Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 72: Rad 72:
 
För att i räknarens knapp <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> kunna mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> och tryck ENTER.  
 
För att i räknarens knapp <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> kunna mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> och tryck ENTER.  
  
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
+
c) &nbsp; Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}</div>
  

Versionen från 29 september 2015 kl. 15.51

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      

E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( \quad | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( \quad | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( \quad | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( \quad | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)


Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \quad \) för

a) \( \quad x = 1\, \)

b) \( \quad x = - 1\, \)

c) \( \quad x = 2\, \)

d) \( \quad x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen

abs ( )

genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).


Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( \quad y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( \quad y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i räknarens knapp Y= kunna mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c)   Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.


Övning 4

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a)   Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b)   Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).


Övning 5

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a)   Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b)   Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).



C-övningar: 6-9


Övning 6

a)   Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b)   Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.

c)   Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.


Övning 7

Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen:

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

a)   Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningen ovan.

b)   Visualisera lösningen grafiskt.


Övning 8

Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

a)   Ange lösningen som en olikhet. Läs sista delen av genomgången Intervall med absolutbelopp.

b)   Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.


Övning 9

Lös följande ekvation grafiskt:

\[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]



A-övningar: 10-12


Övning 10

Betrakta ekvationen

\[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]

a)   Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.

b)   Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).

c)   Förklara resultatet i b).


Övning 11

Lös följande olikheter med hjälp av grafer:

a) \( \quad | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)


Övning 12

Betrakta olikheten

\[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]

a)   Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.

b)   Lös olikheten algebraiskt.





Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.