Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 29: | Rad 29: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><big> | <td><big> | ||
− | * I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan<br>använda för att navigera genom materialet. | + | * I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan<br>använda för att navigera genom materialet. |
− | * Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br>snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar. | + | * Kursen är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br>snitt och avslutas med diagnosprov samt fullständiga lösningar. |
− | * Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Genomgång</span></b>]] som behandlar grundbe-<br>grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar. | + | * Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Genomgång</span></b>]] som behandlar grundbe-<br>grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar. |
− | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br>[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]]. | + | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br>[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]]. |
− | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math> | + | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math> |
− | * När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br>ska förbereda på det riktiga provet. | + | * När man är klar med ett kapitel är det dags för [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som<br>ska förbereda på det riktiga provet. |
− | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. | + | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. |
</big> | </big> | ||
</td> | </td> | ||
Rad 57: | Rad 57: | ||
</table> | </table> | ||
<big> | <big> | ||
− | * Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper. | + | * Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper. |
− | * Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov 2 i Matte 3c|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 3c|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]] | + | * Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov 2 i Matte 3c|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 3c|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]]. |
− | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. | + | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. |
− | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | + | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. |
</big> | </big> | ||
Versionen från 3 oktober 2016 kl. 23.59
Välkommen till Matte 3c i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
Innehållsförteckning | Planering Matte 3c | Formelsamling Matte 3 | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Betygskriterier) |
Fil:Bild till vad ar math online 525 391.jpg | Fil:Kursbeskrivning Ma3c 391.jpg |
Att komma igång med Matte 3c-kursen
|
Övning
Svar
Lösning
|
- Diagnosprovens resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
- Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet) Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \) Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel) Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.