Skillnad mellan versioner av "Övningar till Grafritning & ekvationslösning"
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| Rad 27: | Rad 27: | ||
| − | == <b>Övning   | + | == <b>Övning 2</b> ==  | 
<div class="ovnE">  | <div class="ovnE">  | ||
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:  | En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:  | ||
| Rad 42: | Rad 42: | ||
| − | == <b>Övning   | + | == <b>Övning 3</b> ==  | 
<div class="ovnE">  | <div class="ovnE">  | ||
| − | Betrakta raketens bana i övning   | + | Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:  | 
a)   Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln  | a)   Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln  | ||
| Rad 55: | Rad 55: | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div>  | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div>  | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
Versionen från 17 augusti 2018 kl. 15.16
| << Repetitioner | Genomgång | Övningar | 1:a avsnitt: Polynom >> | 
Övning 1
a) Läs exemplet Simhopp från 10-meterstorn.
- Vilken maximal höjd når Marie?
 
b) Läs lösningen till exemplet ovan, Grafritning med miniräknare.
- Värdena \( \, min \, \), \( \, max \, \) och \( \, scl \, \) som angavs där för räknarens display (WINDOW)
 
- kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger.
 
- Försök att matematiskt motivera valet av min-/max-värdena samt skalan.
 
Övning 2
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
- \[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 3
Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln
- för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
 
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
  Hämtar...