Skillnad mellan versioner av "2.7 Numerisk derivering med räknare"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 16: | Rad 16: | ||
==== <b><span style="color:#931136">En funktions derivata i en punkt</span></b> ==== | ==== <b><span style="color:#931136">En funktions derivata i en punkt</span></b> ==== | ||
− | Följande funktion kan inte deriveras med någon av deriveringsreglerna vi lärt oss hittills<span style="color:black">:</span> | + | Följande funktion kan inte deriveras med någon av |
+ | |||
+ | deriveringsreglerna vi lärt oss hittills<span style="color:black">:</span> | ||
<math> \qquad f(x) = (4\,x + 10)^{11} </math> | <math> \qquad f(x) = (4\,x + 10)^{11} </math> |
Versionen från 20 maj 2018 kl. 20.48
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Derivering med räknare | Diagnosprov kap 2 Derivatan |
Exempel
En funktions derivata i en punkt
Följande funktion kan inte deriveras med någon av
deriveringsreglerna vi lärt oss hittills:
\( \qquad f(x) = (4\,x + 10)^{11} \)
Använd din räknare för att få ett närmevärde för \( f\,'(0) \).
Lösning
a) Beskrivningen som ges här bygger på grafräknaren TI-82 STATS, men kan med lite modifikation tillämpas på alla grafräknare.
Grafritning med miniräknare
Mata in följande min-/max-värden samt skala för din räknares display (WINDOW):
|
|
|
Tryck på knappen GRAPH igen.
Läs av kurvans skärningspunkt med \( \, x\)-axeln: ungefär \( \, 1,9 \, \).
\( \, y \, \) är \( \, 0 \, \) när \( \, \underline{x\, \approx 1,9\,} \): Funktionens nollställe.
Simhopp från \( 10 \)-meterstorn - del 2
Värdena i a) för WINDOW:s \( \, min \, \), \( \, max \, \) och \( \, scl \, \) kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger. Men:
Vill du veta hur man matematiskt får fram dem, läs här:
b) Vi kan nu använda närmevärdet från a) som startvärde för kalkylatorns ekvationslösare som kommer att precisera nollstället.
Ekvationslösning med miniräknare
När "exakt" slår Marie i vattnet? Lös ekvationen \( \; - 5\,x^2 + 4\,x + 10 = 0 \; \) med \( \, 10 \, \) decimalers noggrannhet.
- Tryck i miniräknaren på knappen MATH.
- Gå med piltangenten till Solver...
- Tryck på ENTER.
- Mata in ekvationens vänsterled där markören står, så att det efteråt står följande två rader i displayen:
- EQUATION SOLVER
- eqn:0=(-)5X^2+4X+10
- Tryck först på knappen ALPHA (orange) och sedan på SOLVE (i orange ovanpå ENTER).
Mata in startvärdet \( \, x\, \approx 1,9 \, \) som vi fick fram i a) och tryck en gång till på först ALPHA och sedan SOLVE.
Värdet \( \, x = 1,8696938456\ldots \, \) visas i displayen vilket betyder:
Marie slår i vattnet efter \( \underline{1,8696938456\ldots\,\,{\rm sek}}\): Ekvationens lösning.
Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.