Skillnad mellan versioner av "1.3 Repetition: Tal i bråkform"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 56: | Rad 56: | ||
tills du får önskad nämnare. | tills du får önskad nämnare. | ||
+ | |||
+ | <b>Varför förlängning?</b> | ||
+ | |||
+ | Exemplen ovan visar att bråken genom förlängning | ||
+ | |||
+ | kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex. kan | ||
+ | |||
+ | [[1.3_Repetition:_Tal_i_bråkform#Addition_och_subtraktion_av_br.C3.A5k|<b><span style="color:blue">addera</span></b>]] dem med och [[1.3_Repetition:_Tal_i_bråkform#Addition_och_subtraktion_av_br.C3.A5k|<b><span style="color:blue">subtrahera</span></b>]] dem från varandra. | ||
+ | |||
+ | Dessutom kan man jämföra dem med varandra. | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 25 oktober 2017 kl. 14.02
<< Tillbaka till Rationella uttryck | Repetition: Tal i bråkform |
Tal i bråkform är ett repeterande underavsnitt i avsnittet Rationella uttryck.
Matte 1:
Förkortning av bråk
Förkorta bråken så långt som möjligt:
\( \qquad\quad \displaystyle \frac{2}{4} \quad = \quad \frac{2 \, \color{Red} {/ \, 2}}{4 \, \color{Red} {/ \, 2}} \quad = \quad \frac{1}{2} \)
\( \qquad\quad \displaystyle \frac{6}{9} \quad = \quad \frac{6 \, \color{Red} {/ \, 3}}{9 \, \color{Red} {/ \, 3}} \quad = \quad \frac{2}{3} \)
\( \qquad\quad \displaystyle \frac{8}{24} \quad = \quad \frac{8 \, \color{Red} {/ \, 8}}{24 \, \color{Red} {/ \, 8}} \quad = \quad \frac{1}{3} \)
Metoden:
Hitta ett tal som både täljaren och nämnaren kan
jämnt delas med.
Dividera både täljaren och nämnaren med detta tal.
För att hitta talet läs Delbarhetsreglerna.
Förlängning av bråk
Förläng bråken:
1) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 {\color{Red} { \, \cdot \, 3}}}{4 {\color{Red} { \, \cdot \, 3}}} \; = \; \frac{9}{12} \)
2) \( \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 {\color{Red} { \, \cdot \, 4}}}{3 {\color{Red} { \, \cdot \, 4}}} \; = \; \frac{8}{12} \)
3) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}}{4 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}}{20 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}} \; = \; \frac{75}{100} \)
4) \( \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; \frac{1 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}}{8 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; \frac{5 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}}{40 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}} \; = \; {25 \over 200} \; = \)
\( \qquad\;\;\; \displaystyle = \; \frac{25 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}}{200 {\color{Red} { \, \cdot \, 5}}} \; = \; {125 \over 1\,000} \)
Metoden:
Multiplicera täljaren och nämnaren med samma tal
tills du får önskad nämnare.
Varför förlängning?
Exemplen ovan visar att bråken genom förlängning
kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex. kan
addera dem med och subtrahera dem från varandra.
Dessutom kan man jämföra dem med varandra.
Varför förlängning?
Jämförelse av bråk:
Exemplen 1) och 2) visar att bråken genom förläng-
ning kan få samma nämnare, vilket gör att man kan
jämföra dem med varandra: \( \qquad\quad \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} \)
och därmed avgöra: \( \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} \)
Räkna med bråk:
Genom förlängning till gemensam nämnare kan
bråk med olika nämnare adderas och subtraheras.
Omvandling till decimaltal:
Exemplen 3) och 4) visar att bråken genom förläng-
ning kan få en \( \, 10\)-potens i nämnaren, vilket gör
att man direkt kan skriva dem till decimaltal.
Kom ihåg:
Både förkortning och förlängning bibehåller
bråkets värde.
Addition och subtraktion av bråk
Fall 1 Lika nämnare
\( \quad \displaystyle \frac{1}{\color{Red} 5} \; + \; \frac{3}{\color{Red} 5} \; = \; \frac{4}{\color{Red} 5} \)
\( \quad \displaystyle \frac{11}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{5}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{6}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{6 \, / \, 6}{\color{Red} {12} \, / \, 6} \; = \; \frac{1}{2} \)
\( \quad \displaystyle \frac{5}{\color{Red} {11}} + \frac{13}{\color{Red} {11}} - \frac{9}{\color{Red} {11}} = \frac{5+13-9}{\color{Red} {11}} = \frac{9}{\color{Red} {11}} \quad \)
Regeln för add./subtr. av bråk med lika nämnare:
Bibehåll och ta över den gemensamma
nämnaren. Addera/subtrahera täljarna.
Fall 2 Olika nämnare
\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; + \; \frac{1}{3} \; = \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{2 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 2}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 2}} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{3}{\color{Red} 6} \; + \; \frac{2}{\color{Red} 6} \; = \; \frac{5}{\color{Red} 6} \)
\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; + \; \frac{1}{5} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Limegreen} 5}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 5}} \; + \; \frac{1 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{5 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{10}{\color{Red} {15}} \; + \; \frac{3}{\color{Red} {15}} \; = \; \frac{13}{\color{Red} {15}} \)
\( \quad \displaystyle \frac{7}{4} \; - \; \frac{5}{3} \; = \; \frac{7 \cdot {\color{Limegreen} 3}}{4 \cdot {\color{Limegreen} 3}} \; - \; \frac{5 \cdot {\color{Limegreen} 4}}{3 \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\;\; \displaystyle \; = \; \frac{21}{\color{Red} {12}} \; - \; \frac{20}{\color{Red} {12}} \; = \; \frac{1}{\color{Red} {12}} \quad \)
Regeln för add./subtr. av bråk med olika nämnare:
Förläng bråken så att de får en gemen-
sam nämnare (oftast nämnarnas produkt).
Använd sedan regeln för add./subtr. av
bråk med lika nämnare (Fall 1).
med lika nämnare.
Multiplikation av bråk
\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \cdot \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1 \cdot 3}{2 \cdot 4} \; = \; \frac{3}{8}\)
\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \cdot \; \frac{4}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 4}{3 \cdot 7} \; = \; \frac{8}{21} \)
\( \quad \displaystyle \frac{3}{4} \; \cdot \; \frac{2}{3} \; = \; \frac{3 \cdot 2}{4 \cdot 3} \; = \; \frac{6}{12} \; = \; \frac{6 \, / \, 6}{12 \, / \, 6} \; = \; \frac{1}{2} \)
Regeln för multiplikation av bråk:
Multiplicera: | täljarna | med | varandra, |
nämnarna | med | varandra. |
Allmän regel för redovisning av bråkuppgifter:
Förkorta dina svar så långt som möjligt.
Division av bråk
\( \quad \displaystyle \frac{1}{2} \; \Big/ \; \frac{3}{4} \; = \; \frac{1}{2} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{4}{3}}} \; = \; \frac{1 \cdot 4}{2 \cdot 3} \; = \; \frac{4}{6} \; = \; \)
\( \qquad\qquad\; \displaystyle \; = \; \frac{4 \, / \, 2}{6 \, / \, 2} \; = \; \frac{2}{3} \)
\( \quad \displaystyle \frac{2}{3} \; \Big/ \; \frac{5}{7} \; = \; \frac{2}{3} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{7}{5}}} \; = \; \frac{2 \cdot 7}{3 \cdot 5} \; = \; \frac{14}{15} \)
\( \quad \displaystyle \frac{4}{7} \; \Big/ \; \frac{3}{5} \; = \; \frac{4}{7} \; {\color{Red} {\cdot \; \frac{5}{3}}} \; = \; \frac{4 \cdot 5}{7 \cdot 3} \; = \; \frac{20}{21} \)
Regeln för division av bråk:
Ersätt \( / \) med \( {\color{Red} {\cdot}} \) och invertera det bråk som
man skulle dividera med (dvs det andra).
Använd regeln för multiplikation av bråk.
Att invertera t.ex. \( \, \displaystyle \frac{3}{4} \, \) ger \( \, \displaystyle {\color{Red} {\frac{4}{3}}} \; \).
Dubbelbråk
\( \;\; \displaystyle \frac{\frac{{\color{Red} 2}}{{\color{Limegreen} 5}}}{\frac{{\color{Limegreen} 4}}{{\color{Red} 9}}} \) \( \displaystyle \; = \; \frac{{\color{Red} 2} \cdot {\color{Red} 9}}{{\color{Limegreen} 5} \cdot {\color{Limegreen} 4}} \; = \; \frac{\cancel{2} \cdot 9}{5 \cdot 2 \cdot \cancel{2}} \; = \; \frac{9}{5 \cdot 2} \; = \; \frac{9}{10} \)
\( \;\; \) Förkorta även på vägen till svaret om möjligt.
Regeln för dubbelbråk:
Ta de "yttersta" (\( \, {\color{Red} 2} \, \) och \( \, {\color{Red} 9} \, \)) till täljaren.
Ta de "innersta" (\( \, {\color{Limegreen} 5} \, \) och \( \, {\color{Limegreen} 4} \, \)) till nämnaren.
Heltal som bråk
\( \qquad \displaystyle 9 \; = \; \frac{9}{1} \qquad \)
Generellt:
Alla heltal kan skrivas i bråkform
genom att ge dem nämnaren \( \, {\color{Red} 1} \, \).
Bråk gånger heltal
\( \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2}{3} \cdot \frac{9}{1} \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3 \cdot 1} \; = \; \frac{2 \cdot 3 \cdot \cancel{3}}{\cancel{3}} \; = \; 6 \)
Snabbare:
\( \displaystyle \frac{2}{3} \cdot 9 \; = \; \frac{2 \cdot 9}{3} \; = \; \frac{18}{3} \; = \; 6 \)
\( \displaystyle 2 \cdot \frac{5}{7} \; = \; \frac{2 \cdot 5}{7} \; = \; \frac{10}{7} \)
Regel för multiplikation av bråk med heltal:
Ta täljaren \( \times \) heltalet, bibehåll nämnaren.
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.