Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 1) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 1) |
||
Rad 16: | Rad 16: | ||
== Övning 1 == | == Övning 1 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | |||
− | a) | + | a)Bestäm |
:<math> {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x + 8)} </math> | :<math> {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x + 8)} </math> | ||
Versionen från 29 augusti 2014 kl. 10.39
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
E-övningar: 1-5
Övning 1
a)Bestäm \[ {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x + 8)} \]
b) \( {\color{White} x} | \, 17 - 20 \, | \)
c) \( {\color{White} x} | -4\,| - |\,2\,| \)
d) \( {\color{White} x} | \,0\,| - | -0,01\,| \)
e) \( {\color{White} x} 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)
Övning 2
Beräkna värdet av uttrycket \( {\color{White} x} | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} \) för
a) \( {\color{White} x} x = 1\, \)
b) \( {\color{White} x} x = - 1\, \)
c) \( {\color{White} x} x = 2\, \)
d) \( {\color{White} x} x = - 2\, \)
Räkna först manuellt.
Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).