Skillnad mellan versioner av "Övningar till Grafritning & ekvationslösning"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 62: Rad 62:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 22 januari 2019 kl. 17.36

        <<  Repetitioner          Genomgång          Övningar          1.1 Polynom  >>      


Övning 1

a)  Läs exemplet Simhopp från 10-meterstorn.

Vilken maximal höjd når Marie?

b)  Läs lösningen till exemplet ovan, Grafritning med miniräknare.

Värdena \( \, min \, \), \( \, max \, \) och \( \, scl \, \) som angavs där för räknarens display (WINDOW)
kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger.
Försök att matematiskt motivera valet av min-/max-värdena samt skalan.


Övning 2

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:

\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a)   Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b)   Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.


Övning 3

Betrakta raketens bana i övning 2. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a)   Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln

för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b)   Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c)   När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.




Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.