Skillnad mellan versioner av "2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner"
Taifun (Diskussion | bidrag) (Created page with "{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | {{Not selected tab|[[2.5 Derivatan av expone...") |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 8: | Rad 8: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
== G-övningar: 1-4 == | == G-övningar: 1-4 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 1 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Ställ upp derivatan av följande funktioner: | ||
+ | |||
+ | a) <math> y = e\,^{2\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | b) <math> y = 12\,x + 7 </math> | ||
+ | |||
+ | c) <math> y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 </math> | ||
+ | |||
+ | d) <math> y = x\, </math> | ||
+ | |||
+ | e) <math> y = - x\, </math> | ||
+ | |||
+ | f) <math> y = x + 6\, </math> | ||
+ | |||
+ | g) <math> y = - x + 25\, </math> | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.4 Svar 1a|Svar 1b|2.4 Svar 1b|Svar 1c|2.4 Svar 1c|Svar 1d|2.4 Svar 1d|Svar 1e|2.4 Svar 1e|Svar 1f|2.4 Svar 1f|Svar 1g|2.4 Svar 1g}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.4 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.4 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.4 Svar 1d|Svar 1d]] | [[2.4 Svar 1e|Svar 1e]] | [[2.4 Svar 1f|Svar 1f]] | [[2.4 Svar 1g|Svar 1g]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 2 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
+ | |||
+ | a) <math> y = {x \over 2} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> y = 0,2\,x^5 + x </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) <math> y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | e) <math> y = 15 - {x + 3 \over 2} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | f) <math> y = (3\,x - 5)^2 </math> | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.4 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.4 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.4 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 3 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
+ | |||
+ | a) <math> y = {2 \over x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) <math> y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | e) <math> y = {1 \over x^2} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | f) <math> y = {1 \over \sqrt{x}} </math> | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 4 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Derivera med hjälp av deriveringsreglerna: | ||
+ | |||
+ | a) <math> y = {x^2 + 3 \over x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) Beräkna <math> f\,'(4)\, </math> om <math> f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} </math> med 3 decimaler. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | e) Beräkna <math> f\,'(1)\, </math> om <math> f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>. | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 5 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | I det introducerande avsnittet [[2.1 Vad är derivatan?|Vad är derivatan?]] sysslade vi med följande aktivitet: | ||
+ | |||
+ | Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen | ||
+ | |||
+ | ::::::<math> y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, </math> | ||
+ | |||
+ | där <math> y\, </math> är Lisas höjd över vattnet (i meter) och <math> x\, </math> är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder). | ||
+ | |||
+ | Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder. | ||
+ | |||
+ | a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av <math> f(x)\, </math>. | ||
+ | |||
+ | b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet? | ||
+ | |||
+ | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> | ||
+ | --> | ||
+ | == Övning 6 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Följande parabel är given: | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = x^2 + 5\,x - 8 </math> | ||
+ | |||
+ | a) Vilken lutning har parabeln i punkten <math> x = 1\, </math>? | ||
+ | |||
+ | b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt. | ||
+ | |||
+ | c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | ||
+ | |||
+ | </div><!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]]</small></small> | ||
+ | --> | ||
+ | == VG-övningar: 7-8 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 7 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = x^2 + 5 x - 1\, </math> | ||
+ | |||
+ | i punkten <math> x = -1\, </math> . | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.4 Svar 7|Lösning 7|2.4 Lösning 7}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 7|Svar 7]] | [[2.4 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 8 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = 2\,x^4 + 2\,500 </math> | ||
+ | |||
+ | där x är tiden i timmar. | ||
+ | |||
+ | Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara <math> 1\,000 </math> bakterier per timme? | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.4 Svar 8|Lösning 8|2.4 Lösning 8}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 8|Svar 8]] | [[2.4 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == MVG-övningar: 9-10 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 9 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | För vilka värden på <math> a\, </math> och <math> b\, </math> går kurvan | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = a\,x^2 + b\,x </math> | ||
+ | |||
+ | genom punkten <math> (1, -1)\, </math> och har där lutningen <math> 4\, </math> ? | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.4 Svar 9|Lösning 9|2.4 Lösning 9}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 9|Svar 9]] | [[2.4 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 10 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Kurvan | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 </math> | ||
+ | |||
+ | har en tangent som är parallell till den räta linjen <math> y = x - 4\, </math>. | ||
+ | |||
+ | a) Rita kurvan. | ||
+ | |||
+ | b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat. | ||
+ | |||
+ | c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten. | ||
+ | |||
+ | d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan. | ||
+ | |||
+ | </div> {{#NAVCONTENT:Svar 10a|2.4 Svar 10a|Svar 10b|2.4 Svar 10b|Lösning 10b|2.4 Lösning 10b|Svar 10c|2.4 Svar 10c|Lösning 10c|2.4 Lösning 10c|Svar 10d|2.4 Svar 10d}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.4 Svar 10d|Svar 10d]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Versionen från 15 maj 2011 kl. 10.36
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-4
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
a) \( y = e\,^{2\,x} \)
b) \( y = 12\,x + 7 \)
c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)
d) \( y = x\, \)
e) \( y = - x\, \)
f) \( y = x + 6\, \)
g) \( y = - x + 25\, \)
Alternativt:
Övning 2
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x \over 2} \)
b) \( y = 0,2\,x^5 + x \)
c) \( y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)
d) \( y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)
e) \( y = 15 - {x + 3 \over 2} \)
f) \( y = (3\,x - 5)^2 \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e | Svar 2f | Lösning 2f
Övning 3
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {2 \over x} \)
b) \( y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)
c) \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)
d) \( y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)
e) \( y = {1 \over x^2} \)
f) \( y = {1 \over \sqrt{x}} \)
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c | Svar 3d | Lösning 3d | Svar 3e | Lösning 3e | Svar 3f | Lösning 3f
Övning 4
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
a) \( y = {x^2 + 3 \over x} \)
b) \( y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)
c) \( y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)
d) Beräkna \( f\,'(4)\, \) om \( f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \) med 3 decimaler.
e) Beräkna \( f\,'(1)\, \) om \( f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d | Svar 4e | Lösning 4e
Övning 5
I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:
Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]
där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).
Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.
a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).
b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?
Övning 6
Följande parabel är given:
- \[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]
a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?
b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
VG-övningar: 7-8
Övning 7
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan
- \[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]
i punkten \( x = -1\, \) .
Alternativt:
Övning 8
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
- \[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]
där x är tiden i timmar.
Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?
Alternativt:
MVG-övningar: 9-10
Övning 9
För vilka värden på \( a\, \) och \( b\, \) går kurvan
- \[ y = a\,x^2 + b\,x \]
genom punkten \( (1, -1)\, \) och har där lutningen \( 4\, \) ?
Alternativt:
Övning 10
Kurvan
- \[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]
har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).
a) Rita kurvan.
b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat.
c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten.
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.
Alternativt:
- Svar 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.