Skillnad mellan versioner av "1.4 Övningar till Talet e och den naturliga logaritmen"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 81: Rad 81:
 
d) <math> \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 </math>
 
d) <math> \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 </math>
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}} -->
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.8 Svar 4a|Lösning 4a|1.8 Lösning 4a|Svar 4b|1.8 Svar 4b|Lösning 4b|1.8 Lösning 4b|Svar 4c|1.8 Svar 4c|Lösning 4c|1.8 Lösning 4c|Svar 4d|1.8 Svar 4d|Lösning 4d|1.8 Lösning 4d}} -->
  
 
== VG-övningar: 5-6 ==
 
== VG-övningar: 5-6 ==
Rad 98: Rad 98:
  
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}} -->
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.8 Svar 5a|Lösning 5a|1.8 Lösning 5a|Svar 5b|1.8 Svar 5b|Lösning 5b|1.8 Lösning 5b|Svar 5c|1.8 Svar 5c|Lösning 5c|1.8 Lösning 5c}} -->
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
Rad 112: Rad 112:
 
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
 
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b}} -->
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.8 Svar 6a|Lösning 6a|1.8 Lösning 6a|Svar 6b|1.8 Svar 6b|Lösning 6b|1.8 Lösning 6b}} -->
  
 
== MVG-övningar: 7-8 ==
 
== MVG-övningar: 7-8 ==
Rad 126: Rad 126:
 
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.7 Svar 7a|Lösning 7a|1.7 Lösning 7a|Svar 7b|1.7 Svar 7b|Lösning 7b|1.7 Lösning 7b}} -->
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.8 Svar 7a|Lösning 7a|1.8 Lösning 7a|Svar 7b|1.8 Svar 7b|Lösning 7b|1.8 Lösning 7b}} -->
  
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
Rad 142: Rad 142:
 
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
 
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.7 Svar 8a|Lösning 8a|1.7 Lösning 8a|Svar 8b|1.7 Svar 8b|Lösning 8b|1.7 Lösning 8b|Svar 8c|1.7 Svar 8c|Lösning 8c|1.7 Lösning 8c}} -->
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.8 Svar 8a|Lösning 8a|1.8 Lösning 8a|Svar 8b|1.8 Svar 8b|Lösning 8b|1.8 Lösning 8b|Svar 8c|1.8 Svar 8c|Lösning 8c|1.8 Lösning 8c}} -->

Versionen från 20 mars 2011 kl. 13.59

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-6

Övning 1

Använd \( e^x\, \)-knappen i din räknare för att beräkna följande uttryck på det enklast möjliga sättet. Avrunda till 6 decimaler.

a) \( e\,^2 \cdot e\,^{0,5} \)


b) \( e\,^3 \over e\,^4 \)


c) \( (e\,^{1,5})^{-1} \)


d) \( e\,^{1 \over 3} - (e\,^2)^{1\over 3} \)

Övning 2

Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken.

Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet. Ange svaret med 5 decimaler.

a) \( \lg 36 \; = \; \lg 4 + \lg \, ? \)


b) \( \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? \)


c) \( \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3 \)


d) \( \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? \)


e) \( \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? \)


f) \( 3 \cdot \lg 2 \; = \; \lg \, ? \)

Övning 3

Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet. Hur skulle du svara om det hade varit krav på exakt lösning?

a) \( 2^x = 35\, \)


b) \( 5 \cdot 1,09^x = 25 \)


c) \( 4^x + 4^{x+1} = 85\, \)


Övning 4

Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:

a) \( \lg 54 - \lg 38 = {\lg 54 \over \lg 38 } \)


b) \( \lg\,(3\,x^5) = 5 \cdot \lg 3\,x \)


c) \( \lg\,{3 \over 2} + \lg\,{2 \over 3} = 0 \)


d) \( \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 \)


VG-övningar: 5-6

Övning 5

Lös följande ekvationer exakt:

a) \( 5 \cdot 6^x \; = \; 7^x \)


b) \( 2 \cdot 3^x \; = \; 4 \cdot 5^x \)


c) \( \lg\,(x+1) + \lg\,(x-1) = \lg 3 - \lg 4 \)


Övning 6

En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.

a) Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning där y är bilens aktuella värde och x antalet år efter inköpet.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

b) Hur mycket var bilen värd efter 2 år?

c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?


MVG-övningar: 7-8

Övning 7

Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.

Landet B hade samma år 63,7 miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.

Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.

Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.


Övning 8

Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband:

\[ M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) \]

I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden M = 9,1 på Richterskalan.

Beräkna den frigjorda energin E.

Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.

Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.