Skillnad mellan versioner av "2.5 Lösning 8"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
\end{array}</math> | \end{array}</math> | ||
− | " | + | "Kroppstemperaturen minskade med 0,07 grader i timmen vid kl 21" innebär: |
− | :<math> \begin{array}{rcrcl} | + | :<math> \begin{array}{rcrcl} T\,'(60) & = & 13 \cdot k \cdot e\,^{k \cdot 60} & = & -0,07 \\ |
& & 150 \cdot k \cdot e\,^{8\,k} & = & 350 \\ | & & 150 \cdot k \cdot e\,^{8\,k} & = & 350 \\ | ||
& & k \cdot e\,^{8\,k} & = & {350 \over 150} \\ | & & k \cdot e\,^{8\,k} & = & {350 \over 150} \\ |
Versionen från 2 november 2014 kl. 13.04
Vi sätter \( t = 0 \, \) vid kl 20 när kroppstemperaturen uppmättes till 31 grader. Därmed sätts starttemperaturen till \( T_0 = 31\, \). Med rumstemperaturen till \( T_r = 18\, \) blir modellen:
\[ \begin{array}{rcl} T\,(t) & = & (T_0 - T_r)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, T_r \\ T\,(t) & = & (31 - 18)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, 18 \\ T\,(t) & = & 13 \cdot e\,^{k\,t} \,+\, 18 \end{array}\]
Vi bestämmer \( k \, \):
\[ \begin{array}{rcl} T\,'(t) & = & 13 \cdot k \cdot e\,^{k\,t} \end{array}\]
"Kroppstemperaturen minskade med 0,07 grader i timmen vid kl 21" innebär:
\[ \begin{array}{rcrcl} T\,'(60) & = & 13 \cdot k \cdot e\,^{k \cdot 60} & = & -0,07 \\ & & 150 \cdot k \cdot e\,^{8\,k} & = & 350 \\ & & k \cdot e\,^{8\,k} & = & {350 \over 150} \\ & & k \cdot e\,^{8\,k} & = & {7 \over 3} \end{array}\]
För att lösa ekvationen ovan för \( k\, \) används grafräknaren. Ett startvärde för räknarens ekvationslösare erhålls genom att rita grafen till funktionen \( y \,=\, x \cdot e\,^{8\,x} \,-\, {7 \over 3} \) och avläsa nollstället, vilket ger närmevärdet \( x \approx 0,3 \) .
Enligt instruktionerna i EQUATION SOLVER får vi med detta startvärde följande lösning till ekvationen \( x \cdot e\,^{8\,x} \,-\, {7 \over 3} \,=\, 0 \):
- \[ x \,=\, 0,2697122\ldots \,=\, k \]
Med detta värde för \( k\, \) specificerar vi vår modell för bakteriernas tillväxt:
- \[ B\,(t) \, = \, 150 \, e\,^{0,2697122\,t} \]
"Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier nått \( 2\,000 \)?" innebär att lösa följande ekvation för \( t\, \) :
- \[ 150 \, e\,^{0,2697122\,t} \, = \, 2\,000 \]
Grafräknaren används. Ett startvärde erhålls genom att rita grafen till funktionen \( y \,=\, 150\, e\,^{0,2697122\,x} \,-\, 2\,000 \) och avläsa nollstället, vilket ger närmevärdet \( x \approx 10 \). Med detta startvärde får vi i räknarens EQUATION SOLVER följande lösning till ekvationen \( 150\, e\,^{0,2697122\,x} \,-\, 2\,000 \,=\, 0 \):
- \[ x \,=\, 9,603819\ldots \]
"Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit \( 2\,000 \)?" innebär att ange tiden \( t\, \) t.ex. med
- \[ t \,=\, 9,60382 \;\, {\rm timmar} \]
Den decimala bråkdelen omvandlas från timmar till minuter\[ t = 9,60382\;{\rm h } \;=\; 9\;{\rm h } + 0,60382\;{\rm h } \;=\; 9\;{\rm h } + 0,60382 \cdot 60 \; {\rm min } \;=\; 9\;{\rm h } + 36,23 \; {\rm min } \]
Antalet bakterier har säkert överstigit \( 2\,000 \) och mjölken har blivit sur efter
- \[ 9\;{\rm timmar\;och\;} 37\;{\rm minuter} \]