Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
+ | __NOTOC__ | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
+ | {{Not selected tab|[[2.4 Derivatans definition|<-- Förra avsnitt]]}} | ||
{{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|Teori]]}} | {{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|Teori]]}} | ||
{{Selected tab|[[2.5 Övningar till Deriveringsregler|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[2.5 Övningar till Deriveringsregler|Övningar]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[2.5 Fördjupning till Deriveringsregler|Fördjupning]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[2.6 Derivatan av exponentialfunktioner|Nästa avsnitt -->]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | + | ||
Anta alltid <math> y = f(x)\, </math>. | Anta alltid <math> y = f(x)\, </math>. | ||
Versionen från 11 oktober 2014 kl. 17.03
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Fördjupning | Nästa avsnitt --> |
Anta alltid \( y = f(x)\, \).
G-övningar: 1-6
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = -8\, \)
b) \( y = 12\,x + 7 \)
c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( y = x\, \)
e) \( y = - x\, \)
f) \( y = x + 6\, \)
g) \( y = - x + 25\, \)
Alternativt:
Övning 2
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x \over 2} \)
b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)
c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
f) \( y = (3\,x - 5)^2 \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e | Svar 2f | Lösning 2f
Övning 3
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {2 \over x} \)
b) \( y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)
c) \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)
d) \( y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)
e) \( y = {1 \over x^2} \)
f) \( y = {1 \over \sqrt{x}} \)
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c | Svar 3d | Lösning 3d | Svar 3e | Lösning 3e | Svar 3f | Lösning 3f
Övning 4
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x^2 + 3 \over x} \)
b) \( y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)
c) \( y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)
d) Beräkna \( f\,'(4)\, \) om \( f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \) med 3 decimaler.
e) Beräkna \( f\,'(1)\, \) om \( f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d | Svar 4e | Lösning 4e
Övning 5
I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]
där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
Alternativt:
- Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b
Övning 6
Följande parabel är given:
- \[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]
a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?
b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b
VG-övningar: 7-8
Övning 7
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan
- \[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]
i punkten \( x = -1\, \) .
Alternativt:
Övning 8
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
- \[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]
där x är tiden i timmar.
Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?
Alternativt:
MVG-övningar: 9-10
Övning 9
För vilka värden på \( a\, \) och \( b\, \) går kurvan
- \[ y = a\,x^2 + b\,x \]
genom punkten \( (1, -1)\, \) och har där lutningen \( 4\, \) ?
Alternativt:
Övning 10
Kurvan
- \[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]
har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).
a) Rita kurvan.
b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat.
c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten.
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.
Alternativt:
- Svar 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d
Facit till övningar i deriveringsregler
1a
\( y\,' = 0 \)
1b
\( y\,' = 12 \)
1c
\[ y\,' = 8\,x - 25 \]
1d
\( y\,' = 1 \)
1e
\( y\,' = -1 \)
1f
\( y\,' = 1 \)
1g
\( y\,' = -1 \)
2a
\( y\,' = {1 \over 2} \)
2b
\( y\,' = x^4 + 1 \)
2c
\( y\,' = x - {3 \over 4} \)
2d
\( y\,' = {8 \over 5}\,(x - 1) \)
2e
\( y\,' = - {1 \over 2} \)
2f
\( y\,' = 18\,x - 30 \)
3a
\( y\,' = -{2 \over x^2} \)
3b
\( y\,' = {3 \over x^2} \)
3c
\( y\,' = -{1 \over \sqrt{x}} \)
3d
\( y\,' = 28\,x^3 + {25 \over x^2} \)
3e
\( y\,' = -\,{2 \over x^3} \)
3f
\( y\,' = -{1\over 2\,x\,\sqrt{x}} \)
4a
\( y\,' = 1 - {3 \over x^2} \)
4b
\( y\,' = {x\,\sqrt{x}\over 2} \)
4c
\( y\,' = \sqrt{x} + {2 \over x^3}\)
4d
\( 48,125\, \)
4e
\( 4\, \)
5a
\( f\,'(x) = - 18\,x + 6 \)
5b
\( - 20,1\, \) meter per sekund
6a
\( 7\, \)
6b
\( y = 7\,x - 9 \)
7
\( 3\,x - 2 \)
8
\( 5\, \)
9
\( a = \;\;\, 5\, \)
\( b = -6\, \)
10b
\( (1, -5)\, \)
10c
\( y = x - 6\, \)
Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.