Skillnad mellan versioner av "Övningar till Grafritning & ekvationslösning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 27: | Rad 27: | ||
− | == <b>Övning | + | == <b>Övning 2</b> == |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | ||
Rad 42: | Rad 42: | ||
− | == <b>Övning | + | == <b>Övning 3</b> == |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | Betrakta raketens bana i övning | + | Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter: |
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln | a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln | ||
Rad 55: | Rad 55: | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Versionen från 17 augusti 2018 kl. 16.16
<< Repetitioner | Genomgång | Övningar | 1:a avsnitt: Polynom >> |
Övning 1
a) Läs exemplet Simhopp från 10-meterstorn.
- Vilken maximal höjd når Marie?
b) Läs lösningen till exemplet ovan, Grafritning med miniräknare.
- Värdena \( \, min \, \), \( \, max \, \) och \( \, scl \, \) som angavs där för räknarens display (WINDOW)
- kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger.
- Försök att matematiskt motivera valet av min-/max-värdena samt skalan.
Övning 2
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
- \[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 3
Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln
- för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.