Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6"
Från Mathonline
		
		
		
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| Rad 38: | Rad 38: | ||
:::::<math>  x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>  | :::::<math>  x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>  | ||
| − | har de   | + | har de fyra lösningarna:  | 
:::::<math>\begin{align} x_1 & = 5    \\  | :::::<math>\begin{align} x_1 & = 5    \\  | ||
Versionen från 24 november 2010 kl. 10.01
- \[\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ \end{align}\]
 
Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:
- \[ \displaystyle z = x^2 \]
 
Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter \( x^2 \) med \( z \) får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln:
- \[\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ z_1 & = 25 \\ z_2 & = 4 \\ \end{align}\]
 
Först sätter vi in lösningen \( z_1 = 25 \) i substitutionen \( z = x^2 \):
- \[ \displaystyle z = x^2 = 25 \]
 
Roten ur båda leden av \( x^2 = 25 \) ger lösningarna:
- \[ x_{1,2} = \pm 5 \]
 
Sedan görs samma sak med lösningen \( z_2 = 4 \). Insatt i substitutionen \( z = x^2 \) ger den:
- \[ \displaystyle z = x^2 = 4 \]
 
Roten ur båda leden av \( x^2 = 4 \) ger lösningarna:
- \[ x_{3,4} = \pm 2 \]
 
Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation
- \[ x^4 - 29\;x^2 = -100 \]
 
har de fyra lösningarna:
- \[\begin{align} x_1 & = 5 \\ x_2 & = - 5 \\ x_3 & = 2 \\ x_4 & = - 2 \\ \end{align}\]
 
En prövning bekräftar detta resultat.