} \qquad </math></big>
 
</div>
 
 
 
<big>
 
<b><span style="color:#931136">Generellt:</span></b>
 
<div class="border-divblue">
 
Alla heltal kan skrivas i bråkform
 
 
genom att ge dem nämnaren <big><math> \, {\color{Red} 1} \, </math></big>.
 
</div>
 
</big>
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">Bråk gånger heltal</span></b> ==
 
<br>
 
<div class="ovnE">
 
<math> \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2}{3} \cdot \frac{9}{1} \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3 \cdot 1} \; = \; \frac{2 \cdot 3 \cdot \cancel{3}}{\cancel{3}} \; = \; 6  </math>
 
 
Snabbare<span style="color:black">:</span>
 
 
<math> \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3} \; = \; \frac{18}{3} \; = \; 6  </math>
 
 
----
 
 
<math> \displaystyle 2 \cdot \frac{5}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{7} \; = \; \frac{10}{7} </math>
 
</div>
 
 
 
<big>
 
<b><span style="color:#931136">Regel:</span></b>
 
<div class="border-divblue">
 
Ta täljaren <math> \times </math> heltalet, bibehåll nämnaren.
 
</div>
 
</big>
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">Bråkdel av ett tal</span></b> ==
 
<br>
 
<div class="ovnE">
 
Bestäm <math> \; \displaystyle \frac{5}{6} \; </math> <b><span style="color:red">av</span></b> <math> \; 12 \; </math>.
 
 
<math> \quad \displaystyle \frac{5}{6} \; </math> <big><big><math> {\color {Red} {\cdot}} </math></big></big> <math> \; \displaystyle 12 \; = \; \frac{5 \cdot 12}{6} \; = \; \frac{5 \cdot 2 \cdot \cancel{6}}{\cancel{6}} \; = \; 10 \quad </math>
 
</div>
 
 
 
<big>
 
<b><span style="color:#931136">Regel:</span></b>
 
<div class="border-divblue">
 
Översätt <b><span style="color:red">av</span></b> till <b><span style="color:red">gånger</span></b>.
 
</div>
 
</big>
 
 
 
<div class="ovnE">
 
Bestäm <math> \; \displaystyle \frac{4}{5} \; </math> <b><span style="color:red">av</span></b> <math> \; \displaystyle \frac{7}{8} \; </math>.
 
 
<math> \quad \displaystyle \frac{4}{5} \; </math> <big><big><math> {\color {Red} {\cdot}} </math></big></big> <math> \; \displaystyle \frac{7}{8} \; = \; \frac{4 \cdot 7}{5 \cdot 8} \; = \; \frac{\cancel{4} \cdot 7}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{4}} \; = \; \frac{7}{10} \quad </math>
 
</div>
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">Tal i blandad form</span></b> ==
 
<br>
 
<big><math> {\color{Limegreen} {\text{Täljaren}}} \; > \; {\color{red} {\text{nämnaren}}} \; </math><b>:</b></big>
 
 
<div class="ovnC">
 
<div class="exempel"><big>
 
<math> \displaystyle \frac{7}{2} \; </math> kan skrivas i <b><span style="color:#931136">blandad form</span></b> <math> \; \displaystyle \boxed{3 \,\frac{1}{2}} \; </math>.
 
</big>
 
</div>
 
 
Metoden<span style="color:black">:</span>
 
 
<math> \quad \displaystyle \frac{7}{\color {Red} 2} \; = \; 7 \, / \, \color {Red} 2 \; = \; \color {Limegreen} 3 \,, {\rm rest} \; 1 \; = \; \boxed{\color {Limegreen} 3 \,\frac{1}{\color {Red} 2}} \quad </math>
 
 
<math> \quad \color {Red} 2 \; </math> ryms <math> \; \color {Limegreen} 3 \; </math> gånger i <math> \; 7 \; </math> med rest <math> \; 1 \; </math>.
 
 
Eller med miniräknaren<span style="color:black">:</span>
 
 
<math> \quad \displaystyle \frac{7}{\color {Red} 2} \; = \; 7 \, / \, \color {Red} 2 \; = \quad\; 3,5 \quad\; = \; \color {Limegreen} 3 \,\frac{1}{\color {Red} 2} \quad </math>
 
</div>
 
 
 
 
<big>Omvänt:</big>
 
 
<div class="ovnC">
 
<big>Skriv blandade formen till bråk:</big>
 
 
<math> \quad \displaystyle \boxed{\color {Limegreen} 3\,\frac{1}{\color {Red} 2}} \;\; = \;\; \frac{\color {Limegreen} 3 \, \cdot \color {Red} 2 \quad + \quad 1}{\color {Red} 2} \;\; = \;\; \frac{7}{\color {Red} 2} </math>
 
 
<math> \;\; </math> Därför att<span style="color:black">:</span>
 
 
<math> \quad \displaystyle \color {Limegreen} 3\,\frac{1}{\color {Red} 2} \; = \; \color {Limegreen} 3 \; + \; \frac{1}{\color {Red} 2} = \frac{\color {Limegreen} 3}{1} + \frac{1}{\color {Red} 2} \; = </math>
 
 
<math> \qquad\;\;\, \displaystyle \; = \; \frac{\color {Limegreen} 3 \cdot \color {Red} 2}{1 \cdot \color {Red} 2} \; + \; \frac{1}{\color {Red} 2} \; = \; \frac{6}{\color{Red} 2} \; + \; \frac{1}{\color{Red} 2} \; = \; \frac{7}{\color{Red} 2} </math>
 
</div>
 
 
 
<big>
 
<b><span style="color:#931136">Slutsats:</span></b>
 
<div class="border-divblue">
 
I blandade former står mellan heltalet
 
 
och bråket ett osynligt &nbsp; <big><big><span style="color:red">+</span></big></big> &nbsp; .
 
</div>
 
</big>
 
 
 
<big>
 
<b><span style="color:#931136">Metoden för omvandling av blandad form till bråk:</span></b>
 
<div class="border-divblue">
 
 
<math> \quad \displaystyle \color {Limegreen} a\;\frac{b}{\color {Red} c} \quad = \quad \frac{\color {Limegreen} a \, \cdot \color {Red} c \quad + \quad b}{\color {Red} c} \quad </math>
 
</div>
 
 
OBS! <math> \; \displaystyle \color {Limegreen} a\;\frac{b}{\color {Red} c} \; </math> är bara en symbolisk framställning av en blandad form i allmänhet.
 
 
Mellan <math> \; \color {Limegreen} a \; </math> och <math> \; \displaystyle \frac{b}{\color {Red} c} \; </math> står inget osynligt <math> \; \cdot \; </math> utan ett <math> \; + \; </math> som i alla blandade former.
 
 
</big>
 
</big>
  

Versionen från 7 september 2017 kl. 15.23

        <<  Tillbaka till Rationella uttryck          Repetition Bråkräkning      


Bråkräkning är ett repeterande underavsnitt i avsnittet Rationella uttryck.


Förkortning av bråk


Förkorta bråken så långt som möjligt:

\( \quad \displaystyle \frac{2}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 2}{2 \cdot 2} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{\color{Red} 2}}{2 \cdot \cancel{\color{Red} 2}} \; = \; \frac{1}{2} \)

\( \quad \displaystyle \frac{6}{9} \; = \; \frac{2 \cdot 3}{3 \cdot 3} \; = \; \frac{2 \cdot \cancel{\color{Red} 3}}{3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} \; = \; \frac{2}{3} \)

\( \quad \displaystyle \frac{10}{15} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{3 \cdot 5} \; = \; \; \frac{2 \cdot \cancel{\color{Red} 5}}{3 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \; = \; \frac{2}{3} \)

\( \quad \displaystyle \frac{8}{24} \; = \; \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 4}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 12} \, = \, \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 2}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 6} \, = \, \frac{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 1}{\cancel{\color{Red} 2} \cdot 3} \, = \, \frac{1}{3} \)

Metoden:

Hitta en gemensam faktor hos täljaren och nämna-

ren. Dividera både täljaren och nämnaren med

samma gemensamma faktor.


Förlängning av bråk


Förläng bråken:

1) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 3}}{4 \cdot {\color{Red} 3}} \; = \; \frac{9}{12} \)

2) \( \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Red} 4}}{3 \cdot {\color{Red} 4}} \; = \; \frac{8}{12} \)

3) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 5}}{4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 \cdot {\color{Red} 5}}{20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{75}{100} \)

4) \( \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {25 \over 200} \; = \)

\( \qquad\;\;\; \displaystyle = \; {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {125 \over 1\,000} \)

Metoden:

Multiplicera täljaren och nämnaren med samma tal.


Varför förlängning?


Exemplen 1) och 2) visar att bråken genom förläng-

ning kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex.

kan jämföra dem med varandra: \( \quad\;\; \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} \)

och därmed avgöra: \( \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} \)

Dessutom kam man addera och subtrahera dem.

Exemplen 3) och 4) visar att bråken genom förläng-

ning kan få en \( \, 10\)-potens i nämnaren, vilket t.ex.

gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal.


Slutsats:

Både förkortning och förlängning bibehåller

bråkets värde.


Addition och subtraktion av bråk


Fall 1   Lika nämnare

\( \quad \displaystyle \frac{1}{\color{Red} 5} \; + \; \frac{3}{\color{Red} 5} \; = \; \frac{4}{\color{Red} 5} \)

\( \quad \displaystyle \frac{11}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{5}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{6}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{6}}{2 \cdot \cancel{6}} \; = \; \frac{1}{2} \)

\( \quad \displaystyle \frac{5}{\color{Red} {11}} + \frac{13}{\color{Red} {11}} - \frac{9}{\color{Red} {11}} = \frac{5+13-9}{\color{Red} {11}} = \frac{9}{\color{Red} {11}} \quad \)


Regeln för add./subtr. av bråk med lika nämnare:

Bibehåll och ta över den gemensamma

nämnaren. Addera/subtrahera täljarna.


Fall 2   Olika nämnare

\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; + \; \frac{1}{3} \; = \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{2 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 2}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 2}} \; = \; \)

\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{3}{\color{Red} 6} \; + \; \frac{2}{\color{Red} 6} \; = \; \frac{5}{\color{Red} 6} \)

\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; + \; \frac{1}{5} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Limegreen} 5}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 5}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{5 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; = \; \)

\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{10}{\color{Red} {15}} \; + \; \frac{3}{\color{Red} {15}} \; = \; \frac{13}{\color{Red} {15}} \)

\( \quad \displaystyle \frac{7}{4} \; - \; \frac{5}{3} \; = \; \frac{7 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{4 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; - \; \frac{5 \cdot {\color{Limegreen} 4}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \)

\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{21}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{20}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1}{\color{Red} {12}} \quad \)


Regeln för add./subtr. av bråk med olika nämnare:

Förläng bråken så att de får en gemen-

sam nämnare (oftast nämnarnas produkt).

Använd regeln för add./subtr. av bråk

med lika nämnare.


Multiplikation av bråk


\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \cdot \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 3}{2 \cdot 4} \; = \; \frac{3}{8}\)

\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \cdot \; \frac{4}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 4}{3 \cdot 7} \; = \; \frac{8}{21} \)

\( \quad \displaystyle \frac{3}{4} \; \cdot \; \frac{2}{3} \; = \; \frac{3 \cdot 2}{4 \cdot 3} \; = \; \frac{6}{12} \; = \; \frac{1 \cdot \cancel{6}}{2 \cdot \cancel{6}} \; = \; \frac{1}{2} \)


Regeln för multiplikation av bråk:

Multiplicera:   täljarna   med   varandra,
  nämnarna   med   varandra.


Allmän regel för redovisning av bråkuppgifter:

Förkorta dina svar så långt som möjligt.


Division av bråk


\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \Big/ \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1}{2} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{4}{3}}} \; = \; \frac{1 \cdot 4}{2 \cdot 3} \; = \; \frac{4}{6} \; = \; \)

\( \qquad\qquad\; \displaystyle \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 2}{\cancel{2} \cdot 3} \; = \; \frac{2}{3} \)

\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \Big/ \; \frac{5}{7} \; = \; \frac{2}{3} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{7}{5}}} \; = \; \frac{2 \cdot 7}{3 \cdot 5} \; = \; \frac{14}{15} \)

\( \quad \displaystyle \frac{4}{7} \; \Big/ \; \frac{3}{5} \; = \; \frac{4}{7} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{5}{3}}} \; = \; \frac{4 \cdot 5}{7 \cdot 3} \; = \; \frac{20}{21} \)


Regeln för division av bråk:

Ersätt \( / \) med \( {\color{Red} {\cdot}} \) och invertera det bråk som

man skulle dividera med (dvs det andra).

Använd regeln för multiplikation av bråk.


Att invertera t.ex. \( \, \displaystyle \frac{3}{4} \, \) ger \( \, \displaystyle {\color{Red} {\frac{4}{3}}} \; \).


Dubbelbråk


\( \;\; \displaystyle \frac{\frac{{\color{Red} 2}}{{\color{Limegreen} 5}}}{\frac{{\color{Limegreen} 4}}{{\color{Red} 9}}} \) \( \displaystyle \; = \; \frac{{\color{Red} 2} \cdot {\color{Red} 9}}{{\color{Limegreen} 5} \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 9}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{2}} \; = \; \frac{9}{5 \cdot 2} \; = \; \frac{9}{10} \)

\( \;\; \) Förkorta även på vägen till svaret om möjligt.


Regeln för dubbelbråk:

Ta de "yttersta" (\( \, {\color{Red} 2} \, \) och \( \, {\color{Red} 9} \, \)) till täljaren.

Ta de "innersta" (\( \, {\color{Limegreen} 5} \, \) och \( \, {\color{Limegreen} 4} \, \)) till nämnaren.




Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.