Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m (→Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik)  | 
				||
| Rad 91: | Rad 91: | ||
| − | <big><big>5. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big>  | + | <big><big>5. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>  | 
   </td>  |    </td>  | ||
| Rad 97: | Rad 97: | ||
   <td> <math> \quad </math> </td>  |    <td> <math> \quad </math> </td>  | ||
| − |    <td>[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant   | + |    <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]  | 
| − | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt   | + | <span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]  | 
| − | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn   | + | <span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]  | 
| − | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel  | + | <span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>   | 
| − | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (  | + | <span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]  | 
| Rad 125: | Rad 125: | ||
</table>  | </table>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
Versionen från 6 maj 2016 kl. 14.50
Välkommen till Matte 3c i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
| Innehållsförteckning | Planering Matte 3c | Formelsamling Matte 3 | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Betygskriterier) | 
| Fil:Bild till vad ar math online.jpg | Fil:Kursbeskrivning Ma3c 337.jpg | 
Att komma igång med Matte 3c-kursen
 
 
 
 
 
 
 
  | 
Övning 
 
Svar 
 
Lösning 
 | 
- Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
 
- Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter med facit.
 
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
 
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
| 1. Exempelorienterad undervisning:
 
 
 
 
 2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)? 
  | 
  \( \quad \) | Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
 Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet) Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \) Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel) 
 
 Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det? 
 
 
  | 
  Hämtar...